• Detta ämne har 6 svar, 1,030 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Mumin.
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1647
    landin
    Deltagare

      Jag är helt ny här och skulle vilja ha era expertråd.
      jag är intresserad av att skaffa mig en impreza gt kombi. vad
      ska jag kolla på extra, tänka på när jag provar,
      finns det några årsmodeller man ska akta sig för m.m m.m.
      ja ni fattar grejen. jag är helt grön vad det gäller subaru.

      Tack på förhand. David

      #45995
      Manor
      Deltagare

        Hej !

        Först och främst hjärtligt välkommen till forumet, och ditt smarta val att titta efter en Impreza GT kombi :-).

        Det du vill ha är en 99:a eller 00:a. Prismässigt ligger de väl runt 80.000 — 120.000:- beroende på mil och utrustning.

        Det finns väl inga direkta problem annat än att service:arna ska vara gjorda (speciellt storservice:arna med kamremsbyte) och att den ser hel och ren ut. De är ju nu cirka 10 år gamla så viss rost kan förekomma i främst bakre hjulhusen.

        Om du vill ha extrautrustning (spoiler, större fälgar, stereo etc) så kan det vara värt att leta efter ett exemplar som har det du önskar. Det kostar alltid en slant att köpa nytt, men sjunker snabbt i värde.

        Kombin är förutom sitt snyggare yttre samma-lika som motsvarande sedanmodell. Det finns en hel del tips, råd och nyttiga grejer att läsa sig till på forumet.

        Än en gång välkommen :-).

        #45998
        tendency
        Deltagare

          Hm. Vanligt fel är att strålkastarspolarna inte fungerar. 😉 Men dom klarar man sig utan.

          (Ps. Manor är inte alls partisk när det gäller kombi…)

          Imprezan i garaget
          Capricen i garaget

          #46000
          landin
          Deltagare

            Tack så mycket för råden. men då undrar jag om det finns några
            svagheter med bilarna före 99-00 eller har de gjort förbättringar
            på de senare modellerna??

            #45996
            Manor
            Deltagare

              Tack så mycket för råden. men då undrar jag om det finns någrasvagheter med bilarna före 99-00 eller har de gjort förbättringarpå de senare modellerna??

              Det var en hel del saker som hände på 99-årsmodel. 00-modelen förfinades lite ytterligare med värma i framstolarna, intervalltorkare, lackade backspeglar och handtag.
              Om man gör en jämförelse med modellerna innan 99:an så hade de bl.a sämre frambromsar och färre hästkrafter (211 mot 218) (som punkter som brukar noteras). Inredningsmässigt så är även de från 98 samma-lika som 99-00, men de innan 98 ser ganska så mycket tristare ut invändigt. Årsmodellerna innan 99 har också ett lite tristare yttre som exempelvis fronten.

              Smaken är ju som baken, så detta är alltså min högst personliga åsikt. De tidigare årsmodellerna är snäppet billigare så skiter man i ovanstående förändringar/förbättringar så kan det vara ett riktigt bra val. Nu finns det väl inte allt för många Imprezor ens av 99-00 modellen…och innan dess så är de än mer sällsynta.

              #45997
              Adam K
              Deltagare

                Som sagt pre MY99: Bromsarna! Och även att ecu’n inte går att mappa.

                Allt detta har det skrivits om förr, i många trådar.

                #45999
                Mumin
                Deltagare

                  tur att man har en 00 Gt kombi 😀

                  tyvärr vänster bakskärm rostangrepp och vänster sopark låda rostangrepp. ska blästras bort i sommar 😀

                  och dämparna bak var kassa på min. fixade 17″ och tog i. tog i med orginal med folk i bak. så slutade med sti dämpare runt om.

                  men annars kanon val av bilköp 😛
                  välkommen till forumet.

                  jag köpte skivor + klossar från bromsmannen.se 3000kr fram 2000kr bak. köpte bara fram blev kanon broms verkan. bra pris också. slitsade och borrade.

                  om du byter till dem så glöm inte att kolla att oken är i bra skicka.

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.