› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Konstigt ljud på trean sen small det till
- Detta ämne har 12 svar, 1,415 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
SecretAgentMan.
-
FörfattareInlägg
-
13 januari, 2010 kl. 09:48 #4616
calle gsi
DeltagareHadde precis haft inne bilen på en förbesiktning och när jag skulle köra därifrån så lät den lite konstigt på trean. Åkte tillbaka till verkastaden och en mekaniker åkte med en vända, konstaderade att ljudet bara hördes på trean. Kände inga konstigheter när man växlade varken till eller från trean. Det låt ungefär som om det var nått som slog emot lite lätt, absolut inget högt eller metallisktljud. Körde därifrån så kom jag bara några hundra meter sen small det till och tog stopp. Provade om det gick att få i några växlar och alla utom trean funkade men det lät illa och högg när man försökte köra.
Nu är den bärgad till verkstan.
Vad tror ni räcker det med en ny växellåda eller måste man byta hela paketet med centerdiff och fördelningslåda?
Det gäller en GT 97.
13 januari, 2010 kl. 18:56 #66532Kvarnis
DeltagareDu behöver ett nyttdrev till 3’n växel lite nya lager ev synkringar m.m
13 januari, 2010 kl. 19:54 #66536calle gsi
DeltagareDu behöver ett nyttdrev till 3’n växel lite nya lager ev synkringar m.m
Låter bra att det finns en chans att resten av lådan kan ha klarat sig iaf. Försökte flytta bilen in till vägkanten men det small som fasen och högg rejält i drivlinan, även på backen och ettans växel. Så det fick bli biltransport tillbaka till verkstaden.
Kom på nu att 2:ans växel ibland har hoppat ur vid motorbroms. Vad kan det bero på? Kanske lika bra att byta ut hela lådan. Får väl se vad vi hittar när vi plockar ner lådan.
Har sökt en hel del här på forumet och det verkar ju tyvärr inte helt ovanligt att lådorna ger sig och framför allt då på treans växel.
14 januari, 2010 kl. 13:41 #66533Adam K
Deltagare*reklam!*
Det kommer komma upp en RA-låda med dccd på säljes snart 🙂14 januari, 2010 kl. 18:34 #66537calle gsi
Deltagare*reklam!*Det kommer komma upp en RA-låda med dccd på säljes snart 🙂
Är det den tätstegade varianten? Använder ju min subba som bruksbil så det kanske blir lite jobbigt på landsvägen om det är den täta 🙂
Så det funkar att montera dccd på en bil som inte hade det från början?
22 januari, 2010 kl. 14:47 #66538calle gsi
DeltagareNu är lådan urplockad så nu återstår bara nästa problem, att skruva isär den.
Försökte söka efter en sprängskiss men hittade ingen så är det någon som sitter på en så får ni gära säga till.
23 januari, 2010 kl. 15:43 #66534berne
Deltagarestår bilen i skara?
23 januari, 2010 kl. 19:07 #66529SecretAgentMan
DeltagareSkruva isär är inte så jäkligt, du lär bort med den lilla leden som växellänkaget skruvas i (två sprintar som skall ur), sedan är det bara att plocka av fördelningslådan, bort med två bultar ur lagret på bottenstocken (annars får man inte isär lådhalvorna) – och muttra loss bultarna som håller ihop halvorna.
/J
24 januari, 2010 kl. 11:17 #66539calle gsi
DeltagareTack så mycket, får göra ett försök imorgon.
Är det någon som har koll på vad det kan tänkas kosta om det räcker med att byta treans drev och synkring?
Jo det står i Skara, är det din som står där också?
24 januari, 2010 kl. 13:27 #66530SecretAgentMan
DeltagareDelarna är inte gratis, 3:an och 4:an är frästa i samma del på bottenstocken, du åker på båda dreven…vill minnas bara de delarna ramlar iväg på närmare 5′ – synkringar är inte gratis heller.
Turligt nog så brukar drevras ytterst sällan ta med sig mer saker, trots att det blir en hel del metallskrot som vispar runt i lådan (jag har renoverat 30+ lådor, aldrig sett något följdfel av ett ras).
Var noga med rengörning bara, så det inte sitter skrot kvar någonstans. 🙂
26 januari, 2010 kl. 21:26 #66535berne
DeltagareTack så mycket, får göra ett försök imorgon.Är det någon som har koll på vad det kan tänkas kosta om det räcker med att byta treans drev och synkring?Jo det står i Skara, är det din som står där också?
stämmer bra de stått där sen tisdag innan jul men nu är låda beställd så dem kommer la i veckan
26 januari, 2010 kl. 22:41 #66540calle gsi
DeltagareTack så mycket, får göra ett försök imorgon.Är det någon som har koll på vad det kan tänkas kosta om det räcker med att byta treans drev och synkring?Jo det står i Skara, är det din som står där också?
stämmer bra de stått där sen tisdag innan jul men nu är låda beställd så dem kommer la i veckan
Ja jag hörde det, gött. Det var främre diffen som gett sig på din va?
27 januari, 2010 kl. 07:28 #66531SecretAgentMan
Deltagare…en framdiff kan nog jag skaka fram (även kronhjul och piniong) om det är en svensk GT. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.