SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Knakar där bak

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
  • Författare
    MrHankey
    Deltagare

Wii! Nu har jag fått en ny drivaxel från Grade A, suverän firma det där 🙂 Men hur är det enklast att byta en drivaxel på -03 Sti? Misstänker att det finns en del knep som gör bytet lite enklare 🙂

SecretAgentMan
      Deltagare

Stora verktyg, starka killar. 😉

Muttern som låser ihop navet, och håller fast drivaxeln kan sitta lite, ta loss centrumkåpan på fälgen och låt bilen stå kvar på marken, ha gärna någon som pallnitar med medans du vevar loss muttern (…är lite osäker, 32 eller 34 mm är det, du får inte dit någon tjockare krafthylsa, det är rätt trångt mellan mutter och navet).

Sedan är det en sprint vid utgående axel på lådan.

Enklaste lösningen för dig är att ritsa på fjäderbenet för att ha en linje att gå efter hur cambern var justerad (lutningen inåt på hjulet s.a.s.) – och lossa på fjäderbenet, detta för att kunna få ut drivaxlen, det går inte utan att skapa lite extra utrymme utåt.

…detta görs antingen genom att ta loss den undre kulbulten vid bärarmen (men då går det åt spett ååå grejer), eller så lossar man fjäderbenets nedre infästning (två bultar, 19mm huvud).

/J

MrHankey
        Deltagare

Tack för hjälpen..Förstod principen, men det var drivaxeln dit bak som var paj. För förklarade du hur man gör med fram drivaxeln,eller? Sen undrar jag över en till sak, är ju som en låsning inne i diffen som går runt axeln som stannar kvar när man sliter ut den gamla axeln.Visst är det bara att pressa in den nya axeln dit så låser ringen den, eller måste man plocka ut ringen å fästa den på axeln innan man för in den i diffen? 🙂

SecretAgentMan
          Deltagare

Ah… :+ …det var det här med att läsa vad man svarar på… :+ 😀

Bak är det en låsring som snäpper i läge, som kan vara lurig om man inte gör det rätt – jag har ett patenterat knep för det med. 😉

Lossa den långa bulten som går i bilens riktning, genom undre bärarmarna och själva ”hubben” – det gör att du kan rycka ut den gamla axeln med hjälp av hub/fjäderben, och åt andra hållet, lätt knuffa i den nya axeln så låsningen går i rätt (det är rörlighet i axelns längsled i knutarna, vilket gör det hela till en rätt bra fungerande glidhammare mer eller mindre, det behövs inga hårda tag dock).

Naturligtvis lossar du muttern före allt detta, på samma sätt som jag beskrev i posten innan (om du inte har stadig muttermaskin dvs). 🙂

/J

MrHankey
            Deltagare

Danke schön! Då ska jag mata in den nya axeln imorgon, med hopp om att jag ska få bort det enormt irriterande oljudet 🙂

yngwie
              Deltagare

ja då vare min tur, i helgen har de uppstått en rejält ljud från höger sida bak, lever om när jag kör sakta stannar osv. inte när jag kör normalt, testa gunga bilen lite å då lätt de från dämparen exakt som inifrån när jag kör, kan de vara så de bara behvös att smörjas eller kan dämparn va hel pajj? bilen har gått 4000 mil ca..

Visar 6 inlägg - 31 till 36 (av 36 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.