Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35323
    webkocken
    Deltagare

      Hej på er!

      Jag håller på att kika på en vettig andrabil som skall användas som pendlare (5 mil om dagen).
      Behöver inte vara en stor bil i sig, därav Impreza.

      Har en budget på max 100 000:- och har sett att det finns en hel del 2.0D 150hk att köpa som ligger strax under hundringen.

      Har dock hört att Subaru är ganska så dyra att laga om de går sönder och dyra överlag att äga, stämmer det? Jag är inte den som mekar själv…

      Kraven för mig är att det är en säker bil (barn i familjen), 4WD, relativt snål att köra och sedan inte så dyr att äga (laga, skatta, försäkra).

      Är en Legacy bättre kanske?
      Har inga krav på att det ska vara sportigt och häftigt…

      Om inlägget skall ligga någon annanstans så får ni gärna flytta det.

      #286235
      Thornblom
      Deltagare

        Om Subaru är dyra att laga beror på vad du jämför med, dyra i jämförelse med Volvo ja. Dyrare än Audi eller BMW? Nja. Det som gör att det blir dyrt med många reparationer är att det är boxermotor, måste ganska ofta lyftas ur.
        Hur som helst är Subarus sugmotorer väldigt driftsäkra och de flesta går långt över 50.000 mil. Sköts service så blir det sällan dyra utgifter, förutom kamrem. Se till att den är bytt, och se till att topplockspackningarna inte läcker, det blir en väldigt dyr historia (bilen ska inte dra vatten). Förbrukningen på Subaru är generellt hög, pga att alla bilar har konstant fyrhjulsdrift.
        Våran Forester 2.0R 159hk 2006 drar 0.9 långkörning och lite mer blandat. Min STi ska vi inte prata om 🙂
        Dock tycker jag förbrukningen slås ut av den driftsäkerhet som fås, lägger hellre pengar på bensin än reparation.

        Don flesta här kan nog vara överens om att sugmotorerna med bensin ofta går många herrans mil utan större problem, Turbomotorer är en annan femma och tidiga dieslar är väl lite sisådär.

        En 2009-2010 Impreza 2.0D Sport ska vara trevliga bilar har jag hört, kan inte uttala mig om motorns hållbarhet då jag inte vet helt enkelt.

        Dvs, mina fem cent: Bensinsnåla: Nej. Men du vill ju ha AWD (drar alltid mer)?
        Billiga att äga i övrigt: Ja om vi pratar sugmotorer. Ganska billig försäkring, går sällan sönder. Väldigt driftsäkra.

        Fråga någon annan om dieslarna 🙂

        #286237
        webkocken
        Deltagare

          Tack för svar!
          Får se om någon har något att säga om dieslarna…=)

          #286234
          zanoii
          Deltagare

            Det är väl kamkedja på dieselmodellerna dock.

            Även: Ganska låg skatt för att vara diesel.

            #286233
            Fladric
            Deltagare

              Om Subaru är dyra att laga beror på vad du jämför med, dyra i jämförelse med Volvo ja. Dyrare än Audi eller BMW? Nja. Det som gör att det blir dyrt med många reparationer är att det är boxermotor, måste ganska ofta lyftas ur.

              Är inte 100% på att det stämmer 🙂

              http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-v70-dyrast-i-service

              Gäller dock nya modeller (de 10 mest sålda i Svergie) och de 6 första åren 🙂 Synd att det inte finns någon Subaru med i listan men den visar att en Volvo är dyrare att serva jämfört med en Audi 🙂 Du kan absolut ha rätt att Subarun är dyrare att serva än en Volvo men jag personligen har inte upplevt min -06 Subaru Outback som dyr att serva! Jämfört med tjejens Volvo V50 (numera såld, tack och lov) så har Subarun varit väldigt billig att äga!
              Har dock ingen erfarenhet av nyare modeller så det låter jag vara osagt 🙂

              #286236
              Thornblom
              Deltagare

                Är inte 100% på att det stämmer 🙂

                http://www.vibilagare.se/nyheter/volvo-v70-dyrast-i-service

                Gäller dock nya modeller (de 10 mest sålda i Svergie) och de 6 första åren 🙂 Synd att det inte finns någon Subaru med i listan men den visar att en Volvo är dyrare att serva jämfört med en Audi 🙂 Du kan absolut ha rätt att Subarun är dyrare att serva än en Volvo men jag personligen har inte upplevt min -06 Subaru Outback som dyr att serva! Jämfört med tjejens Volvo V50 (numera såld, tack och lov) så har Subarun varit väldigt billig att äga!
                Har dock ingen erfarenhet av nyare modeller så det låter jag vara osagt 🙂

                Intresserant! Jag tänkte på iof på en A4 FSi 3.2 V6 2007, den är allmänt mycket dyrare i försäkring och service än Forestern. Nu är det i och försig större motor. Men jag tycker VAG är riktigt duktiga på att ta betalt.
                Dock, drar den mindre än Forestern trotts 255hk och Quattro. Det är väl det “tråkiga”.

                #286238
                PgFrank
                Deltagare

                  Förmodligen sålde eller köpte var och en av oss begagnade föremål. En av de bästa platserna där du kan Annonsera gratis. Webbplatsens utmärkta gränssnitt hjälper dig intuitivt att klara av produktsökningen. Du kan köpa allt från specifika marker till barns saker, och Sök efter region och stad hjälper dig att hitta produkten i din stad.Jag har länge använt den här resursen och jag hade inga nyanser, jag var nöjd med allt.

                  #286232
                  Manor
                  Deltagare

                    Spontant så skulle jag personligen inte köpa en Subaru diesel, men i övrigt har de Subarus jag haft levererat utan att strula :). Forester skulle jag hellre titta på än Imprezan, men detta utan att veta något om prisskillnaden.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.