SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Klonk från bakre delen av härligheten, STi-03

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Limpan
    Deltagare

Hej,

Jag märker att det börjat klonka lite i bak när man kör långsamt, särskillt om man kör över lite ojämnheter. Känns som att det kommer från dämparna. Dämparna är för övrigt stenhårda, det skakar och känns som det är punktering om man kör på ojämn asfalt långsamt. Kör man snabbt blir det bättre och jag tycker att den sväljer saker som brunnslock, små gupp etc fint. Jag har ingen tidigare erfarenhet, men det känns som att dämpningen är lite väl hårdd för att motiveras med att ”det är racing”…

Efter vad jag förstått är detta inte helt ovanligt. Bilen är en STi-03, 11000mil så garantier är ju knappast något att satsa på.

Vad är det jag behöver byta för att få en mjuk och fin gång vid låga hastigheter men ändå lite styvhet för att kunna ”trycka på lite” i kurvorna?

Är coilovers något att satsa på? Har sett märken som STD R5, KSport mm… Jag kör inte bana (än), utan är ute efter något som funkar till en ”vardags STi”. 😀

Tack på förhand
      // Limpan

tIIMMY
      Deltagare

Kan vara mycket fel.. men låter konstigt att det blir bättre ju fortare du kör… skulle gissa på att det är en dämpare som gör så det klonkar men kan ju lika gärna vara en bussning eller ett hjullager?… Coilovers är alltid att rekommendera över huvudtaget… sätter mig aldrig i en bil utan coilovers igen. Bättre väghållning och möjlighet till att ställa in hur hårt/mjukt du vill ha dem. Har ett par K-sport på min bil och du kan ju som sagt göra så att du ställer dem hårt när du vill åka på bana sen lite mjukare när du åker lite till vardags… dock så borde du inte sänka så mycket om du ska byta hårdhet etc fram o tillbaka.. vill ju inte slå i när du hamnar i ett hål =P

Annars har jag en lösning.. Kör så det ryker så blir du av med klonkandet 😉

MVH
        Tommie

rallymarkus
        Deltagare

ett standardfel på sti hände på min också bakre dämparna vart helt stumma.. klonkade som ….
          men kolla om det är bytt nån gång på garantin.. är ju 3 års reservdelsgaranti, är det inte det så är det ju bara att montera in bra coilovers i den..
          mvh markus

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.