Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6164
    Maris
    Deltagare

      Hej!

      Jag går i funderingar på att köpa en Impreza GT. Fick en idé om det häromdagen och nu kan jag knappt tänka på annat. Vet dock inte så mycket om bilen och vill veta mer. Är den dyr i drift? Försäkring? Hur ofta ska den servas och vad kostar det? Kan man annat än att tycka om bilen? 🙂

      Jag har nu en Opel vectra från 98 som jag verkligen tycker om, så jag är lite rädd att jag kommer att ångra mig om jag säljer den, men samtidigt lockar en impreza mycket.

      Vad tror ni, kommer jag att bli ruinerad med en sån bil och kommer jag sakna min andra bil, eller kommer jag bli nöjd? Alla tips och råd, för och nackdelar tages tacksamt emot!

      / Maris

      #77558
      Niklas
      Deltagare

        Jag har inte ångrat en sekund att jag köpte min GT, den roligaste bilen jag köpt och bilen är som ett litet projekt dessutom, finns massor med små (och stora + dyra) grejor man kan slänga på. Bäst är nog att du provkör en hos en säljare så du får din egna uppfattning om bilen…

        Subaru – All we’ll drive!

        #77544
        Imp
        Deltagare

          >Hej!
          >
          >Jag går i funderingar på att köpa en Impreza GT. Fick en idé om det
          >häromdagen och nu kan jag knappt tänka på annat. Vet dock inte så
          >mycket om bilen och vill veta mer. Är den dyr i drift? Försäkring? Hur
          >ofta ska den servas och vad kostar det? Kan man annat än att tycka om
          >bilen? 🙂
          >
          >Jag har nu en Opel vectra från 98 som jag verkligen tycker om, så jag
          >är lite rädd att jag kommer att ångra mig om jag säljer den, men
          >samtidigt lockar en impreza mycket.
          >
          >Vad tror ni, kommer jag att bli ruinerad med en sån bil och kommer jag
          >sakna min andra bil, eller kommer jag bli nöjd? Alla tips och råd, för
          >och nackdelar tages tacksamt emot!
          >
          >/ Maris

          Kostnad beror på var du bor när det gäller försäkringen. är du under 25 å bor i storstad räkna med saftig försäkring. Bensin kostar lite är ju inte världens bensinsnålaste bil men å andra sidan finns det billar som är värre.. min drar i snitt ca 1.1-1.3l mil med mini på ca 0.8 (landsväg) å max runt 1.5 eller så (inte exakta mätningar).
          Att bli missnöjd med en gt är otroligtsvårt skulel jag tro. du kommer nog inte ongra dig om du kan leva med lite buller å lite knakningar:)

          #77554
          Maris
          Deltagare

            >Kostnad beror på var du bor när det gäller försäkringen. är du under
            >25 å bor i storstad räkna med saftig försäkring. Bensin kostar lite är
            >ju inte världens bensinsnålaste bil men å andra sidan finns det billar
            >som är värre.. min drar i snitt ca 1.1-1.3l mil med mini på ca 0.8
            >(landsväg) å max runt 1.5 eller så (inte exakta mätningar).
            >Att bli missnöjd med en gt är otroligtsvårt skulel jag tro. du kommer
            >nog inte ongra dig om du kan leva med lite buller å lite knakningar:)

            Ok, jag ska kolla upp det där med försäkring!
            Bensinförbrukningen låter ungefär som på min bil jag har nu.

            Buller och knakningar, är det något man stör sig på? Jag har drömt om bilar varenda natt nu och i natt drömde jag att det lät hemskt och var jätteobekvämt att åka. 🙂 Hur är den jämfört med en Evo VI, den tyckte jag var lite obekväm i början, men nu tänker jag inte på det.

            Ska se om jag hittar någon nån gång som jag kan provköra, så blir det lite enklare att fundera då! 🙂

            Hur är det förresten, är den lätt att köra? Tungt att styra, hård koppling osv? Jag har lite problem med mina leder, så jag borde nog ha en lättkörd bil som gör som jag säger.

            Är det något mer man bör tänka på? Vilket är bäst, en lite nyare bil som inte gått så mycket, eller en lite äldre, billigare som gått en del mil?

