SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Köpråd för WRX 05?

  • Detta ämne har 13 svar, 1,265 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Pontus.
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1361
    Carpe_Me
    Deltagare

    Hej

    Är ny här på forumet och har precis varit och sneglat på en blå Impreza WRX 05 med en 6800mil på mätaren, dock endast en ägare under den tiden.
    Fullservad,

    Tänkte fråga efter lite köpråd för denna bil och hur den ska servas osv, gissar på att det kommer en stor service vid 9000mil?

    vad ska jag kolla efter när jag provkör den?

    Hur rostbenägna är dom? Hittade ett par sjyssta repor på bilen…
    Ska det sitta någon plastkåpa under bakluckan? Fanns ingen på bilen.

    Vad kostar en ny damask till handbromsen? Det hade nött hål på den :O .

    Ägaren innan hade dock inte tagit hand om bilen direkt, skulle behöva en ordentlig rekond och motortvätt (bara sot och annat, ingen olja).
    Vad tror ni om det? Bilen står visserligen hos en bilhandlare så jag får ju garranti, men den är rätt kort och gäller inte allt…

    Skulle vilja gjärna få svar någorlunda fort eftersom jag skulle få ett riktigt bra inbytes pris på min ctr som jag nog inte kan tacka nej till 🙂

    Mvh Patrik

    #44488
    .zip
    Deltagare

    Det bästa rådet jag kan ge dig är att du ska följa din magkänsla.
    Om bilen känns misskött så hitta en annan istället. Det är som ingen brist på Impreza.
    Stora servicen på en 05:a borde ha samma som en 00:a och då är det 10k mil eller efter 6 år. Kostar runt 12k beroende på vart du gör den och vad som görs.
    Rost ska inte vara något större beskymmer, men här spelar det oxå roll hur pass tvättad den har blivit efter vinterväglag etc.
    Min bil är nu 7 år, men den har ändå ingen tendens till att rosta.
    Sedan är det väl det vanliga man ska kolla efter. Hur motorn låter, växellåda, koppling hur bromsskivorna/klossarna ser ut, service bok etc.

    Lycka till

    //.zip

    #44492
    Carpe_Me
    Deltagare

    Tack för svaret, jo service boken är helt fullstämplad hos en firma jag känner till bra. Men tänkte provköra den på lördag och är den i bra skick och bara ser skitig ut så kanske man lämnar dom med sveriges billigaste wrx :). Men som sagt, det är inte så ont om imprezor om den nu visar sig vara lika kass som den ser ut som.

    Men har dom ingen akilles häll alls mer än att bussningarna som håller upp drivlinan bakåt har en tendens att ge upp efter ett par tusen mil?

    Undrar fortfarande om det inte ska sitta någon panel under bakluckan, tycker det ser lite underligt ut med bara bar metall?

    #44489
    .zip
    Deltagare

    Att bussningarna som håller upp drivlinan? Vilka bussningar menar du då?
    Det är för övrigt inget som jag har hört talats om, kanske något som nyare Imprezor har problem med isf?

    Impreza GT har en helt bar baklucka undertill, nyare vet jag inte. Meeen mer skräp = mer vikt 🙂
    Akilles häll 🙂 Den här diskutionen har varit uppe tidigare och många kom fram till att det är förare som är Imprezans akilles häll.

    Se så. Köp en impreza, betala medlemsavgiften och njut.

    //.zip

    #44493
    Carpe_Me
    Deltagare

    Kan ju ha haft helt fel där om bussningarna.
    Läste det i någon tråd här på forumet när jag sökte efter köpråd för bilen. det kan ha varit gammla GT´n det gällde.

    Heh om det är föraren som är det så lär bilen sota igen andra dagen :D. Nerå första operationen blir hasplåtar, rally armor stänklappar och prodrive vinge (i alla fall kopian av den).

