SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Klonkande stötdämpare, nu var det min tur

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    pannan
    Deltagare

Mina bakre stötdämpare verkar ha gett upp.

Har tyckt det klonkat lite bak men inte lagt mer märke till det. Efter att Block och Jonas åkt med bak så påpekade de att det klonkade marknat i bakre stötdämpare. Nu hör jag det själv framifrån mer än mot förut så de börjar nog sjunga på sista versen.

Vet att det är flera som fått sina bytta på garanti här i klubben och jag ringde Subaru verskstaden idag och bad dom ta hem två nya stötdämpare bak.

Vad sade ni som bytt era till verkstäderna? Vart det några komplikationer? Vad jag har förstått så har IM stått för kalaset då det är ett vanligt fel på STI:n.

Mvh
      J

dlehtihet
      Deltagare

Till en början blev man tyvärr inte trodd alls eftersom de inte hade hört om detta ifrån IM. Att få bägge bytta samtidigt var det inte tal om. När så den andra bakre började klonka så hade de fått mer info ifrån IM och då var det inget snack (eftersom det då var vida känt faktum att dämparna började ”klonka”). Så det ska inte vara några problem alls nu när du byter kan man tycka.

//D.

pannan
        Deltagare

Till en början blev man tyvärr inte trodd alls eftersom de inte hade hört om detta ifrån IM. Att få bägge bytta samtidigt var det inte tal om. När så den andra bakre började klonka så hade de fått mer info ifrån IM och då var det inget snack (eftersom det då var vida känt faktum att dämparna började ”klonka”). Så det ska inte vara några problem alls nu när du byter kan man tycka.//D.

Ok låter bra det.

Vet att Peter Ilis och Grid har fått sina bygga också.

mvh
          J

dragster
          Deltagare

Fick bägge mina dämpare bak bytta precis när jag köpte bilen beganad på bilfirma. Bilen hade gått ca: 3800 mil då.
            Dom sa att det var lika bra att byta dom innan dom levererade bilen till mig, då det varit mycket problem med bakre dämparna på STi.
            Dom nya ska tydligen vara en bättre ”uppgraderad” modell.

-Nordbo-
            Deltagare

Undra om det är bättre eller samma dämpare på 06orna?

Niklas
              Deltagare

Jag skulle bli väldigt förvånad om ett problem som går på garantin inte blir korrigerat i nytillverkade bilar. Det skulle vara om problemet uppmärksammades sent och några 06or ”slapp genom nätet”. Spelar väl egentligen inte så stor roll då det går på garantin OM det skulle hända något.

Lefty
                Deltagare

Inga problem med att du hade tein-fjädrar ?

Visserligen borde inte fjädrarna påverka något eftersom att de här verkar hända grymt många STier, där de flesta är org.

Då vet man vad man har att vänta alltså… ;(

Daniel-lkpg
                  Deltagare

Hej!

Har exakt samma problem på min WRX Sti, 3.900 mil, 2002 = ingen garanti kvar.

Det är dock inte bekräftat att det är dämparen, men av allt att döma vad som står på forumet är det så.

Hur som helst kommer Subaru INTE att ta detta som goodwill om det visar sig vara dämparen. Personligen tycker jag det är väldigt dåligt eftersom verkar vara ett så pass vanligt fel. Att dessutom marknadsföra bilen som näst intill en WRC-bil med dämpare som klarar mindre än 4.000 mil på plan asfalt…

Är det någon här som fått sina dämpare bytta efter att garantin löpt ut???

pannan
                    Deltagare

Bilen används ju som sagt aktivt dvs konbana, RS bana, vanlig banåka m.m

Bilen köptes just för att kunna brukas lite hårdare, men skandal som sagt att dämpare ger upp vid ca 4000 mil….

mvh
                      J

Lefty
                      Deltagare

Fick du det inte på garantin?

Hur många mil har du hunnit köra?

Daniel-lkpg
                        Deltagare

Först av allt vill jag ge en eloge till Bilbörsen (återförsäljare av Subaru i Linköping) för ett mycket trevligt bemötande.

Hämtade ut min bil därifrån igår och det var dämparen som behövde bytas. Jag valde dock att inte byta den. Bilen har som sagt rullat 3.900 mil (årsm 2002)och det är skit att dämparna ger upp efter den körsträckan.

Dämparna kostar ca 3.700 kr/st + moms (kan det stämma?) och man byter ju inte bara den ena. Detta kalas på närmare 10.000 kr tycker Subaru Sverige att jag ska stå för, ingen goodwill här inte. x(

Är det någon som har en Impreza Sti som rullat mer än 4.000 mil och inte behövt byta dämpare???

pannan
                          Deltagare

Först av allt vill jag ge en eloge till Bilbörsen (återförsäljare av Subaru i Linköping) för ett mycket trevligt bemötande.Hämtade ut min bil därifrån igår och det var dämparen som behövde bytas. Jag valde dock att inte byta den. Bilen har som sagt rullat 3.900 mil (årsm 2002)och det är skit att dämparna ger upp efter den körsträckan.Dämparna kostar ca 3.700 kr/st + moms (kan det stämma?) och man byter ju inte bara den ena. Detta kalas på närmare 10.000 kr tycker Subaru Sverige att jag ska stå för, ingen goodwill här inte. x( Är det någon som har en Impreza Sti som rullat mer än 4.000 mil och inte behövt byta dämpare???

Är inte bilen 3 år skall de stå för det hela. Angående ditt fall som är en 2002:a vet jag faktiskt inte. Men jag tycker också det är skandal att dämpare ger upp efter några tusen mil.

Har inte fått hem dämparna ännu men hoppas på att de kan byta dom nästa vecka.

mvh
                            J

Pasi_k
                            Deltagare

Min har rullat 8000 mil och en fram har nog börjat klonka nu..?
                              Tror jag iallafall.:?

LÅter lite märkligt framifrån…

-02 Sti

Wiklundh
                              Deltagare

Min sti -02 har gått 7500mil och dæmparna verkar vara ok.
                                (Dock har tjejen sagt att hon hørt något ljud från bakvagnen før ett tag sedan nær det var vældigt ojæmn væg.)

FlyingFin
                                Deltagare

Jag bytte till Tein S Tech på min STI 06.

Vid bytet så upptäckte jag att det är gas stötdämpare runt om, är det på tidigare modeller också?

Vidare så är det inverterad typ, är det också något nytt för 06?

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
                                  Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.