› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Klonkande stötdämpare, nu var det min tur
- Detta ämne har 35 svar, 6,004 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Wiklundh.
-
FörfattareInlägg
-
17 augusti, 2006 kl. 10:18 #68502
SecretAgentMan
DeltagareInverterat är det på stikokarna från början om jag minns rätt, i alla fall från 03 (vill minnas att det varit så från old-age med).
/J
17 augusti, 2006 kl. 11:20 #68522Pasi_k
DeltagareInverterat är det på stikokarna från början om jag minns rätt, i alla fall från 03 (vill minnas att det varit så från old-age med)./J
Hur menas det att dom är Inventerade då?
17 augusti, 2006 kl. 12:05 #68503SecretAgentMan
DeltagareDämpardelen sitter upp och ned, stötstången är bultad i bärarmen istället för karossen.
Man sparar ofjädrad vikt (av samma andledning som tunga hjul teoretiskt är odugliga när det är kass väg, fjädringen får jobba hårdare för att hålla gummit i kontakt med vägbanan}, men får strul med läckande packboxar. 😀
/J
17 augusti, 2006 kl. 12:32 #68528FlyingFin
DeltagareDär ser man, hur är det med gas dämperiet då?
Försöker få reda på om det sitter ”problem” dämpare på bilen… som man sedan kan byta på garantin efter 2.5 år. Hoppas dock på att det nu sitter grejer som ska hålla bättre än tidigare. Naturligtvis så beror det ju också på hur man brukar bilen…
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT”
-Tommi Mäkinen 😀 Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :717 augusti, 2006 kl. 12:35 #68504SecretAgentMan
DeltagareDet är gas på mina gam’kokar-originalben med…så det har varit standard ett tag det. 🙂
/J
17 augusti, 2006 kl. 13:39 #68523Pasi_k
DeltagareDämpardelen sitter upp och ned, stötstången är bultad i bärarmen istället för karossen.Man sparar ofjädrad vikt (av samma andledning som tunga hjul teoretiskt är odugliga när det är kass väg, fjädringen får jobba hårdare för att hålla gummit i kontakt med vägbanan}, men får strul med läckande packboxar. :D/J
Då fattar jag.
22 augusti, 2006 kl. 21:54 #68517rallymarkus
Deltagarefick mina bakre bytta för ett år sen tror det var ca 3000mil elr nåt
men det bästa nu är ju att det är 3års garanti på dom utbytta stötdämparna…. bra att veta25 augusti, 2006 kl. 21:26 #68533Daniel-lkpg
DeltagareVad gör man med sin 4 år gamla Sti som gått 4000 mil?
Det minsta man skulle kunna begära är att de erbjuder alla som har bilar där garantin gått ut, men som gått mindre än ett x antal mil får byta dämpare till ett kraftigt reducerat pris. Till och med Saab sköter detta bättre. Tändkasetter och dålig motorer är ju ett välkänt problem hos Saabar av sent 90-tal och framåt. Inte låter man kunden får stå för det, istället förlänger man garantin och står sitt kast att man har detaljer på bilen som går sönder alldeles för tidigt. Irriterande!
25 augusti, 2006 kl. 21:26 #68532Daniel-lkpg
DeltagareVad gör man med sin 4 år gamla Sti som gått 4000 mil?
Det minsta man skulle kunna begära är att de erbjuder alla som har bilar där garantin gått ut, men som gått mindre än ett x antal mil får byta dämpare till ett kraftigt reducerat pris. Till och med Saab sköter detta bättre. Tändkasetter och dålig motorer är ju ett välkänt problem hos Saabar av sent 90-tal och framåt. Inte låter man kunden får stå för det, istället förlänger man garantin och står sitt kast att man har detaljer på bilen som går sönder alldeles för tidigt. Irriterande!
26 augusti, 2006 kl. 11:00 #68508Manor
DeltagareVad gör man med sin 4 år gamla Sti som gått 4000 mil? Det minsta man skulle kunna begära är att de erbjuder alla som har bilar där garantin gått ut, men som gått mindre än ett x antal mil får byta dämpare till ett kraftigt reducerat pris. Till och med Saab sköter detta bättre. Tändkasetter och dålig motorer är ju ett välkänt problem hos Saabar av sent 90-tal och framåt. Inte låter man kunden får stå för det, istället förlänger man garantin och står sitt kast att man har detaljer på bilen som går sönder alldeles för tidigt. Irriterande!
Oavsett vad än Saab har gjort för att kompensera, så har de stackars kunderna fått betala dyrt för sitt val av märke.
Utnyttja tillfället att uppgradera väghållningen på din STi istället. I stora drag så är ju faktiskt Imprezan en väldigt driftsäker bil, och de pengar man lägger ut är mest på trimning, styling, väghållning.
26 augusti, 2006 kl. 11:00 #68509Manor
DeltagareVad gör man med sin 4 år gamla Sti som gått 4000 mil? Det minsta man skulle kunna begära är att de erbjuder alla som har bilar där garantin gått ut, men som gått mindre än ett x antal mil får byta dämpare till ett kraftigt reducerat pris. Till och med Saab sköter detta bättre. Tändkasetter och dålig motorer är ju ett välkänt problem hos Saabar av sent 90-tal och framåt. Inte låter man kunden får stå för det, istället förlänger man garantin och står sitt kast att man har detaljer på bilen som går sönder alldeles för tidigt. Irriterande!
Oavsett vad än Saab har gjort för att kompensera, så har de stackars kunderna fått betala dyrt för sitt val av märke.
Utnyttja tillfället att uppgradera väghållningen på din STi istället. I stora drag så är ju faktiskt Imprezan en väldigt driftsäker bil, och de pengar man lägger ut är mest på trimning, styling, väghållning.
28 augusti, 2006 kl. 05:23 #68525Pasi_k
Oavsett vad än Saab har gjort för att kompensera, så har de stackars kunderna fått betala dyrt för sitt val av märke.Utnyttja tillfället att uppgradera väghållningen på din STi istället. I stora drag så är ju faktiskt Imprezan en väldigt driftsäker bil, och de pengar man lägger ut är mest på trimning, styling, väghållning.
Vad gör det att det klonkar om stötdämparen då?
Fungerar den inte rätt okej ändå?28 augusti, 2006 kl. 05:23 #68524Pasi_k
Oavsett vad än Saab har gjort för att kompensera, så har de stackars kunderna fått betala dyrt för sitt val av märke.Utnyttja tillfället att uppgradera väghållningen på din STi istället. I stora drag så är ju faktiskt Imprezan en väldigt driftsäker bil, och de pengar man lägger ut är mest på trimning, styling, väghållning.
Vad gör det att det klonkar om stötdämparen då?
Fungerar den inte rätt okej ändå?28 augusti, 2006 kl. 14:06 #68519rallymarkus
Deltagarediv]Vad gör det att det klonkar om stötdämparen då? Fungerar den inte rätt okej ändå?
Min vart helt stum bak.. + ett otroligt missljud så det är inget man vill åka med.
28 augusti, 2006 kl. 14:06 #68518rallymarkus
Deltagarediv]Vad gör det att det klonkar om stötdämparen då? Fungerar den inte rätt okej ändå?
Min vart helt stum bak.. + ett otroligt missljud så det är inget man vill åka med.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.