    Men ska snart iväg igen och kika mer nogrant på bilen och se ifall jag får in två golfbagar i bagaget 😛

    #44494
    Carpe_Me
    Deltagare

    Näe då vart det ingen bil idag då, bilhandlaren vart lite väl girig så priset skulle ha slutat på ca 205´ för en toksliten 05´a med 7800mil på mätaren, nej tack till det.
    Den hade 5 ägare också 😮

    Körde en MY00 GT igår, kul men rätt så slö bil.
    Funderar på att köpa en sån istället och rally kitta istället för en WRX från 05 alt. en STi från 03/04 som jag tänkt. Lite lättare att köra som ett svin med bilen när man vet att man inte har blåst varenda öre på fanskapet 🙂

    #44486
    p_ilis
    Deltagare

    Näe då vart det ingen bil idag då, bilhandlaren vart lite väl girig så priset skulle ha slutat på ca 205´ för en toksliten 05´a med 7800mil på mätaren, nej tack till det. Den hade 5 ägare också :oKörde en MY00 GT igår, kul men rätt så slö bil. Funderar på att köpa en sån istället och rally kitta istället för en WRX från 05 alt. en STi från 03/04 som jag tänkt. Lite lättare att köra som ett svin med bilen när man vet att man inte har blåst varenda öre på fanskapet 🙂

    Jag skulle utan tvekan sikta in mig på en 03-04 STi. Speciellt när det finns flera sådana till salu i klubben.. 😉 😀

    /Peter

    #44485
    Manor
    Deltagare

    Lite lättare att köra som ett svin med bilen när man vet att man inte har blåst varenda öre på fanskapet 🙂

    Vilken härlig inställning…NOT :-(.

    #44495
    Carpe_Me
    Deltagare

    Haha regeringen satt bredvid så det såg lite bättre ut att jag skrev så än vad jag egentligen tänkte 😉

    På tal om köpråd, är det någon som kan länka till en bra köpråds tråd för MY00 GT? Satt och letade i helgen men ingen av de 7 miljoner trådar jag fick fram innehåll några direkta köpråd om vad man speciellt ska titta efter, vad som brukar ge sig först när bilen är buskörd osv.
    Snackade med en kille här om dagen som hade en MY00 GT och backväxeln var halvt omöjlig att få i, ska dom vara såhär? Eller är det något fel, har haft bilar med likadan symptom och då var lådan lite halvt slut.
    Är även lite nyfiken på koppligen, ska den vara så in i helvettes hård? 😮

    Föresten, hur är Impreza GT som långmilare? Såg bra många med +16k mil på mätaren

    Någon här på klubben som äger den här?
    http://www.blocket.se/vi/13012152.htm?ca=11_s

    Men tänkte i alla fall åka och kika lite närmare på en STi 04´a 🙂
    http://www.blocket.se/vi/13362241.htm?ca=11_s

    vad tror ni om den?

    #44490
    .zip
    Deltagare

    Sök på ordet “köpråd” så kommer du hitta massvis med info.
    Allt det du frågar om har tagits upp tidigare.

    //.zip

    #44496
    Carpe_Me
    Deltagare

    Jovisst har jag gjort det, men hittar knappt något tekniskt om bilarna.
    Mest tekniska hittills har varit om drivlinan som inte tål så mycket stryk, och att kopplingen ska vara tokhård.

    #44491
    .zip
    Deltagare

    Vad som brukar ge sig först vid buskörning.
    3ans synkring i v-lådan, koppling, fördelaren till fyrhjulsdriften.

    Ja backväxeln kan vara jobbig att få i ibland. Om du trycker ner kopplingen 2 ggr innan du lägger i backen så går det fin fint.
    Undrar vilken flugviktare som har sagt/skrivit att kopplingen ska vara tung, men det beror samtidigt på vilken bil du jämnför med.

    Du kan hitta en Impreza som gått 20k mil som fortfarande går som en klocka. Allt beror på hur servicen har sköts.

    //.zip

    #44497
    Carpe_Me
    Deltagare

    Tack

    Precis dom svaren jag var ute efter =).

    #44487
    Pontus
    Deltagare

    ang. servicen så är den inte likadan på newage som GT.. på min har jag fått höra att det kommer en “halvstor” vid 9000 och 10500 på 6k var. kändes skönt o få dela upp de så faktiskt

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.