Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #693
    strickz
    Deltagare

      Det var ett litet äventyr att ta sig hem från jobbet idag. Hade väl kommit en kilometer inne i stan när bilen började dra kraftigt åt höger, en snabb pitstop på en parkering bekräftade punka på höger fram. Märkligt, med tanke på att det bara var en plogad stadsgata.

      Jaja, inte så mycket att göra åt. Hivade fram domkraft och reservdäck och klappade mig själv på huvudet för att jag varit duktigt och utrustat bilen med en rejäl ficklampa och fodrade arbetshandskar. Mindre nöjd var jag när jag upptäckte att domkraften var en förnedrad liten sak som dessutom saknade den lilla, men vitala, vevarmen. Ay caramba! x( Efter att ha improviserat lite med en skruvmejsel kan jag informera om att det krävs ca 75 varv på den lilla skiten för att få den hög nog för att hänga ett nytt hjul.

      Efter att ha hissat ner (75 varv) igen och packat in allt satte jag mig glad i hågen och skulle åka vidare. Trodde jag… Det var visst ingen bra ide att ha lyset på när jag mekade :+. Batteriet hade tömts helt på de 10-15 minuter bytet tog. Nu var det ju tur att jag bara var en km från jobbet, som tur var fanns det folk kvar där och en av dem kunde komma och bidra med lite ström. Fast när det väl kom till kritan visade sig att han hade städat ur startkablarna dagen innan, och inte hade jag några heller. Dough! Det blev till att knata till ÖB som låg ett kvarter bort och köpa. Sen startade Subban på studs, det var väl till att ha dåligt samvete! 😀

      Sakta rullade jag hemåt på isgata med tre dubbdäck och ett odubbat reservhjul på. Hade kommit knappt 2km när den började dra åt vänster. Hur är det möjligt?! 😮 Punka på andra framdäcket! Nu var det liksom slut på reservdäck så det blev att ringa till fästmön som precis kommit hem och beställa hämtning. Fick lämna bilen vid vägkanten
      ;( och åka hem och hämta ett sommardäck från vinden. Väl tillbaka slog jag mig själv i huvudet för att jag inte tagit med den stora domkraften när jag ändå var hemma… Fram med den lilla skiten igen (75 varv :+) medan tjejen satt i Volvon och gottade sig i värmen. Sen kom jag hem till slut, något försenad 🙂

      Hur fan tappar man luften i två däck med bara några minuters mellanrum?

      #39814
      Blocken
      Deltagare

        Säger som Nicky Grist;
        -You know the worst thing about rallying with Subaru, is that you have to undo F-I-V-E wheelnuts 😉

        Tror du är värd en redig stänkare, trots att det tisdag! Bit ihop, oturen vänder snart 😀

        /Black & Lecker

        Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

        #39826
        Subaru Robban
        Deltagare

          JAAA fy fan!! Det där va det absolut bästa jag hört i dag!! 😀 😀
          Skadeglädjen flödar i ådrorna! }( }( Du värkar ha samma flax som jag brukar ha… Jag är en dömd jävel kan man säga ;(

          / Robban Gävle

          #39827
          Adam K
          Deltagare

            Om vi ändå ska gotta åt i vårt elände så la jag bilen i ett dike igår,
            uppe ur gropen fann jag att h. bakhjul inte såg friskt ut, nej för det tappar ca 1 bar på 24 timmar nu, plus att ratten skakar när jag får lite fart, så det blir inget mer ‘kul-i-snön’ nu
            skulle lämnat in den på underredsbehandling imorgon också, blir inget med det heller. Tittar efter nya vinterdäck, hakka4 195/55 verkar lovande, men dyrt…

            /Adam gottar sig friskt

            #39812
            OzO
            Deltagare

              >…kanske som ett plåster på såren…veven till domkraften
              >sitter fast på undersidan av masonitskivan över reservhjulet
              >(eller ska sitta där åtminstone)

              Vevade också med skruvmejsel precis när jag hade köpt bilen för 100 år sen… men som sagt, veven under träskivan funkar mycket bättre! :P;):D

              2 punka finns ju inte på kartan… 😮

              _______________________________________________________________________________
              ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

              #39828
              Niklas
              Deltagare

                Jag har tre stycken 16″ fälgar att sälja till behövande för ett väldigt överkomligt pris så att det nästan kan räknas som skambud. Observera tre och inte fyra, fjärde blev förstörd tack vare en refug som hoppade på förra fälgägarens bil. 😉

