Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1104
    Lakebone
    Deltagare

      Jag går och funderar på att köpa en WRX (inte STI) från 00 -03, och skulle vilja ha lite tips om vilken årsmodell som är att föredra, vad man ska kolla särskillt noga innan man köper.
      Vad som brukar gå sönder först etc.. alla bilar går ju sönder förr eller senare.

      Tacksam för svar.

      #42482
      Manor
      Deltagare

        Jag går och funderar på att köpa en WRX (inte STI) från 00 -03, och skulle vilja ha lite tips om vilken årsmodell som är att föredra, vad man ska kolla särskillt noga innan man köper.Vad som brukar gå sönder först etc.. alla bilar går ju sönder förr eller senare.Tacksam för svar.

        2003:ans WRX är klart mycket snyggare.
        Generellt sätt så är Imprezan i princip felfri om den sköts. Sök på forummet så hittar du mer tips.

        #42495
        Lakebone
        Deltagare

          03:an är helt klart finast av dom.

          Min oro är motor och turbo, i annonser byter folk olja mellan var 400-500 mil vilket i vanliga fall är onödigt på andra bilar.

          #42493
          Desen
          Deltagare

            03:an är helt klart finast av dom.Min oro är motor och turbo, i annonser byter folk olja mellan var 400-500 mil vilket i vanliga fall är onödigt på andra bilar.

            Att imprezaägare byter olja ofta betyder absolut inte att motorerna är dåliga. Det betyder mer att de som tycker om sin bil har vett att hålla den i bra skick. Har man en Impreza så tycker man garanterat om sin bil och att köra den.
            Använder man sin bil på ett aktivt sätt är service viktigt. Det gäller alla bilar.
            Använder man sedan en racingolja så smörjer den väldigt bra även vid höga teperaturer och är väldigt bra på att binda föroreningar, det gör att den bör bytas oftare än vanliga såkallade longlife oljor.

            /Andreas, Skåne, Kristianstad
            Blå GT -99

            #42485
            STIred
            Deltagare

              03:an är helt klart finast av dom.Min oro är motor och turbo, i annonser byter folk olja mellan var 400-500 mil vilket i vanliga fall är onödigt på andra bilar.

              Tror motorn är nog det sista du behöver oroa dig för på imprezan 😉
              Själv byter jag olja säkert tre gånger per år och kör inte ens 1500 mil, men det har mer o göra med hur jag använder bilen.
              De vanliga service intervallen är inte så mycket tätare än hos andra bilar……

              #42496
              Lakebone
              Deltagare

                Det låter betryggande, hur känslig är drivlinan för trim?
                jag har läst lite i forumet och växllådan verkar några stycken ha fått renovera redan efter några år.

                #42486
                STIred
                Deltagare

                  Det låter betryggande, hur känslig är drivlinan för trim?jag har läst lite i forumet och växllådan verkar några stycken ha fått renovera redan efter några år.

                  Beror på vilken grad av trim vi snackar om. Nya 6-växlade på STIn tror jag inte så många har lyckats köra sönder och då finns det iaf några bilar som har närmare 400hk, 500nm vrid ;-)(mot 265hk original). Den lådan ska klara både mer effekt och vrid än så, men då lär du behöva byta massor i motorn först….

                  5 växlade lådan(som sitter i gt och wrx) är annan femma men ska gå trimma över 300hk med den med.

                  Koppling lär du få byta om du trimmar….

                  #42483
                  MDE
                  Deltagare

                    Det låter betryggande, hur känslig är drivlinan för trim?jag har läst lite i forumet och växllådan verkar några stycken ha fått renovera redan efter några år.

                    Om du ändå måste trimma innan du ens köpt nån impreza så varför inte köpa en STI på en gång ändå samma pengar i slutändan då STIn går ruskigt bra redan orginal.

                    Trim påverkar alltid hållbarheten, vill du inte skruva låt bilen vara orginal.

                    /MDE

                    #42497
                    Lakebone
                    Deltagare

                      Jag syftade på redan trimmade wrx men ändå..
                      Det verkar ju som om den ska hålla iaf.

                      När jag ändå håller på kan jag väl fråga vad ni betalar i försäkring både som ung slyngel som jag själv och om någon äldre typ mor eller far står som ägare.

                      #42492
                      killer
                      Deltagare

                        Jag har en Wrx från 93 som är importerad från Japan. Jag har bilen försäkrad på mig själv (25 år) och betalar 7200 kr/år

                        #42494
                        Rallyrille
                        Deltagare

                          Jag har en STI -03, import från Tyskland i fjol.
                          Har en försäkringspremie på 5900kr (1000mil/år).

                          Tänk igenom ditt köp en gång till…STI! 🙂
                          Du får inte bara mer effekt utan en till växel,
                          och betydligt bättre bromsar m.m.!:7

                          #42489
                          Snowman
                          Deltagare

                            Tja!
                            Jag är ganska färsk Imprezaägare, ägt en GT -00 i drygt ett halvår och jag är mycket nöjd med prestanda för pengarna. Jag är ingen expert, men jag TROR att WRX 00-03 är snarlika i motor/drivlina som GT:n.

                            Om du köper en trimmad = mappad med EcuTek (allt annat är dåligt enligt vad jag fattat), se till att det finns laddtrycksmätare och knocklink (en pryl som blinkar om motorn spikar, spikningar är DÅLIGT) i bilen. Samt att det sitter fetare downpipe med race-kat på, eller ingen kat alls. Med detta följer förhoppningsvis även fetare avgassystem bakåt.. 😀
                            JRM, som jag mappade min hos, sa att en original DP och 1,2-1,3 bar i turbotryck gör att avgastempen blir ohälsosamt hög.

                            En annan sak som jag fick reda på i samband med att jag pratade med JRM var att LMM:en som sitter original på GT:n är av sämre kvalitet, och ska man då mappa den så ska man se till att ha en LMM av senare revision, den känns igen på att artikelnumret(?) står med vit text på LMM:en. Kostar ~1400:- hos din lokala Subaruhandlare

                            I övrigt är det väl bara o vara noga med servicarna, inte gasa med kall motor, se till att kyla av turbo innan man stänger av direkt efter hård körning, tja det gamla vanliga 🙂

                            Jag ger 8800:-/helår för helförsäkring hos Länsförsäkringar, är 31 år o bor i Linköping..

                            MVH
                            Markus – hoppas kunna räta ut något av frågecknen :+

                            #42484
                            Mats
                            Deltagare

                              Ca 11000 helår helförsäkring och 2500 mil hos Salus Ansvar.
                              Jag e 24 år och bor i utkanten av Alingsås.
                              Bilen är WRX STI Type R MY99.

                              Mats GBG
                              Regionsansvarig Göteborg

                              #42498
                              Lakebone
                              Deltagare

                                Jag trodde inte att forumet skulle var så här givande. 🙂

                                Det är roligt att så många vill hjälpa till med synpunkter och erfarenheter.
                                Det känns som om att jag kan köpa en Subaru utan att bli besviken iaf 🙂

                                Tack och bock!!

                                #42490
                                Snowman
                                Deltagare

                                  Jag trodde inte att forumet skulle var så här givande. :)Det är roligt att så många vill hjälpa till med synpunkter och erfarenheter.Det känns som om att jag kan köpa en Subaru utan att bli besviken iaf :)Tack och bock!!

                                  Jag blev oxå mycket positivt överraskad av forumet när jag skulle köpa Impreza, och även efter det 🙂 Mycket snabba och väldigt bra svar!
                                  Så det känns kul att kunna ge tillbaka nåt om man kan nån gång 😀

                                  /Markus

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.