Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34095
    TSR
    Deltagare

      Skiljer det något mellan årsmodellerna 05-08?

      Vilken motor är att föredra? har mest kollat på 2,0 165hk.

      Läste även att automatlådan är att föredra framför den manuella som kan krångla?

      Vad har ni för förbrukning vid blandad körning och motorväg?

      Vad finns det för extra i utrustning och vad är standard?
      Generellt känns dom rätt lågt utrustade?

      Vad har dom för serviceintervall och när är det “större” servicar?

      Vad är bra att kolla upp annars?

      #278420
      FiddeFuling
      Keymaster

        Skiljer det något mellan årsmodellerna 05-08?

        Vilken motor är att föredra? har mest kollat på 2,0 165hk.

        Läste även att automatlådan är att föredra framför den manuella som kan krångla?

        Vad har ni för förbrukning vid blandad körning och motorväg?

        Vad finns det för extra i utrustning och vad är standard?
        Generellt känns dom rätt lågt utrustade?

        Vad har dom för serviceintervall och när är det “större” servicar?

        Vad är bra att kolla upp annars?

        jag har en 2007 2.0 (165) automat (4 växlad) kombi.

        den ligger runt 0.85 blandad körning, tycker inte att jag får ner den vid motorväg heller..

        Jag har även en 2004 2.5i manuell som jag tycker bättre om, lite utav en automat motståndare kanske :p

        denna får jag ner till 0.65 när man kör snällt :rolleyes:
        tycker även att 2.5’an har en trevligare moment kurva, man har liksom kraften när man behöver den, trots att 2.0’an kan kännas sportigare då den varvar lite mer (hoppar gärna två växlar när man skall köra om, automat)

        När det kommer till utrustning.. beror ju lite på vad man tycker är viktigt.. glas takluckan e trevlig på kombin. skinn stolarna känns också mycket roligare än tyg. de e la de som skiljer mina åt.. tror jag

        mekar du själv så är det som de flesta andra Subaru, billiga att serva.. service intervall vågar jag inte svara på dock 😮

        #278426
        Mickey_gbg
        Deltagare

          Hej!

          Jag hade en Kombi 2.5i förra året, skinn, automat mm.
          MYCKET trevlig bil, min låg väl på 0,95-1,0 blandad körning, men jag gillar kick down och att gasa.

          Jag bytte bägge skivor fram och klossar på verkstad, tror jag betalade runt 3000:- för allt, kändes helt ok.

          Jag bytte den mot en Forester XT (Turboträsket lockade) det som jag kände var väl två saker om man jämför, ljudnivån – Legacyn är tystare och Man sitter på gatan jämfört med Forestern, Legacyn kändes som en F1 i höjd 🙂

          Jag kommer faktiskt inte ihåg serviceintervallen heller…

          Men ett tips, kolla om kamremmen är bytt, lämnar du in landar det på ca 10.000:- på verkstad.

          MVH
          Mickey

          #278423
          TSR
          Deltagare

            Hej!

            Jag hade en Kombi 2.5i förra året, skinn, automat mm.
            MYCKET trevlig bil, min låg väl på 0,95-1,0 blandad körning, men jag gillar kick down och att gasa.

            Jag bytte bägge skivor fram och klossar på verkstad, tror jag betalade runt 3000:- för allt, kändes helt ok.

            Jag bytte den mot en Forester XT (Turboträsket lockade) det som jag kände var väl två saker om man jämför, ljudnivån – Legacyn är tystare och Man sitter på gatan jämfört med Forestern, Legacyn kändes som en F1 i höjd 🙂

            Jag kommer faktiskt inte ihåg serviceintervallen heller…

            Men ett tips, kolla om kamremmen är bytt, lämnar du in landar det på ca 10.000:- på verkstad.

            MVH
            Mickey

            Har läst att den manuella lådan inte är lika pålitlig och ryckig? Vad säger ni om det?

            Har inget emot automat men går det att få ner förbrukningen avsevärt kan jag avstå den. bromsbytet låter ju billigt och dom jag kollat på har samtliga bytt kamrem runt 10-11.

            #278424
            TSR
            Deltagare

              Skiljer det sig något mellan 06 och 07?

              Har sorterat ut 3st objekt på Blocket som jag ev tänkte titta på i helgen.

              #278427
              Mickey_gbg
              Deltagare

                Hej!

                Jag vet faktiskt inget om den manuella lådan på Legacy, men att den skulle vara dålig låter lite konstigt.

                Om jag jämför min Forester med min Frus då vi har Manuell/Automat är ju min bil lite “ryckigare” men det är väl hur man kör gissar jag.

                Min Legacy var en 08 och om jag inte minns fel var det väl klarglaslamopr som kom med den modellen, kan ha varit på 07’an med. Men annars vet jag inte om det skiljer något nämnvärt.

                Min kompis har en Legacy 3.0R -04 och när vi jämförde var det smådetaljer.

                Mickey

                #278421
                FiddeFuling
                Keymaster

                  jag kan inte säga att jag tycker att den manuella är ryckig.. Jag tycker min är mjuk o fin när man kör, o köper man en lite tyngre STI knopp ifrån EBAY så blir det riktigt goa växlingar 😀 😀

                  #278425
                  TSR
                  Deltagare

                    Hur stor skillnad är det på 2,0 och 2,5? Skiljer ju inte mer än 10hk..

                    #278422
                    FiddeFuling
                    Keymaster

                      Hur stor skillnad är det på 2,0 och 2,5? Skiljer ju inte mer än 10hk..

                      Tycker 2.5’an känns starkare, bättre vrid då den är större antar jag, om det inte är automat lådan som äter upp all effekt på min 2.0’a??
                      2.5 är 8 ventiler en kamaxel o 2.0 är 16 ventiler o dubbla kamaxlar.

                      fick höra att 2.5’an är billager o lättare att jobba med när jag köpte min första.. billigare, kanske.. lättare, tror det är typ samma.

                      Hade jag köpt en idag hade jag nog gått på 2.5 med manuell låda.
                      oh 2.5’an har dyrare försäkring av någon okänd anledning.. iaf på mig.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.