Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36277
    SirreASDF
    Deltagare

      Hej på er!

      Jag har längtat efter en subaru hela min ungdom, då kanske främst en impreza, fast det blev aldrig läge för det..

      Nu, flera år senare så hamnade jag i ett läge där jag är i behov av en större bil, och har fastnat för Outback:en, då jag alltid gillat, men aldrig ägt en Subaru!

      Däremot så har jag lite funderingar, från högt till lågt egentligen.

      Första funderingen: Jag velar mellan att köra på en 2.0D eller 2.5i. Jag kör runt 2000 mil per år ungefär, men med min dagliga pendling kortare sträckor (runt 5km). Pratade med en säljare på Subaru i min stad, som tyckte att bensinaren kanske skulle passa bättre, då han ansåg att partikelfiltret har stora risker att behöva bytas då det blir så många korta sträckor.

      Vidare så är jag lite rädd att (egentligen både dieseln och bensinaren) kanske kommer kännas lite för trög, då jag senaste åren kört BMW-dieslar. Min fundering är egentligen, är det någon större skillnad i känslan mellan diesel eller bensinaren (bensinaren har även “sport-läge” vad jag förstått?). Närmaste besinare är ca 80 mil bort, så har inte haft tillfälle att prova en sådan av motsvarande årgång, endast en 2020 demobil, men där skiljer det ju en del med eldrivna CVT-lådan om jag fattat rätt.

      Annars utöver det är det väl mest en fråga om utrustning, miltal och pris tänker jag, vilket jag känner mig kapabel att avgöra själv kring 🙂

      Så TL;DR, det jag egentligen undrar är åsikter mellan 2.5i och 2.0d. Hur “pigga” de känns, om någon typiskt sätt verkar klarar sig bättre från problem osv.

      Med vänliga hälsningar
      En förhoppninsfull framtida Subaru-ägare!

      #289507
      Manor
      Deltagare

        Jag hade tidigare en Outback 3.6R som gick väldigt bra, tycker jag.
        Inget större fel på 3.0 heller, förutom att de är aningen äldre.

        Subaru diesel skulle jag aldrig köpa…för mycket strul även om de verkar fått rätsida på motorerna…men klena/sega/trista och värdelös koppling om manuell väljs.

        Varken 2.0D eller 2.5i är ju några raketer…men det är väl för 4-hjulsdriften man köper dem…och jag skulle som sagt aldrig ta diesel.

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.