SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kraftig ”motorbromsning” efter 3000 varv

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2257
    Mujo
    Deltagare

      Har en mycket lustigt sak med min subaru som jag upptänkte igår, ibland så händer det och ibland inte.
      Faktorer:
      5:ans växel
      precis över 3000 varv
      gaspådrag

      då ibland händer det att motorn bara dör för 1-2 sekunder eller dör e inte rätt ord, den motorbromsar kraftigt, som om nån tryckte hårt på bromsen. Kan det vara nåt med tändningen? 🙁

      //Mujo

      #50626
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Gaspådrag = Plattan i mattan och fullt laddtryck?
        Om vi antar att detta stämmer så luktar det laddtrycksspärr.

        /J

        #50635
        Mujo
        Deltagare

          hmm, men varför händer det bara på 5:ans växel?

          //Pierre aKa. Mujo

          #50627
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Laddtryckets respons är direkt relaterat till hur mycket du ”lastar” bilen.
            Det kommer snabbare, och toppar mer på högre växlar. 🙂

            Lösningen är enkel, antingen skaffar du en reglerventil (hör med Strat) att byta ut originalrestriktorn med, eller så monterar du en Dawes Device och får lite rappare laddtryck på köpet. 😉

            /J

            #50629
            Subbahenke
            Deltagare

              Dawes Device Dawes Device Dawes Device

              Livet blir så mycket roligare

              Mvh Henke

              #50636
              Mujo
              Deltagare

                jaha, hur funkar det då…fixar man sånt själv eller, vad kostar de?

                //Pierre aKa. Mujo

                #50630
                Subbahenke
                Deltagare

                  Betalade 800kr för min, busenkelt att installera

                  Mvh Henrik 🙂 😀

                  #50640
                  zeaflower
                  Deltagare

                    ignen som har lust o förklara hur en dawes device fungerar?
                    /zeaflower, yngst med sina 18?

                    #50628
                    OzO
                    Deltagare

                      http://www.google.com ->

                      http://www.dawesdevices.com/boost.html
                      http://www.scoobymods.com/forums/showthread.php?s=&threadid=729

                      😉

                      ________________________________________
                      http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
                      ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
                      ”Id be unstoppable… if I could just get started!”

                      #50637
                      Mujo
                      Deltagare

                        teknisk engelska e så lätt förståligt =P men tack!

                        //Mujo – 658

                        #50638
                        Mujo
                        Deltagare

                          vart hittar man en sån?

                          //Mujo – 658

                          #50631
                          Subbahenke
                          Deltagare
                            #50633
                            moken
                            Deltagare

                              är inte en dawes devise bara en strypventil, dvs fjäder/kula?
                              Kan isådanafall enkelt tillverkas själv, alternativt köpa ngn billigare modell av tryckluftsregulator från typ biltema och montera…
                              Jag kör i 200:an just nu med först en ”preassure relief valve” kan inte det engelska namnet, men den står helt stängd tills inställt laddtryck uppnåtts för att förhindra creep till wg som gör att den börjar öppna, dvs jag får snabbare fullt laddtryck, och efter denna har jag satt en vanlig strypventil, för att sen ge ett lägre tryck till vastegaten och på så sätt lura den att ladda mer, bäst blir det om man även sätter en återcirkulation med en backventil som går från slangen mellan sista ventilen och vg och till slangen innan första ventilen så trycket försvinner snabbt från vg klocka när du släpper av, annars finns risken att den står öppen längre, med sämre ladd som följd… Och det är bättre att köra strypventil istället för blöda ut laddtryck, lite snabbare respons, men säkert bara marginellt… Iallafall, varför lura sej till att beställa ngn ”dawes device” dyrt från ngn snubbe i england när man kan köpa samma sak billigare i sverige?
                              Obs, kan ha fel, orkade inte läsa igenom hans sida på engelska om det hela, men tror nog det r nåt liknande beskrivet ovanför…

                              #50632
                              Yonaz
                              Deltagare

                                Har också lurat på det du skriver..
                                Finns liknade ventiler på bla hiflex för ~100:- och det borde funka som du skriver..

                                #50634
                                moken
                                Deltagare
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.