            En till fråga, angående hästkrafter, jag tror att min bil har 170 hästar nu, märks det stor skillnad mot en impreza? Jag har noll koll på sånt. 🙂

            / Maris -snurrig av bilar

            #77542
            christopher
            Deltagare

              fraSSe

              Imprezan é inte tungstyrd (servo) kopplingen é lätt om den är orginal och 170 hästar i din bil nu…du kommer märka skillnad men mest på väghållningen tror jag. Den é grymt kul att köra 😉

              fraSSe

              #77555
              Maris
              Deltagare

                >fraSSe
                >
                >Imprezan é inte tungstyrd (servo) kopplingen é lätt om den är orginal
                >och 170 hästar i din bil nu…du kommer märka skillnad men mest på
                >väghållningen tror jag. Den é grymt kul att köra 😉
                >
                >fraSSe

                Mmm, det låter bra det! Jag tror att det finns nån impreza till salu här i stan hos nån bilfirma, får se om jag kan ta mig dit i veckan och kika lite närmare!

                / Maris

                #77550
                modulated
                Deltagare

                  >Mmm, det låter bra det! Jag tror att det finns nån impreza till salu
                  >här i stan hos nån bilfirma, får se om jag kan ta mig dit i veckan och
                  >kika lite närmare!

                  Köp den inte 🙂 iaf inte innan onsdag så jag oxå hinner dit och
                  provköra den, så man äntligen har kört en Impreza. Dock så kommer
                  det bli jobbigt då jag vet att jag kommer att älska bilen och sedan
                  vänta tills mars, då det finns ekonomisk möjlighet för inköp, kommer
                  att kännas som att vänta en hel evighet :'( .

                  // Patrick P.

                  #77556
                  Maris
                  Deltagare

                    >Köp den inte 🙂 iaf inte innan onsdag så jag oxå hinner dit och
                    >provköra den, så man äntligen har kört en Impreza. Dock så kommer
                    >det bli jobbigt då jag vet att jag kommer att älska bilen och sedan
                    >vänta tills mars, då det finns ekonomisk möjlighet för inköp, kommer
                    >att kännas som att vänta en hel evighet :'( .
                    >
                    >
                    >// Patrick P.

                    Är den borta så är det säkerligen inte pga mig, hoppas jag. Jag brukar alltid vara så velig så jag lär inte ha köpt en bil till på onsdag. Dessutom så vill jag ha en blå! Den här var grön har jag för mig?
                    Hoppas att du hittar din bil du vill ha snart och att du inte behöver vänta till mars!

                    / Maris

                    #77548
                    TT
                    Deltagare

                      Angående koppling så lär du nog känna skillnad mot en vectra, men det märker du ju vid en provkörning, så ut och provåk!!

                      Angående nyare vs äldre är det väl det gamla vanliga, trygghet mha garantier mot pengar kvar i plånboken.. En 00 har nog minst ett års nybilsgarantikvar och är ju den sista GT modellen…

                      /TT som längtar till vintern

                      #77540
                      diego
                      Deltagare

                        Det enda du kommer att ångra med ett imprezaköp är sen när du säljer den..

                        #77551
                        modulated
                        Deltagare

                          >Är den borta så är det säkerligen inte pga mig, hoppas jag. Jag brukar
                          >alltid vara så velig så jag lär inte ha köpt en bil till på onsdag.
                          >Dessutom så vill jag ha en blå! Den här var grön har jag för mig?
                          >Hoppas att du hittar din bil du vill ha snart och att du inte behöver
                          >vänta till mars!
                          >
                          >/ Maris

                          Den är grön, den är kvar.. och lär säkert så förbli… jag har
                          aldrig varit med om en sämre försäljare i hela mitt liv, vi stod
                          och disktuterade och skulle gå in och räkna på pris som är brukligt
                          för att snika åt sig en provtur. Mitt i samtalet ser han ett
                          medelålders par som kollar på en ford, då kläcker han ur sig
                          “ursäkta mig” och går och hjälper dem istället :o. Då blev jag
                          flyförbaskad x( och gick därifrån, tydligen så har det hänt fler
                          ggr att de har gjort så. Så jag hoppas du lyckas bättre med din
                          provkörning…..

                          Kontentan av det hela är dock att det inte blev nån provtur för
                          mig (bilen står dessutom längst in i bilhallen), fast jag har
                          numera provsuttit en subba och man sitter skönt…

                          // Patrick P.

