Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1750
    TheTasteOfSTi
    Deltagare

      Tja!

      Kan börja med och säga att JA jag har sökt på forumet efter svar men jag ee värdelös på att söka så hittade ingen info om så pass gamla STi.

      Det jag såklart undrar är vad man ska akta sig för och vad/hur man ska testa/kolla när man väl provar bilen.

      Har förstått att det kan va lite sisådär men SUbarus vxl lådor och att man borde kolla synkringarna.

      Men vad är det mer ?

      MVH En framtida Impreza-ägare!

      #46633
      Mirvi G
      Deltagare

        I stort är dom lika den vanliga “gt´n” fast ändå skiljer många små detaljer. Motor, växellåda, fjädring och inredning bla. Växellådan håller väl något bättre än gt´n men de är väl körsätt som avgör hur den håller. (jag har tex inte kört sönder någon på 4000mil/två bilar)

        Det finns väldigt mycket information på internationella forum tex scoobynet i England.

        Oftast brukar man kalla japanska bilar för “JDM” Japan Domestic Market.

        Fråga gärna något mer specefikt

        Mvh

        #46631
        Kvarnis
        Deltagare

          En gammal sti somkommer från ex japan kan vara mappad för ex 100 oktan.
          Då vill dt till att man tanakr -vpower annars så kn motorn dö fortare än du hunnit dicka upp en platta öl typ.

          #46636
          TheTasteOfSTi
          Deltagare

            Tack för svaren!

            Det är denna jag är mest spekulant på

            http://www.blocket.se/orebro/Subaru_Impreza_STI_320_hkr_25394548.htm?ca=15&w=3

            Det jag funderar mest på ang denna bilen är om det verkligen är en WRX STi.

            Vad jag lyckats läsa mig till så skall det vara en speciell STi intercooler (vilket det inte ser ut att vara ?)
            En Större vinge ( dom kan ju ha bytt)
            Och även att sätena skall va gråa med blå-aktigt inlägg.

            Sen funderar jag även om det verkligen är original turbo på den.. 1.6bar i ladd låter lite väl högt för en standard turbo?

            MVH Det stora frågetecknet!

            *edit* Vad brukar vara första tecknet på att lådan börjar ge upp ? *edit*

            #46634
            Mirvi G
            Deltagare

              Det är svårt att svara ifall de är en äkta sti. Den har dimmljus fram och “lilla” vingen vilket inte sti´n brukar ha. 1.6bar är ganska mycket på så lite effekt tycker jag, org laddar sti´n ca 0.9 och de ger
              ca 275hk. Alla sti´er har inte heller sti intercooler eller rött insug.
              Ja tror att de där är en “JDM wrx” (inte riktigt att jämföra med en gt)

              Att växellådan börjar bli dålig är väl missljud och sämre funktion. Svårt att säga.

              #46637
              TheTasteOfSTi
              Deltagare

                Är det så att alla STi har en plåt där det står vilket nummer den har ? typ 89/500.

                I så fall är det ju enkelt att se.

                Vet ni vad turbon heter som sitter i original ? så man kan se ifall den är bytt.

                MVH En frågvis sate.

                #46632
                Kvarnis
                Deltagare

                  Står att den är mappad och spridarna är bytt…

                  Skule vara bra att veta vilket sprut som sitter i, vad den är mappad för vilket bränsle
                  Luktar jappan mappning på hög oktan lång väg, med motor renovering runt hörnet.

                  För övrigt så sitter det TD05-16H i gammal wrx oavsett sti lr inte.

                  Lådan komer inte leva med 1.6bar nå hemskt länge skulle kam kunna gissa… antalgien inte motorn heller…om du tankar fel soppa

                  #46638
                  TheTasteOfSTi
                  Deltagare

                    Tack för all hjälp!

                    Ska dra o kolla på den på onsdag nästa vecka, får ta och kolla när och var den är trimmad m.m.

                    Återkommer säkert då med fler frågor 😉

                    Skönt med lite experthjälp innan köp 😀

                    #46635
                    Christian S
                    Deltagare

                      be att få “APPLIED MODEL” nummret så går det att ta reda på exakt vilken modell det är genom att tex titta i tabellen på den här sidan http://www.catherineandken.co.uk/sti/wrx.html

                      #46639
                      TheTasteOfSTi
                      Deltagare

                        Ja det ska jag göra, tack för sidan 😀

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.