Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35568
    Pelleborren
    Deltagare

      Tjena!

      Jag går i tankarna att köpa en Subaru Impreza diesel 2.0D Sport årsmodell 09 och framåt. Är mest intresserad av halvkombimodellen då jag behöver lasta lite grejer och den är i rätt storlek för mitt garage eftersom jag har MC och lite annat skit som måste få plats.

      Har försökt googla osv men har lite frågor som jag tänker att ni Subaruexperter kan mer om:

      Är det kamrem eller kamkedja i dieseln?
      Vad ska jag tänka på vid köp? Har nämligen läst om motorras och andra tråkigheter…
      Eller är det mest det vanliga? typ servicebok osv.
      Hur är det med bränsleförbrukningen? Jag hör olika rapporter, vissa tycker att den är törstig och andra säger att den är snål och går på halvlitern på landsväg (vilket jag mest kommer åka).

      Ni har säkert förstått att jag inte är så bilkunnig så diverse köpråd uppskattas!

      Mvh Pelle

      #287135
      Thornblom
      Deltagare

        Tjena!

        Jag går i tankarna att köpa en Subaru Impreza diesel 2.0D Sport årsmodell 09 och framåt. Är mest intresserad av halvkombimodellen då jag behöver lasta lite grejer och den är i rätt storlek för mitt garage eftersom jag har MC och lite annat skit som måste få plats.

        Har försökt googla osv men har lite frågor som jag tänker att ni Subaruexperter kan mer om:

        Är det kamrem eller kamkedja i dieseln?
        Vad ska jag tänka på vid köp? Har nämligen läst om motorras och andra tråkigheter…
        Eller är det mest det vanliga? typ servicebok osv.
        Hur är det med bränsleförbrukningen? Jag hör olika rapporter, vissa tycker att den är törstig och andra säger att den är snål och går på halvlitern på landsväg (vilket jag mest kommer åka).

        Ni har säkert förstått att jag inte är så bilkunnig så diverse köpråd uppskattas!

        Mvh Pelle

        Kamkedja.
        Tidiga Subaru-dieslar har haft problem med vevlagerras. Det är mest fas 1 motorn som är drabbad, dvs tidiga Legacy/Outback 2008-2009. Men visst förekommer det även på Imprezorna, tyvärr. De flesta bör redan vara rasade vid det här laget, så det borde vara relativt safe att köpa en sådan nu. Men värt att ha i åtanke att det finns en risk. Ju nyare desto mindre risk.
        Jag har aldrig ägt en själv, men av vad jag hört så tycker folk att den generellt är lite törstig kontra körglädjen. Men som med alla Subarus så är fyrhjulsdriften en bov i det hela också.
        Sport versionen har väl i alla fall 6-vxl låda tror jag.

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.