Vad händer om man justerar laddtrycket på wastegaten?
Är det farligt för motor/turbo? Hade iofs. bara tänkt prova att skruva ca 3st gängor. Är det riskabelt att köra detta?
Du kan justera så mycket tills motorstyrenheten ”klipper” av utan någon fara.
Det brukar de göra på verkstäderna om det kommer någon bil som upplevs som för slö.
Inget farligt så länge du kör med orginal styrenhet.
Skaffa dig en laddtrycksmätare först – pilla sedan i SMÅ steg, att spänna fjädern brukar generellt bara höja laddtryckstopparna, men tillsammans med lite skruvande på restriktorn kanske det går att få till?
Restriktorn sitter straxt före t-korset på slangen mellan turbo och solenoid/wastegateklocka.
Mindre hål, högre laddtryck, hårdare spänd wastegate högre peak.
Mitt tips är att antingen kika hur någon annan gjort, eller att skippa det och skaffa en ”dawes” i stället – som fungerar otroligt stabilt, det enda man missar är lite säkerhetspryttlar som ECU:n har…om man nu kör standardecu. 😉