                Har du lekt mycket? Jag dundrade in i några snövallar en vinter på en sjö och dagen efter var ett av hjulen helt platt. Antar att snö/is hade kommit in mellan däck och fälg och skapade en pyspunka. Försvann efter upptining och har hållit luften sedan dess…

                #39813
                Strat
                Deltagare

                  Mejselvevare även här… Till slut beställde jag en ny vev av min verkstad. Sen tittade jag under skivan… :+ 😀

                  #39810
                  syke
                  Deltagare

                    Haha, jag har också vevat mejsel, måste hemma o kolla under skivan! :+

                    #39822
                    strickz
                    Deltagare

                      >…kanske som ett plåster på såren…veven till domkraften
                      >sitter fast på undersidan av masonitskivan över reservhjulet
                      >(eller ska sitta där åtminstone) ;).

                      Ja, nu när du säger det så har jag sett att det sitter en metalmojt där… Har aldrig reflekterat över att den kanske hade ett syfte :+

                      >Vad var det för typ av punka? Jag hade pyspunka på ett
                      >vinterdäck tidigare, och i det däcket hade en skruv fastnat.

                      Vete fasen, det kändes som om det hände snabbt, men det var mörkt när jag klev in i bilen så jag vet inte om de hade stått och pyst under dagen. Jag har en liten teori om de hade tappat ganska mycket tryck innan, och sen när jag började köra på dem så vek sig gummit efter ett tag och släppte ut allt som var kvar på en gång. Vet inte om det funkar så i verkligheten…

                      #39823
                      strickz
                      Deltagare

                        >Haha, jag har också vevat mejsel, måste hemma o kolla under
                        >skivan! :+

                        Det här kanske vi borde skriva i FAQ:en 😀

                        #39824
                        strickz
                        Deltagare

                          >Har du lekt mycket? Jag dundrade in i några snövallar en
                          >vinter på en sjö och dagen efter var ett av hjulen helt platt.
                          >Antar att snö/is hade kommit in mellan däck och fälg och
                          >skapade en pyspunka. Försvann efter upptining och har hållit
                          >luften sedan dess…

                          Var ute och körde rätt så hårt i blötsnön kvällen innan… På morgonen kändes hjulen väldigt obalanserade så jag gick ett varv och letade snö och is på fälgarna utan att hitta nåt. Kan vara så att det satt inkilat mellan fälg och däck och inte syntes…. Har lämnat in däcken nu iaf, vill gärna veta vad som var fel så jag vet om jag kan lita på bakdäcken.

                          #39829
                          Niklas
                          Deltagare

                            Du borde inte känna obalans av lite snö och is som sitter mellan däck och fälg. Däremot kan du känna obalans om hela fälgen är fylld med snö…
                            http://www.shellkonto.nu/alien/gallery/021223/01.jpg
                            …fast inte ens då kände jag några vibrationer.

                            #39818
                            MickeM
                            Deltagare

                              >Hur fan tappar man luften i två däck med bara några minuters
                              >mellanrum?

                              Du har inte berättat hur du fick bort polisens spikmatta?
                              Vi vill ju höra hela storyn…. juh! 😛

                              /MickeM

                              #39825
                              strickz
                              Deltagare

                                >Du har inte berättat hur du fick bort polisens spikmatta?
                                >Vi vill ju höra hela storyn…. juh! 😛

                                Riktigt så mycket action var det inte 🙂 Mysteriet är löst nu iaf, jag lämnade in dem hos Däckia Växjö imorse och bad dem kolla vad som hänt. Visade sig att när de monterades och balanserades för ett par veckor sen så sattes det för stora vikter. Vikterna tryckte undan gummit från fälgen så det pyste luft. Klantigt, men de fixar det iaf gratis med riktiga klistervikter utan tjafs eftersom det var dom själva som gjort balanseringen.

                                #39817
                                skytiskapilen
                                Deltagare

                                  Fasiken grabbar, trodde ni var klipskare än så;):D Mejsel till domkraften, hoppas att någon flink fotograf dokumenterade! Använder ni tången till hjulmuttrarna också? }(

                                  /Andreas
                                  http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
                                  – Original Gangster –

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.