SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Köpa en Impreza GT -00 med Dawes Device – risker??

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    adde_xboy
    Deltagare

Hej!

Är en nybörjare som letar efter en Impreza GT kombi att ev. köpa. Har hittat en intressant men följande text får mig att tveka lite:

”Dawes device för justering av laddtryck, bilen har bara gått på originalladd under min ägo”

Saken är att bilen är snart 10 år gammal och ägaren har ägt bilen i ca 1 år bara. Vem vet vilket laddtryck tidigare ägare har kört med? Vad gör ett för högt laddtryck med en Impreza, på både lång och kort sikt?
      Om det spelar någon roll så har bilen gått 12400 mil.

//Andreas

adde_xboy
      Deltagare

Hej!

Är en nybörjare som letar efter en Impreza GT kombi att ev. köpa. Har hittat en intressant men följande text får mig att tveka lite:

”Dawes device för justering av laddtryck, bilen har bara gått på originalladd under min ägo”

Saken är att bilen är snart 10 år gammal och ägaren har ägt bilen i ca 1 år bara. Vem vet vilket laddtryck tidigare ägare har kört med? Vad gör ett för högt laddtryck med en Impreza, på både lång och kort sikt?
        Om det spelar någon roll så har bilen gått 12400 mil.

//Andreas

klew
        Deltagare

kör man bilen med orginal motor i övrigt betyder det vad jag förstått att den inte laddat mer än 1.2 eftersom motorn trollar med knäna o klipper av där om turbon vill ladda mer. Brukar resultera i ett ganska kraftigt ryck.. har jag hört.. :+

alltid risk med begagnade bilar… oavsett om modifikationerna sitter på när man köper eller om de är bortplockade. Frågan är om man inte litar mer på nån som erkänner att den varit trimmad tidigare än nån som inte erkänner det ^^

—————————————–
          Silverfärgad Impreza GT kombi -00.
          http://www.garaget.org/?car=108359
          Medlem no. 1371 – Johan Atterdal
          —————————————–

tIIMMY
          Deltagare

Finns väl alltid risker vid köp av begagnad bil. Visst risken kan väl vara lite större om den varit trimmad på fel sätt. Köpte min impreza och den var trimmad av ägaren innan som jag köpte den av. Har inte haft några problem med bilen alls. Riktigt trevlig bil 🙂

Kvarnis
            Deltagare

Dawes är ok, om man inte fipplat med laddtrycks spärren, allt vad befträffar super chip och dyligt är dock döden.
              Dom håller rätt bra en orginal motor om det är gjort rätt :), långt mycket mer än vad växelådorna brukar överleva.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.