Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1660
    Adam K
    Deltagare

      Efter sju strul och åtta bedrövelser tordde jag att jag fått iordning kärran. Skulle bara ta en sista sväng kvällen innan besiktningen. Då börjar den gå ojämnt som f*n igen, fett (afr ca 9), magert, fett igen.
      Idag när jag hade tid att ge mig på eländet så insåg jag att det knackar/tickar lite ojämnt och oregelbundet vid tomgång, vilet även verkade få mappen att gå över till en högre belastning just då.
      Och när jag tog en liten sväng i sakta mak så insåg jag att oljetrycket låg på 3,5-6 bars tryck, och jag hade aldrig högre varv än kanske 3000. Nu kommer jag inte ihåg vad oljetrycket brukar ligga på vid normal gångtemp (oljan på ca 80 grader) men jag har nog för mig att det brukar vara lägre.
      Nån som känner sig manad att ha en åsikt?

      trött på strulet.

      #46066
      Manor
      Deltagare

        Tråkigt att höra att du har bekymmer Adam :-(.

        Min normala oljetemp ligger på 90-95 grader, med givaren sittandes högt upp på motorn. Oljetrycket ligger då runt 1,8 på tomgång (knappa 800 varv) med delsyntet olja SAE 10-40, och även om det kanske låter lite lågt så har den legat på det så länge jag kan minnas. Vad trycket ligger på vid 3000 varv vet jag dock inte, men nog är det högre än 3,5 vill jag spontant säga.

        #46068
        Kvarnis
        Deltagare

          Ventiler, piston slap som 98 ä kända för . värsta fall lager ras

          #46072
          Adam K
          Deltagare

            Jag har aldrig tänkt på det ljudet tidigare. Vilket oroar mig mest.
            (och att det verkar omöjligt att få spridarna att hålla)
            Det är rätt oregelbundet, med någon/några sekunders mellanrum på tomgång.

            Jag tänkte tappa ur oljan och försöka sila den eller nåt sånt. Se om det finns metall i. Mycket annat går väl inte att göra? Steget efter, om jag förstått rätt, är möjligen att plocka bort sump och plåt innanför och se om nåt syns…

            #46069
            b20mannen
            Deltagare

              Hur låter, (och känns), motorn om du ligger och kör lugnt med jämn gas vid 3000 rpm?

              Hur låter, (och känns), motorn om du ligger och motorbromsar dig utför en backe på 4000 rpm?

              Högt oljetryck ger inte lagerras.

              Däremot kanske du har lägre oljetryck än du tror på högre varvtal? I så fall så är det troligt att lagren tagit skada på grund av felet med original oljepump. Kan du se att oljetrycket varierar från tillfälle till tillfälle på samma varvtal, last och motortemperatur?

              Spikningar är illa. Spikar det så har det gått illa långt innan tändningen ställdes upp såpass högt. Onormalt höga cylindertryck på grund av för tidig tändning, med lite mil bakom, bankar till sist sönder lagren.

              En annan sak som kan fela, är ifall ventilspelen inte har kollats nån gång, och nån ventil har lyckats nå nollspel på grund av slitage på ventilmekanismen. Då blir det en så kallad “kantarellventil”, när ventiltallriken tappar formen på grund av överhettning då den inte tätar tillräckligt bra och då får för dålig kylning.

              Fler saker som kan misstänkas, är ifall spridarna är ojämna, eller om spridardrivningen är undermålig och inte styr spridarna rätt, eller om mappningen är dålig nånstans i registret, så att nån eller flera cylindrar har leanat lite då och då. Det leder till överhettning av kolvarna, och i sin tur till att bussningen i vevstakens lillände, eller till och med vevlagret i storänden, ger upp. Leanouts kan även leda till att man får “kantarellventiler”. Och även “sjunk i topparna”, alltså att topparna tappar formen. Vilket leder till läckande topplockspackning och/eller kantarellventiler.

              Sen, hur många mil har motorn gått? Det finns massor med felorsaker att misstänka.

              Har motorn överhettats nån gång? Motorn är ju gjord helt i aluminium, (block och toppar). Aluminium tappar sin styrka redan vid nånstans 150 grader. Har vattentempen varit i närheten av 130 grader så är det mer regel än undantag att motorn har tagit skada av värmen.

              Att sila oljan efter metalldelar leder troligen inte till nånting. Såvida du inte stoppar oljan i en centrifug och lyckas sila fram lagermaterial.

