Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #27082
    .zip
    Deltagare

      Funderar på köpa en bruksbil och har länge sneglar på en Forester årsmodell ~99 liknande denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Subaru_Forester_turbo_36856118.htm?ca=2&w=3

      Är det en bra bil eller bara skit? Nog för att Subaru inte gör skit 😀 men är det bättre att slanta upp mera pengar för en nyare årsmodell?

      Kör idag en Passat V6 Syncro som bruksbil, men då tanten väntar barn och hunden växer så hade det varit skönt med en större.

      #231462
      OzO
      Deltagare

        Funderar på köpa en bruksbil och har länge sneglar på en Forester årsmodell ~99 liknande denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Subaru_Forester_turbo_36856118.htm?ca=2&w=3

        Är det en bra bil eller bara skit? Nog för att Subaru inte gör skit 😀 men är det bättre att slanta upp mera pengar för en nyare årsmodell?

        Kör idag en Passat V6 Syncro som bruksbil, men då tanten väntar barn och hunden växer så hade det varit skönt med en större.

        Forester är bäst! 😎 Kan man sammanfatta det… 🙂

        …fast det beror ju på… vill du ha en bil som funkar året runt på alla vägunderlag och inte är rädd för förbrukningen – då är det Forester som gäller oavsett årsmodell. Automatbensinare drar mer än kusin Imprezan (som iofs har manuell) men är sköna att köra till vardags – kraften finns om man vill. Vill du köra snålare är inte en gammal Forester rätt bil. Försäkringen är som en Impreza – mellandyr/dyr. Är en gammal Forester verkligen så mycket större än en Passat kombi? Tycker utgångspriset på Blocket-bilen ligger lite i överkant – om det inte ingår nya vinterdäck på snyggare fälgar än på bilden =)

        Det positiva med gamla Foresters är att de delar många delar med Imprezan, så det man har i reservdelsväg (hemma eller via kontakter) och kunskapsväg är lätt att applicera direkt på Forestern.

        Nyare Foresters har säkert fler saker i utrustningsväg, boxerdieselar är rätt väg att gå och vill man börja dregla så ber man Andersson-Konjak lägga upp en bild på sin vita! Mums! 😀 Barnen och hunden kommer åka kungligt!

        #231465
        GrizzlyBear
        Deltagare

          Säger som ovanstående; Forestern är väl ändå inte större än en Passat?? Möjligen om Passaten är en sedan då 🙂

          Baksätet på Forestern är knappt användbart för vuxna. Ev. funkar det om det är små vuxna i framsätet OCH baksätet.

          Bakre stötdämparna brukar behöva bytas vart 10 000mil ungefär. Dessa är dyra då det är nivåreglering i dem 🙁

          #231463
          OzO
          Deltagare

            …och vill man börja dregla så ber man Andersson-Konjak lägga upp en bild på sin vita! Mums! 😀 Barnen och hunden kommer åka kungligt!

            :cool::cool::cool:

            #231464
            OzO
            Deltagare

              Bakre stötdämparna brukar behöva bytas vart 10 000mil ungefär. Dessa är dyra då det är nivåreglering i dem 🙁

              Jupp, saggy bottom råkade jag ut för också! 😀

              Men valde den billigare vägen och satte dit icke nivåreglerade coilovers.

              #231466
              Kvarnis
              Deltagare

                Nja håller med om att dom kaneske inte är större än en passat…men nog f-n är dom billigare i drift.

                Det där priset är på tok för högt, dock

                Satssa på typ en nyare 2.0 XT får du säket för max en 100k.
                De är fin skit, köp en jag har en själv(2.5XT -05) 😀

                #231468
                .zip
                Deltagare

                  De är fin skit, köp en jag har en själv(2.5XT -05) 😀

                  Va fan, har du gått och köpt dig en Forester? Kanske man ska kika förbi någon dag och kolla hur dom är.
                  Ang. storleken så har jag noll koll då jag aldrig har sett en Forester förutom på bild :p Men som Kvarnis säger så lär den dra mindre bränsle än en Passat V6. Blandad körning så tar mig typ 26-28 mil på en 60 liters tank 😀

                  Sedan så säger man inte nej till en till Subaru på gården. Har haft funderingar på en GMC Thypoon också, men den lär absolut inte gå billigt.

                  #231467
                  Andersson
                  Deltagare

                    Alla borde ha en forester :p
                    Dom är något kortare än en legacy/ outback i skuffen men underbar att köra i alla väglag.

                    #231469
                    .zip
                    Deltagare

                      Dom är något kortare än en legacy/ outback i skuffen men underbar att köra i alla väglag.

                      Som alla Subarus 😀
                      En 00’as Outback har man kört ett par ggr då min kära mor har en sådan. Hur pass mkt mindre är skuffen? Så länge jag får en en hundbur och en ihopfällbar barnvagn så är jag nöjd.

                      Har försökt leta fram lite info om utrustning etc på Forester men hittar lite och inget. 2.0 XT, är dom utan turbo medan 2.5 XT är med turbo? Och kommer alla med skinnsäten? Och vad är standard utrustningen på en Forester? Hur ser servicen ut? Samma som Imprezan då det gäller stora servicen med kamrem etc?

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.