Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34495
    JLB
    Deltagare

      Hepp, satte på BC Racing coils på min STI 04 och nu klonkar bakvagnen, hade inga missljud innan. Vad kan det vara? Antar att coilisarna ska vara tysta, nya och allt. Har ställt dem ganska högt så vissa delar i bak kanske har ändrat läge och börjat låta? Var hyfsat låg innan. Någon som har en teori?

      #281109
      Koffe
      Keymaster

        Har du “pre-loadat” fjädrarna? Dvs skruvat upp undre fjädersätet/ringen så att fjädern sitter lite i spänn?
        Kollat så alla andra låsringar på fjäderbenet sitter ordentligt (höjdjustering osv)?
        Dubbelkolla bultarna nere vid hjulhubben och uppe i fjäderbenstornet (bakom baksätet) också.
        Vet inte om det kan vara värt att smörja krängningshämmarbussningarna också då krängaren hamnar i ett annat läge när du höjt bilen (om du kör med eftermarknads iaf). Men det knirrar och knarrar mer än klonkar skulle jag säga…

        //Koffe

        #281112
        JLB
        Deltagare

          Tack för svar Koffe! Ja de ska ju vara “pre loaded from factory” (3-4mm) så jag har inte skruvat på de ringarna, höjdjusteringen har jag satt själv så den ringen sitter. Men ska som du säger skruva på allt imorgon så får vi se om det är något som är off. Var precis ute och sladdade lite (vad jag älskar min STI 🙂 ) och jag är nog ganska säker på att det är just coilsen som genererar klonket, det är dessutom lika mycket på båda sidor, konstigt eftersom att de är nya, men kan ju vara något som inte sitter som det ska. Funderar på om det blivit något “spänning” i dem. In i garaget imorgon alltså.

          #281113
          JLB
          Deltagare

            Ska även passa på att smörja krängningshämmarbussningarna när man är igång d—0.o—b

            #281114
            JLB
            Deltagare

              Tänkte bara nämna att jag har testat det mesta och klonk/missljud försvinner inte. Tydligen ett problem som fler har enligt utländska forum, och BC själva. http://www.bcec.com.tw/products/OTHER/GD.htm

              #281111
              KingCon
              Deltagare

                Har samma problem med mina bilsteindämpare. Hörs inte vid snabbare körning utan bara när det går långsamt. T ex backa ut ur garaget och smyga iväg. Trodde att de var slut eller lite krokiga och därför att de lät.

                #281115
                JLB
                Deltagare

                  Så är det KingCon, mycket ljud vid långsam körning, över gupp, backa osv, ok vid högre hastigheter. Frågan är om det “bara” är missljud eller om det innebär att bilen tar stryk, fästen, länkarmar osv. Funderar på att sätta på original i bak, eller några andra vanliga fjäderben, någon som testat KYB?

                  #281110
                  clasen
                  Deltagare

                    Jag har BC br coils på min.

                    Min klonkar inte, däremot knarrar/ gnisslar den som fan bak när jag kör över ojämnheter. De har jag dock inget emot. Men ni upplever verkligen klonk/ att det låter som det glappar?

                    #281116
                    JLB
                    Deltagare

                      Ja clasen, det klonkar, lika mycket på båda sidor, glappljud kan man väl kalla det men det är en cocktail av lite olika ljud. Mycket märkligt tycker jag, har sett på forum att det är ett ganska gammalt problem och man kan väl tycka att det borde vara åtgärdat i konstruktionen vid det här laget. Blir nog original i bak för mig så småningom.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.