Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 86 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23287
    Mumin
    Deltagare

      Har planer på att stoppa i en ny rova till min GT kombi. så tänkte kanske kan vara dags för en liten projekttråd 😀

      Får se vad det hela slutar på men förhoppningsvis en ganska trevlig bil med bra båtten drag och fräsh motor! Lådan blir ett senare problem därefter kommer hålla mig under 300hk!
      Kikar runt på 6petade men dom är ju inte gratis! Uppdateringar kommer med bilder nästa vecka!

      Over and out!

      #201810
      STIred
      Deltagare

        Ha ha ännu en storbonde med en fin kossa 😀 Får slänga up nån bild eller två på gamla kossan 😉

        Smidda grejer är inte fel. För mellan 10-15k totalt ska det gå få både helt nya kolvar och stakar som håller för runt 500hk. EJ25 är som sagt klenare grejer i än ej257. Och då är standart sti kolvar/stakar(som sitter i ej257) ingen direkt höjdare heller.

        /r – storbonden med en halt kossa som står uppallad i garaget och till hälften isärplockad 😀

        #201828
        Mumin
        Deltagare

          Ha ha ännu en storbonde med en fin kossa 😀 Får slänga up nån bild eller två på gamla kossan 😉

          /r – storbonden med en halt kossa som står uppallad i garaget och till hälften isärplockad 😀

          Vill inte 😮 inte efter jag såg Manors kossa!!! men varför inte kan ju ta kort på den “fina” sidan 😛

          #201798
          Kvarnis
          Deltagare

            Är det en 2.5l wrx motor dvs en ej255 så är d samma block och vev som på en ej257

            #201829
            Mumin
            Deltagare

              Är det en 2.5l wrx motor dvs en ej255 så är d samma block och vev som på en ej257

              Kommer från en Forester turbo. Är inte det ej25?

              Dåliga mobil bilder men men iaf 2 bilder.
              Och komentera inte bakdelens höjd 😛 sti dämparna blev lite höga bak och lågt som satan frammmm! men nu coilovers på!

              En bild förra sommaren med lite fint lacksläpp efter en tvätt 😮

              #201865
              Snofi
              Deltagare

                trevligt att du har fått arslet ur vagnen nu =) dock funkar inte bilderna för mig.

                #201811
                STIred
                Deltagare

                  Är det en 2.5l wrx motor dvs en ej255 så är d samma block och vev som på en ej257

                  Är inte ej25(som sitter i 2.5l WRX/forrester) öppna block och inte semiclosed? Är det inte andra kolvar och stakar än i ej257 blocken?

                  Eller är det ej25 bara på bilarna utan överladdning och 255 på turbo?

                  Edit: Mumin kolla på bottendelen vad beteckningen är så klarnar det nog sen. Plockar du av topparna så ser du lätt om det är semiclosed eller open. Jag tror det skiljer på vilken beteckning det är även beroende på årsmodell.

                  /r

                  #201830
                  Mumin
                  Deltagare

                    trevligt att du har fått arslet ur vagnen nu =) dock funkar inte bilderna för mig.

                    Säger killen som letar efter fästen för kylaren :D:D och nya bilder kommer! kanske blir nya imorgon.. se om man kan dölja ytrosten 😮

                    #201812
                    STIred
                    Deltagare

                      He he Wikipedia har svaren 😉

                      Ser ut som att det är bara utseendet på kolvarna och kompressionen som skiljer mellan ej255 och ej257

                      “EJ255
                      DOHC turbocharged, with sodium-filled valves originally designed for North American market, now sees usage in some European Imprezas and Legacies destined for Australia and South Africa. Power 230-265 hp

                      Usage in North America:

                      Impreza: 2006 – present
                      Forester: 2004 – present
                      Legacy/Outback: 2005 – present
                      Baja: 2004 – 2006
                      Usage in the rest of the world:

                      Legacy/Outback: 2005 – present
                      Impreza: 2006 – present
                      [edit] EJ257
                      DOHC 16 valve turbo. Originally designed for the North American Impreza STI in 2004 with AVCS and DBW. Not the same exact shortblock as EJ255. The EJ255 has a different domed piston vs the EJ257. Subaru of America designates the same part numbers for an EJ255 shortblock, and EJ257 shortblock with the exception of the pistons.

                      Usage:

                      US Market Impreza WRX STi MY04~MY07 (300 hp, 293 hp (New SAE standard))
                      US Market Impreza WRX STI MY08~MY10 (305 hp (New SAE standard))
                      Asian, European Market Impreza WRX STi 05~present (280 hp, 40KGh/m)
                      JDM Forester STI MY05~present

                      Längre lista på de olika beteckningarna finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engine#EJ255

                      #201799
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Va vad det jag sa 😀

                        Det står för övrigt EJ25 på 257 blocken, och som sagt bara kölvara som skiljer

                        #201816
                        Bodyshot
                        Deltagare

                          Det står ju EJ25 på mitt cosworth block, är det EJ257 då?

                          Gillar dina kombi mymin, riktigt ball!

                          Har du kikat på lunkans räser kombi, med 423hk? Du lär nog sluta där med din 2l maskin 😉

                          #201831
                          Mumin
                          Deltagare

                            Det står ju EJ25 på mitt cosworth block, är det EJ257 då?

                            Gillar dina kombi mymin, riktigt ball!

                            Har du kikat på lunkans räser kombi, med 423hk? Du lär nog sluta där med din 2l maskin 😉

                            har inte kikat på lunkans kombi men kanske man ska gör 😛 sen får vi se vad pengarna säger till om 😛 blir iaf i med motor nu.. fixa v bakskärm och nya brommsar + mapp av något slag 😛 och försöka få tag på 6 petad 😮

                            #201800
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Cosworth använder ej25 block och byter ut kolvar, stakar och lager typ

                              #201813
                              STIred
                              Deltagare

                                Va vad det jag sa 😀

                                Jepp de e sant det 😀

                                /r

                                #201832
                                Mumin
                                Deltagare

                                  Men vad skönt att det är samma skit då dock ej kolvarna men men 😛 På tisdag börjar jag riva motorn och så får vi se vad som har hänt där inne :p

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 86 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.