Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35893
    OutKaszt
    Deltagare

      Är på jakt efter en Forester mellan 05-07 då jag inte är så förtjust i den nyare karossen. Är dessutom en bit över min budget 50-60k.

      Det är däremot nästan omöjligt att hitta en som bara gått i Norrland och har låga mil. Men det finns dem som gått runt 20000 men detta har alltid varit något jag backat för, många mil alltså. Sen beror de helt klart på hur den är servad men verkar ju finnas exemplar som gått 35000 och fortfarande går.

      Finns det någon motor som är bättre än den andra, i ren hållbarhet? Eller någon som har mer problem än den andra. Har tittat på 2.0X och 2.5XT. Varav den senare känns roligare men kanske havererar lättare?

      Är det alla modeller som har problem med läckande topplockspackning?

      Hur ska en boxer i bra skick låta? Ska givetvis inte skramla och klonka men tickande ljud (som Volvos hydraliska lyftare) är det normalt?

      Hur bra/länge håller Subarus drivlinor innan man behöver byta delar?

      #288515
      Thornblom
      Deltagare

        Är på jakt efter en Forester mellan 05-07 då jag inte är så förtjust i den nyare karossen. Är dessutom en bit över min budget 50-60k.

        Det är däremot nästan omöjligt att hitta en som bara gått i Norrland och har låga mil. Men det finns dem som gått runt 20000 men detta har alltid varit något jag backat för, många mil alltså. Sen beror de helt klart på hur den är servad men verkar ju finnas exemplar som gått 35000 och fortfarande går.

        Finns det någon motor som är bättre än den andra, i ren hållbarhet? Eller någon som har mer problem än den andra. Har tittat på 2.0X och 2.5XT. Varav den senare känns roligare men kanske havererar lättare?

        Är det alla modeller som har problem med läckande topplockspackning?

        Hur ska en boxer i bra skick låta? Ska givetvis inte skramla och klonka men tickande ljud (som Volvos hydraliska lyftare) är det normalt?

        Hur bra/länge håller Subarus drivlinor innan man behöver byta delar?

        2.0X och 2.5XT är helt olika djur. Jag har ägt en Forester 2006 2.0X, en varvig sugmotor som gör sitt jobb ganska bra. Den är inte rolig, på något vis alls. Känns nästan lite undermålig bilen. Omkörningar görs på 4000+ varv (motorn gillar att varva som sagt, red line vid 7500 varv eller liknande). Bensinsnål är den inte, komma under litern gör man sällan. Med det sagt är den ändå en bra motor, den håller. Hade inga problem alls.
        2.5XT däremot, den är mycket rolig. I klassisk turbo-subaru anda får man vara beredd på att problem kan komma. Men med den motorn är bilen rolig, och förmodligen för rolig för de flestas behov. Jag hade gärna sett ett mellanalternativ, typ en 2.5X eller liknande. Men tyvärr finns inte det.

        #288516
        OutKaszt
        Deltagare

          Turbo är ju alltid roligare men är definitivt inget krav. Sen beror det helt på vad som dyker upp först, till rätt pris och bra skick. Råkar det vara en Forester är jag hel nöjd då denna lockar mest men skulle inte tacka nej till en väldigt fin Legacy/Outback heller.

          Skulle egentligen bara ha en ny bil för att få AC, blev droppen denna sommar. Men åkte och provkörde en Subaru bara för nöjes skulle och blev helt såld på en rostig Forester, blev däremot inget köp just pga rosten men bilen i sig, oj oj!

          Är dock väldigt osäker på motorerna. Av vad jag läst så ska det vara bra motorer men sedan läser man om topplockspackningar och lagerras hit och dit. Har heller ingen aning om hur en frisk boxer ska låta. En del av dem jag tittat på har tickat en hel del fast motorn varit varmkörd, andra har jag inte reflekterat över nämnvärt men då har karossen varit lite för rostig.

          “Tur” är dock att dem är törstiga, avskräcker nog en del köpare så man har chans att hitta sig ett fint exemplar nån gång.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.