Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36289
    senmathal
    Deltagare

      Hej!

      Jag gav mig på att byta koppling på fruns Legacy diesel 2011 vilket jag ångrar. Det var knepigare än jag trodde och jag som är van Citroen både nyare och äldre. Jag tror att dom av misstag doppat bilen i saltvatten vid tillverkningen. Precis allt är fastrostat och fastergat så in i norden. Till och med skruvarna som håller motor och låda. Dom gick att lossa en bit och sen kärvade dom fast. Jag fick dock ut alla utom en som gick av. På några följde lite gäng från motorblocket med trots idogt smörjande.

      Men nu är jag lite osäker på om svänghjulet behöver bytas. Det är ju ett dubbelmasse och jag har ingen erfarenhet av hur man kollar skicket på ett sådant. Jag tänkte skruva loss det och ta det till något som kan. Men vad är det för storlek på skruvskallarna. 10 tovlkant kändes för liten 12 för stor och 11 verkar knappt finnas att få tag på. Är det någon special?

      /Mats

      #289532
      senmathal
      Deltagare

        Krånglade ner mobilen och tog ett foto av skruven. Inser nu att det är Torx. Problemet är bara att T55 glappar rejält och T60 är för stor men något mitt emellan finns väl inte. Jag testade att dra med långskaftet men dom sitter så in i norden som allt annat på bilen. Drar jag mer drar jag sönder skruven. Och jag har bra kvalitet på bitsen. Tengtool tror jag det är.

        /Mats

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.