Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1076
    Kniven
    Deltagare

      Tjaba allihopa!

      Har ett problem någon här säkert kan lösa. För två dagar sedan fick jag imma i nederkant på framrutan, på utsidan. Då var det sol, idag regn och samma sak så det har inte med vädret att göra.

      När jag öppnar huven och kollar så är det kondens på det rör jag fattar tillhör a/c;n och som sitter på “väggen” in mot kupén. Är nog därför det blir imma men varför blir det kondens där plötsligt?

      På alla ställen där detta rör går från a/c;n in mot kupén är det fuktigt/vått. Om jag inte slår på a/c;n så ingen imma.

      A/C;n kyler som vanligt tycker jag och kan inte höra några missljud eller dylikt.

      Några tips någon?

      //Jocke – Som inte vill använda torkarna vid solsken…

      #42281
      dragster
      Deltagare

        Kan det vara för att du har utluften riktat på vindrutan.:-(
        För då har jag samma problem på min STi MY03.
        Men har jag utluften riktat mot mig får jag inte det problemet.
        Blir ju lite dragigt i längden dock.

        #42282
        Kniven
        Deltagare

          Förvisso har jag haft utluften riktad på vindrutan igår och idag men det har jag nästan alltid, så svårt att tro att det är anledningen. Skall prova dock!

          Någon mer som har idéer? Please…

          //Jocke.

          #42285
          Desen
          Deltagare

            Varm luft som möter kall luft bildar kondens. Det är en naturlag och är svår att ändra på.
            Tror mig även minnas att jag läst i instruktionsboken för min GT att ac kan bilda imma på rutan ibland och det är normalt.

            /Andreas, Skåne, Kristianstad
            Blå GT -99

            #42283
            Kniven
            Deltagare

              Att varm luft som möter kall luft kan bilda imma förstår jag också, men då jag kört med a/c;n på nästan jämt tycker jag det är konstigt att det plötsligt bara så där börjat bli imma på utsidan på framrutan.

              //Jocke – http://www.garaget.org/?car=18420

              #42286
              Desen
              Deltagare

                Jag använder oxå min a/c ofta och har råkat ut för detta endast ett par gånger.
                Så länge kondensen är på utsidan av rutan tror jag inte det är någon fara.

                /Andreas, Skåne, Kristianstad
                Blå GT -99

                #42284
                Kniven
                Deltagare

                  Tja igen!

                  Har testat förslaget att ta bort luften från rutan och ta den mot mig istället. Det funkade! Ingen imma. Tycker dock fortfarande att det är konstigt att jag får imma helt plötsligt, det har ju aldrig hänt tidigare. Känns lite B när det blir imma på rutan pga att man använder a/c.

                  Tack för svar och förslag på lösning.

                  //Jocke.

                  #42280
                  Jimmie
                  Deltagare

                    Detta är helt normalt och inträffar på de flesta bilar, när luftfuktigheten är hög (som den kan vara även vid sol).
                    På slutet av sommaren är ofta luftfuktigheten som högst, speciellt efter regnet som kommit nu.
                    Fukten kondenseras när den kyls av mot den kalla framrutan.
                    Tror att man kan påverka detta genom att lägga på något på rutan, kanske vax? har dock ej provat detta själv, bara hört om det…
                    Givetvis spelar effekten på AC´n oxå in.

                    //Jimmie

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.