SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kopplings”ras”

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Steewe
    Deltagare

Börjar historien från början. Lördag morgon, strålande sol, torra och fina vägar. Upplagt för några mil i Subban och det blev det så klart. På eftermiddagen när jag var på väg till morsan och farsan för att låna deras bil märkte jag att det slirade på 4an och 5an på höga varv, fan!

Idag när jag lämnade tillbaka deras bil och så Subban tillbaka till garaget, samma sak igen (inte så förvånande) men prövade även 2an och 3an med samma resultat.. Lite kul dock, åkte över 90 förbi laserkontroll på 70-sträcka tur att fickan var full med bilar redan.

Att kopplingen måste bytas är det inget tvivel om, men vad tror ni erfarna behöver bytas? Ska jag satsa på att byta till något bättre/värre när jag håller på? Specen är typ:

– Ungefär 350 hk / 450 nm i maskinen
      – PAR Engineering drevsats (1-4)
      – Exedy organisk koppling
      – 1400kg tryckplatta
      – Exedy svänghjul 6.6kg

Mvh Stefan

Steewe
      Deltagare

Tips/Tankar/Idéer?

specialized
        Deltagare

Det är väl Strats gamla bil det rör sig om ? 🙂
          Om du varit nöjd med den kopplingen som suttit på, varför inte köpa nya lameller bara ?
          Om du inte har några ytterliggare trimplaner vill säga ?
          Svänghjulet kan ju vara slitet med, men det vet man ju inte innan man tagit isär allt..:)
          Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

Steewe
          Deltagare

Jajjemän, det är Strats gamla kokare. Vad framtiden har att visa vet man aldrig angående trimplaner, helt omöjligt är det väl inte med andra kolvar, stakar osv och då större turbo mm.

Min tanke var om någon har tips om andra kopplingar som kan passa. Har tittat lite på andra kit med svänghjul inkluderat, men vet inte hur det passar med tryckplatta mm.

Kommer säkert att se vad som är skadat när sakerna plockas ner, men är det någon som vet ett bra kit till en rimlig peng är jag villig att kosta på bilen en ny koppling..

Steewe
            Deltagare

Nu är ny, komplett koppling beställd. Bara lamellen skulle gå på ca 2500 kr i Sverige, så beställde en helt ny Exedy Organisk Koppling (motsvarande steg 1) från Lateral Performance i UK för under 4000 inkl frakt.

Nu återstår bara att se hur svänghjulet mår. 😉

Kvarnis
              Deltagare

Jösses.

Höll länge gjorde det alla fall, satt ju på min silverpil en gång i värden.
                Lådan har även hållit bra, där gjorde SAM ett bra jobb+ att det var en bra batch från Par.

Steewe
                Deltagare

Jösses.

Höll länge gjorde det alla fall, satt ju på min silverpil en gång i värden.
                  Lådan har även hållit bra, där gjorde SAM ett bra jobb+ att det var en bra batch från Par.

Ahha, där ser man det var mer än vad jag visste. Hoppas det är rätt koppling jag har beställt men det ska det väl vara. Ja lådan har ajg inte märkt några problem med, ännu. Har du mer info om lådan så får du gärna dela med dig. 🙂

Kommer ett PM till dig Kvarnis om några veckor, har lite andra problem med bilen som jag tror du kan svara på. 😉

Glad Påsk

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.