SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Klonk i bakre stötdämpare

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Legion
    Deltagare

Jag har precis bytt dämpare till XYZ och fått en hjulinställning, fjädrarna är hyfsat förspända och alla muttrar och dyligt är hårt dragna och jag undrar om nån har något tips eller idé om varför mina bakre stötdämpare i min WRX MY06 klonkar i smågupp och andra ojämnheter i hastigheter upp till 110-120km/h. Efter det så hör jag då inget iaf…

Kan dämparna i sig vara för hårt ”ställda” och behöver skruvas till ett mjukare läge?

Vill gärna ha lite tips och/eller trix av er innan jag börjar härja planlöst med dämparna.

/Mr.Ninja

Ubbe
      Deltagare

Tror att detta är en ”feature”, precis som på D2-benen som förövrigt ska vara samma grejjer som XYZ enligt vad som sägs… Kommer du på något bra sätt att bli av med ljudet kan du väl dela med dig?

gotte51
        Deltagare

Tror att detta är en ”feature”, precis som på D2-benen som förövrigt ska vara samma grejjer som XYZ enligt vad som sägs… Kommer du på något bra sätt att bli av med ljudet kan du väl dela med dig?

Ursäkta om jag kapar tråden lite, men det här ljudet från D2:orna, är det ett rejält ljud som man sitter och riktigt stör sig på eller är det inte så farligt som det låter?

Ska själv inhandla D2:or till våren nämnligen…

Ubbe
          Deltagare

Det beror helt på hur känslig man är. Personligen skulle jag inte köra med D2’orna på en bruksbil. I vårt fall är Imprezan bara busbil och då kan vi leva med det…

Vill minnas att det var någon som gjorde sig av med D2’orna p.g.a. ljudet…

challe
            Deltagare

Nja där håller jag inte med Ubbe, vi kör med d2 or på våran gt-00 och hade bara lite knack/klonk ljud precis i början efter montering.
              Men efter att man smörjade kulleden i toppmonteringen fram så försvann det och nu hörs inget ljud från dom (inte som överröstar motorljudet iaf 😉 )

Ubbe
              Deltagare

Men efter att man smörjade kulleden i toppmonteringen fram så försvann det och nu hörs inget ljud från dom (inte som överröstar motorljudet iaf 😉 )

Men sen var det väl bara en bil som inte klarade ljudmätningen på Emmaboda i somras om jag inte minns fel…? 😀

//U

Pasi_k
                Deltagare

Inga Problems med Klonk i mina heller och min används som brukis med…
                  Smörjde också ordentligt i topplagringen innan jag monterade..

Ubbe
                  Deltagare

Vad är det ni smörjer för att få tyst på det? Är det ”dämparens genomföring genom toppmonteringen i kulan” eller ”utsidan av kulan”

//U – Verkar få något att göra i vår…

Pasi_k
                    Deltagare

Vad är det ni smörjer för att få tyst på det? Är det ”dämparens genomföring genom toppmonteringen i kulan” eller ”utsidan av kulan”//U – Verkar få något att göra i vår…

Jag smörjde med vanlig WD40.
                      Sprutade på kulan uppeifrån.

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album850/Fj_derben.sized.jpg

Legion
                      Deltagare

Jävel skit…då får jag ta och riva dämparna bak för att smörja upp dem x(

Tornen sitter juh inne i kupen (riva baksäte) och har nån bråkig jeeyvla heltäckande metallkopp ovanpå, så man inte kommer åt ”pillowball” utan att plocka av dämparna helt…

En hjulinställning till alltså…;(

Legion
                        Deltagare

Glömde fråga…nån som vet vilken prisklass jag ska upp i för att slippa klonk och skroink från dämparna, eller är det bara smörja in fanskapen som gäller och priset/märket bara gäller hållbarheten och ger en ”bragging rights”?

challe
                          Deltagare

Det beror inte bara på leden i toppmonteringen.
                            Eftersom de flesta coilovers (som jag sett iaf) har en toppmontering som är helt i metall, på orginal benen är det ju en liten bit gummi längst upp, blir det ju metall mot metall när man sen monterar dom. Så minsta lilla klonk går rakt i chassit och det hörs ju ganska bra då

Ubbe: Hur mena du nu rå????? 😀

Edit: japp vi smorde på samma ställe som Pasi

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.