Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27207
    Fladric
    Deltagare

      Hej!

      Jag har eventuellt fått tag i en motor från en Legacy turbo men
      fick just veta att kamremmen gått av på den…
      Tänkte därför kolla om nån vet hur ventilerna klara sig?
      Har köpt en vinter-Legacy så man vet aldrig, en extramotor
      skadar aldrig 😉

      #232530
      Mumin
      Deltagare

        Troligen inte… Har det tagit i så är troligen kolven skräp också ..

        #232536
        hedberg____
        Deltagare

          kan inte lova nått men va på subaru firma och prata om samma sak och dom gamla boxer motorerna fram till 98 ska hålla om kamremen går… därimot 99 å framåt rasar kamrem rasar de mästa…

          #232533
          Fladric
          Deltagare

            Okej, så det är lite osäkert 🙂
            Kan ju kolla med min lokala subaruhandlare, meken där har
            jobbat länge så han kanske vet 🙂

            #232537
            epoxxy
            Deltagare

              Man ska kunna kolla på hur stiften sitter i toppen för att veta om det finns hög/låg risk för ventilsallad.

              Jag har för mig (osäkert nu när jag inte hittar något som bekräftar med google) att när stiften sitter rakt in i topparna (stiften ligger helt horizontellt) så går inte ventilerna fri och det är “hög” risk för sallad.

              Och om stiften sitter snett in i topparna (endast SOCH eller?) så är det låg risk för sallad.

              Jag KAN ha blandat ihop det där, men det var något med stiften man skulle kolla på så man vet om det är hög/låg risk för sallad. Och Legacy har jag för mig fanns med: SOCH, DOCH och snea/raka stift.

              Min F.D. Legacy NA -92 skulle tydligen klara sig från ras när remmen gick, därav att jag aldrig kostade på ett byte i “förebyggande” på den.

              #232532
              matte555
              Deltagare

                Ja du kan nog utgå ifrån att några ventiler är böjda, annars har du grymt tur.

                #232534
                Fladric
                Deltagare

                  Okej, tack för alla svar!

                  Motorn tror jag att jag avstår då 🙂
                  Är dock fortfarande lite intressant att vara helt säker då jag nog borde byta remmen på vinterbilen jag köpt också :p
                  Stiften är ju raka på Turbomodellen så då verkar det ju som att det är stor risk för haveri om remmen går av så det kanske är lika bra att byta i förebyggande syfte :p

                  Är det väldigt bökigt att byta remmen utan att lyfta ut motorn?

                  #232538
                  epoxxy
                  Deltagare

                    tror intervallen ligger på 10 000 mil / 4år. kan vara bra att följa det 😉

                    Rensar du på saker framför motorn (kylare, fläktar m.m.) har du hur mycket plats som helst (relativt). Dock tycker jag att det kan vara lite klurigt att se markeringarna med motorn kvar i bilen.

                    #232531
                    Timzzon
                    Deltagare

                      jag har bytt med allt på.. det är trångt men det går. det underlättar om man är två 🙂

                      #232535
                      Fladric
                      Deltagare

                        Okej, då får jag väl köpa en rem och byta bara för säkerhets skull, känns onödigt att snåla på den och rasa motorn 😉

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.