SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor koppling som är dålig?

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    MathiasW
    Deltagare

Jag har ett litet problem och hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag stannade vid ett rödlyse, sedan när jag skulle köra iväg kändes det som att jag inte släppte kopplingen tillräckligt (satt och pratade med en kompis så jag var lite okoncentrerad). Trodde första att jag var klantig men när jag la i tvåan och gasade till hände samma sak igen, bilen varvade men rörde knappt på sig gick att köra men verkligen inte som den går i vanliga fall. Vid nästa rödlyse testade jag igen för att försöka lyssna/känna vad som var fel, känns nästan exakt som att man tappar fäste, bilen varvar som en tok men går inte som den ska och det nästan skakar till. Men det är helt torrt på vägen så det är det inte. Ringde en kompis som är lite mer kunnig än jag, han tyckte jag skulle testa slira lite på kopplingen om det har kommit olja eller nått på den. Gjorde det ett litet tag och körde försiktigt i 10 min och nu funkar allt som det ska… exakt samma sak hände för typ 2 månader sen men försvann då också.

har en impreza wrx -03
      orginal förutom hks dump och Dawes device.

Någon som vet vad det kan vara?

/Mathias W

Desen
      Deltagare

Vill du testa din koppling så ska du köra på en högre växel med runt 2500 – 3000 rpm och trycka gasen i botten. Gärna i lite uppförsbacke. Om du då märker att det slirar ,motorn varvar men bilen accelererar inte, då har du en trött koppling.

En trött koppling gör ofta så när den börjar gå på lunch att den kan slira till någon gång och hitta nytt grepp och sedan hålla ett tag till. Men det är ett säkert tecken på att det är dags att förbereda sig på att lägga ut mellan 5-8k och beställa tid hos närmsta subbadoktor.

Men va inte lessen, en fräsch koppling gör underverk för körkännslan.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
        300 st posters av Block 1250kr
        1st porrfilm 199kr
        2st öl 28kr
        Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

MathiasW
        Deltagare

Får åka ut imorn och testa som du säger, bilen har ju ändå gått 11000mil och tror inte att kopplingen är bytt någon gång att det är kanske inte jätte konstigt att den skulle ge upp.
          Vad för koppling är det man ska ha om man ska köpa ny? subaru orginal? eller ska man köpa någon värre?

/Mathias W

Desen
          Deltagare

Kör du orginal eller lite ”lätt” trimmat så funkar en orginalkoppling alldeles utmärkt. Men tänker du trimma mer eller köra massor med rattlås så är nog en tuffare koppling bra, men ju tuffare koppling ju mer stryk får lådan, och byta koppling var 11000 mil tycker jag låter bättre än att byta låda med samma eller mindre intervaller.

Vill du ändå ha ännu tuffare koppling så hör med SAM här på forumet, han har bra koll o kontakter när det gäller tuffa lameller.

Min koppling gav upp vid 15000 mil och jag satte dit en ny orginal.

1st porrfilm 199kr
            2st öl 28kr

MathiasW
            Deltagare

Har varit ute och testat bilen nu och det var samma fel som igår så jag testade som du sa att ligga men en hög växel i och full gas och visst varvar den men accelerarar inte som den ska.. Men när jag kört i typ 10 min så går bilen exakt som vanligt, kan det bli så när kopplingen är dålig att ett tag funkar den knappt och nästa gång funkar allt jätte bra? ska det lukta brända lameller när kopplingen är dålig? gör det nämligen inte om min bil.

/Mathias

SecretAgentMan
              Deltagare

Hög växel och full gas, ökar varvet, men inte hastigheten så är kopplingen slut.

Att den bettar som normalt på lägre växlar har med belastning att göra, det är mer jobb för kopplingen på en högre växel. 🙂

Standard rockar till lätt trim om du låter bli rattlås, exedy steg 1 (fortfarande organisk) är nästa steg, men kostar lite mer.

/J

Desen
                Deltagare

Men när jag kört i typ 10 min så går bilen exakt som vanligt, kan det bli så när kopplingen är dålig att ett tag funkar den knappt och nästa gång funkar allt jätte bra? ska det lukta brända lameller när kopplingen är dålig? gör det nämligen inte om min bil./Mathias

Som sagt när kopplingen e på väg att ge upp kan den göra så att den slirar till, hittar nytt grepp och funkar felfritt ett tag. Men det kommer bara att bli värre för varje mil du kör.

Luktade inte bränd koppling om min heller när den va slut, kan kanske bero på att när den e slut så blir där ju knappt någon friktion mellan platta o lamell.

Lycka till med kopplingsbytet.

PS ska du byta urtrampningslagret oxå så känar du en hel del på att köpa det hos autoexperten istället för orginal. Ds

1st porrfilm 199kr
                  2st öl 28kr

MathiasW
                  Deltagare

Lyfter tråden lite för att problemet som jag hade med bilen för ett år sedan är tillbaka, men har lite noggrannare beskrivning den här gången 🙂

När jag står helt still med bilen och ska gasa iväg på ettan med halv mycket gas så varvar motorn men bilen accelererar verkligen inte som det ska i vanliga fall, som om kopplingen vore dålig, några gånger gnisslade det även lite om bilen.
                    Sen nu till det konstiga när man har gasat klart på ettan och lägger i tvåan och ger ful gas så spinner höger framdäck och det känns även som att bilen hackar lite fram. Vet att höger framdäck är det som släpper först vid mycket effekt eller halt underlag men det var helt torrt på vägen och jag har inte mycket över original effekt. Händer samma sak på trean fast mycket mindre, fyran och femman är helt normala.

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

mvh Mathias

wrx -03
                    12 000mil

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.