› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Knakar där bak
- Detta ämne har 35 svar, 4,609 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 7 månader sedan av
yngwie.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2007 kl. 08:57 #68990
MrHankey
DeltagareNu har jag även ringt Furstenhoff för att höra vad det kan vara, han menade att det antingen är/kan vara krängingshämmarstagen som tar i länkarmen där bak och då måste dessa bytas, stötdämparen och om den tjorvar bör den bytas då den hips vips kan fastna i nersänkt läge eller så kunde det vara så enkelt som stötdämparbulten som är lös.Men det kunde även vara någon bussning som farit.
En fråga, vad kostar vettiga stötdämpare till bilen, ifall det nu måste bytas?
24 april, 2007 kl. 15:55 #68986Blackie
Deltagarebeggat. 800 kr för två med hela kittet med cirka 2000 mil rullade.
Nytt 1800 per dämpare från subaru och med verkstad om man vill att dom ska byta så får du räkna med 8000.,
Gummi packningarna kostar 400 kr stycket från subaru som man också får lägga till 😉Bildelsbasen om du ska leta efter beggat
25 april, 2007 kl. 07:25 #68991MrHankey
DeltagareTack för det svaret. 🙂 Efter att ha felsökt bilen igår upptäckte jag att höger bakdämpare knarrar ( vilket tyder på som ni tidigare sagt att den hakar upp sig) men det egentliga felet som jag hela tiden pratat om, kommer från vänster hjul (förmodligen hjullagret) men att ett hjullager redan ska haverera efter drygt 9000 mil låter lite konstigt.
25 april, 2007 kl. 07:42 #68974Mats
DeltagareMitt hjullager var hel-slut efter ca 8000mil. Och då verkade det som det redan varit bytt en gång.
Har bilen gått hårt med mycket krafter på hjullager (läs r-däck och attack) så slits ju grejerna betydligt snabbare än vid ”vanligt” slitage.Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg25 april, 2007 kl. 19:28 #68992MrHankey
DeltagareOkej så det är inte onormalt med andra ord. Ringde idag till den lokala kullager handlaren (onödigt att köpa original om man inte måste =dyrare) men han hittade bara hjulllager fram. Är det någon som vet om det är samma lager fram som bak. Om inte någon som vet vad hjullagret till v-sida bak har för artnr?
26 april, 2007 kl. 14:38 #68993MrHankey
DeltagareVärt att veta att knackningen inte var in och ut utan framåt och bakåt. Kan jag ha sån tur att det bara är bulten som går in i klumpen som är lite lös!? 🙂
7 maj, 2007 kl. 19:29 #68994MrHankey
DeltagareNu har jag felsökt och kommit fram till att det är drivknuten. Läste på någon annan sida på forumet att den går på ca 4000 kr och det känns ju inte så jäkla kul att punga ut det bara sådär. Därför tänkte jag höra med er kunniga om ni vet om det är samma drivaxel och knutar på en GT och WRX som det är på min WRX STI? För om det vore så väl finns det ju miljarders begagnade drivaxlar hos de olika bilskrotarna.
7 maj, 2007 kl. 19:43 #68968SecretAgentMan
DeltagareDu måste jaga till STI newage specifikt, det passar icke från GT eller WRX.
…jag pekar med hela handen på orders@gradea-subaru.co.uk – det blir garanterat rätt pris där (maila på engelska dock…och det behövs kreditkort för att göra business) – helt klart mina favoriter när det gäller att jaga delar i pajätarlandet.
/J
7 maj, 2007 kl. 19:51 #68995MrHankey
DeltagareTusen tack ska maila och höra med dem. Är det nya eller beggade prylar dom säljer? Sen till nästa fråga, är det någon ide att bara köpa den yttre knuten (som är glapp) än att köpa hela den bakre vänstra bakaxeln?
7 maj, 2007 kl. 20:00 #68969SecretAgentMan
DeltagareMan byter hela axeln, det är rätt pris från Grade A – och det är beggat, men alltid bra, fullgott skick. 🙂
Snabba är de med…
/J
7 maj, 2007 kl. 20:11 #68996MrHankey
DeltagareKlockrent då ska jag dimpa iväg ett mail imorgon 🙂
15 maj, 2007 kl. 10:45 #68997MrHankey
DeltagareSecretagentman, nu har jag fått svar och fått en massa uppgifter av Andy på Gradea. Hur gör jag sen för att betala honom, för deras siffror är ju inte direkt likt våra. Och ska jag bara räkna ut hur mycket punden är för tillfället och betala med svenska kronor? Du som har beställt därifrån tidigare borde ju ha några smarta och enkla svar på det här 🙂
15 maj, 2007 kl. 12:03 #68970SecretAgentMan
DeltagareJag brukar handla med kreditkort, eller paypal – skall man föra över slantar så beror det på vad man har för bank, men normalt så betalar man i valutan som mottagaren hanterar, i detta fall engelska pund. 🙂
Det enklaste sättet är att ta hjälp av din bank – du behöver mottagarens IBAN, BIC, allehanda adresser (både bankens och mottagarens) samt kontonumret – (det är hängslen och livrem, men det är lika bra att du har med dig allt när du traskar iväg till din bank).
🙂
…och greja ett kreditkort samtidigt, det underlättar väldeliga. 😉
/J
15 maj, 2007 kl. 12:29 #68998MrHankey
DeltagareMen jag har ju Visakort, men hur handlar man med det? Det är ju inte direkt som att beställa från cdon där man bara matar in kortnr så rycker de slantar av en, eller är det så enkelt? 🙂
15 maj, 2007 kl. 15:51 #68971SecretAgentMan
DeltagareDå ringer du helt sonika upp dem och lämnar kortnumret, busenkelt! 🙂
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.