                          #77545
                          Imp
                          Deltagare

                            >>Är den borta så är det säkerligen inte pga mig, hoppas jag. Jag brukar
                            >>alltid vara så velig så jag lär inte ha köpt en bil till på onsdag.
                            >>Dessutom så vill jag ha en blå! Den här var grön har jag för mig?
                            >>Hoppas att du hittar din bil du vill ha snart och att du inte behöver
                            >>vänta till mars!
                            >>
                            >>/ Maris
                            >
                            >Den är grön, den är kvar.. och lär säkert så förbli… jag har
                            >aldrig varit med om en sämre försäljare i hela mitt liv, vi stod
                            >och disktuterade och skulle gå in och räkna på pris som är brukligt
                            >för att snika åt sig en provtur. Mitt i samtalet ser han ett
                            >medelålders par som kollar på en ford, då kläcker han ur sig
                            >”ursäkta mig” och går och hjälper dem istället :o. Då blev jag
                            >flyförbaskad x( och gick därifrån, tydligen så har det hänt fler
                            >ggr att de har gjort så. Så jag hoppas du lyckas bättre med din
                            >provkörning…..
                            >
                            >Kontentan av det hela är dock att det inte blev nån provtur för
                            >mig (bilen står dessutom längst in i bilhallen), fast jag har
                            >numera provsuttit en subba och man sitter skönt…
                            >
                            >
                            >// Patrick P.

                            Inte bara det man har skitkul när man kör och å sitter skönt gör man då med:)

                            #77546
                            Lasse
                            Deltagare

                              LAST EDITED ON Jul-23-02 AT 07:32PM (GMT)
                              >>Är den borta så är det säkerligen inte pga mig, hoppas jag. Jag brukar
                              >>alltid vara så velig så jag lär inte ha köpt en bil till på onsdag.
                              >>Dessutom så vill jag ha en blå! Den här var grön har jag för mig?
                              >>Hoppas att du hittar din bil du vill ha snart och att du inte behöver
                              >>vänta till mars!
                              >>
                              >>/ Maris
                              >
                              >Den är grön, den är kvar.. och lär säkert så förbli… jag har
                              >aldrig varit med om en sämre försäljare i hela mitt liv, vi stod
                              >och disktuterade och skulle gå in och räkna på pris som är brukligt
                              >för att snika åt sig en provtur. Mitt i samtalet ser han ett
                              >medelålders par som kollar på en ford, då kläcker han ur sig
                              >”ursäkta mig” och går och hjälper dem istället :o. Då blev jag
                              >flyförbaskad x( och gick därifrån, tydligen så har det hänt fler
                              >ggr att de har gjort så. Så jag hoppas du lyckas bättre med din
                              >provkörning…..
                              >
                              >Kontentan av det hela är dock att det inte blev nån provtur för
                              >mig (bilen står dessutom längst in i bilhallen), fast jag har
                              >numera provsuttit en subba och man sitter skönt…
                              >
                              >
                              >// Patrick P.

                              Annat är det på återförsäljaren här i Örnsköldsvik, de är så trevliga att man nästan byter bil varje gång man besöker dem. Så ska det vara, annars ska de pyssla med annat där de inte behöver ha någon kontakt med människor!

                              #77552
                              modulated
                              Deltagare

                                >Inte bara det man har skitkul när man kör och å sitter skönt gör man
                                >då med:)

                                Det har jag nästan listat ut :-), det är därför jag skall köpa
                                en subba så snart möjlighet på det ekonomiska planet ges.

                                // Patrick P.

                                #77553
                                modulated
                                Deltagare

                                  >Annat är det på återförsäljaren här i Örnsköldsvik, de är så trevliga
                                  >att man nästan byter bil varje gång man besöker dem. Så ska det vara,
                                  >annars ska de pyssla med annat där de inte behöver ha någon kontakt
                                  >med människor!

                                  Aha, det är så det skall vara, kanske får ta sig en tur till
                                  Örnsköldsvik då.

                                  Mailade (med ett anonymt namn) företaget i fråga som hade
                                  så dåligt bemötande idag, fråga dem om en ford jag såg igår
                                  kväll åka mot företaget. Den hade en groteskt stor vinge och
                                  var riktigt snygg för att vara en Ford. Efter 20 minuter kommer
                                  det ett rejält smörigt svar tillbaka. Så jag får byta taktik
                                  jag får gå in och börja prata ford med dem å sen raskt byta
                                  samtalsämne över till subban ;-).

                                  // Patrick P – svamlar med bilfirmor….

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.