              Min gissning är att du har en helrenovering av motorn, alternativt motorbyte, framför dig. Hoppas inte.

              #46067
              Manor
              Deltagare

                Tråkigt att höra att du har bekymmer Adam :-(.Min normala oljetemp ligger på 90-95 grader, med givaren sittandes högt upp på motorn. Oljetrycket ligger då runt 1,8 på tomgång (knappa 800 varv) med delsyntet olja SAE 10-40, och även om det kanske låter lite lågt så har den legat på det så länge jag kan minnas. Vad trycket ligger på vid 3000 varv vet jag dock inte, men nog är det högre än 3,5 vill jag spontant säga.

                Jag vet inte om detta ger något, men vid min normala oljetemperatur (90-95 grader enligt min mätare) så ligger oljetrycket på ganska precis 5 vid 2500 varv. OLjetrycket kan nog diffa beroende på givare, mätare, temperatur samt sist men inte minst vilken olja som används.

                #46073
                Adam K
                Deltagare

                  Oljetrycket variea som det ska. Det kan hända att jag bara nojade för just det, oljan var inte uppe i ‘race’temperature’ när jag testade häromdan.
                  Däremot har ju motorn fått ojämnt med soppa pga spridarna. Hur kan styrningen bli dålig? Jag hade en tomgångmapp som var rätt bra men helt plötsligt började afr’en variera som fan, fast oftast gick den fett.
                  Om jag inte lär hitta nåt om jag tappar ur oljan vet jag inte hur jag ska kunna kontrollea statusen på motorn. Vet inte heller vad jag ska göra åt spridarna. Eller styrningen åt dem. Just nu är jag mest sugen på att sälja de nismo-550 or som är i och få tag på 440-or av rätt årsmodel (phase 1 versionen) Grusdräparns STi-spridare verkade funka u.a.
                  Har bara jobbat i 4 dar. Nu ska jag först o främst boka av besiktningen. Kanske orkar göra nåt i helgen.

                  #46070
                  b20mannen
                  Deltagare

                    Angående variationer av blandningen, och att det börjar gå fett – Kanske är så enkelt som att det börjar bli varmt ute, och att din styrbox inte är så bra på att anpassa blandningsförhållandet efter insugstempen?

                    Angående hög förbrukning av spridare, så kan det vara så att styrboxen är gjord för högohmiga spridare, och att dina spridare liksom är lite för lågohmiga?

                    #46074
                    Adam K
                    Deltagare

                      Jag är inte klokare.
                      Jag har testat motståndet i spridarna för att få nån hum.
                      De är ju också köpta av Zen performance för en phase 1,5 så det vore väl fan om de var fel. Och de har inte varit i bilen i många mil heller.
                      De nya spridarna verkar ha samma motstånd som OE spridarna.
                      Jag tog bilen bort till folkrace-grannen där bla Kenneth Karlsson (rallycross organisatör) mekade. De trodde inte att det var nåt lager, men kanske nåt med bränslet.
                      Medan jag stod där varierade afr från 9-10 till 16. ???
                      Så då vågade jag ta ett par vändor i låg fart för att få till afr på tomgång 800-3000 varv. Gick någorlunda. Men den går fortfarande ojämnnt på tomgång. På högre varv kan jag inte uppfatta nåt vilket inte säger att det inte finns där.
                      Jag testade att dra ur tändkablarna en efer en på tomgång men ingen av dem gjorde nån skillnad.

                      Kollade lite grann på oljetrycket också, med oljan på ca 95 fick jag det knappt under 3 bar. Men det gick snabbt upp till 6 bar ungefär. Är det där nånstans pressure relief ventilen ska släppa på trycket?
                      Och med utgångspunkt från Mats input (tack Mats!) så är det väl normalt då…. Jag minns mest hur det dippar mot 1,4-1,5 när jag är på bana och motorn ramlar ner på låg tomgång..

                      Vad 17 kan/ska jag göra???

                      #46071
                      GT99
                      Deltagare

                        Är det hydraliska lyftare på 98:an eller va det på tidigare modeller?
                        Om så kanske det kan vara värt att prova tex detta http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=114

                        #46075
                        Mumin
                        Deltagare

                          mitt oljetryck ligger på typ 5.5bar när olje tempen är 110grader 😮 på 3000 varv.. på tomgång typ 2.5 har jag för mig.. kall motor 7.5

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.