› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Kraftig ”motorbromsning” efter 3000 varv
- Detta ämne har 15 svar, 1,981 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 3 månader sedan av Mujo.
-
FörfattareInlägg
-
7 september, 2003 kl. 21:53 #2257MujoDeltagare
Har en mycket lustigt sak med min subaru som jag upptänkte igår, ibland så händer det och ibland inte.
Faktorer:
5:ans växel
precis över 3000 varv
gaspådragdå ibland händer det att motorn bara dör för 1-2 sekunder eller dör e inte rätt ord, den motorbromsar kraftigt, som om nån tryckte hårt på bromsen. Kan det vara nåt med tändningen? 🙁
//Mujo
8 september, 2003 kl. 06:16 #50626SecretAgentManDeltagareGaspådrag = Plattan i mattan och fullt laddtryck?
Om vi antar att detta stämmer så luktar det laddtrycksspärr./J
8 september, 2003 kl. 07:30 #50635MujoDeltagarehmm, men varför händer det bara på 5:ans växel?
//Pierre aKa. Mujo
8 september, 2003 kl. 07:34 #50627SecretAgentManDeltagareLaddtryckets respons är direkt relaterat till hur mycket du ”lastar” bilen.
Det kommer snabbare, och toppar mer på högre växlar. 🙂Lösningen är enkel, antingen skaffar du en reglerventil (hör med Strat) att byta ut originalrestriktorn med, eller så monterar du en Dawes Device och får lite rappare laddtryck på köpet. 😉
/J
8 september, 2003 kl. 07:56 #50629SubbahenkeDeltagareDawes Device Dawes Device Dawes Device
Livet blir så mycket roligare
Mvh Henke
8 september, 2003 kl. 11:58 #50636MujoDeltagarejaha, hur funkar det då…fixar man sånt själv eller, vad kostar de?
//Pierre aKa. Mujo
8 september, 2003 kl. 12:33 #50630SubbahenkeDeltagareBetalade 800kr för min, busenkelt att installera
Mvh Henrik 🙂 😀
8 september, 2003 kl. 21:56 #50640zeaflowerDeltagareignen som har lust o förklara hur en dawes device fungerar?
/zeaflower, yngst med sina 18?9 september, 2003 kl. 07:10 #50628OzODeltagarehttp://www.dawesdevices.com/boost.html
http://www.scoobymods.com/forums/showthread.php?s=&threadid=729😉
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
”Id be unstoppable… if I could just get started!”9 september, 2003 kl. 09:26 #50637MujoDeltagareteknisk engelska e så lätt förståligt =P men tack!
//Mujo – 658
9 september, 2003 kl. 09:27 #50638MujoDeltagarevart hittar man en sån?
//Mujo – 658
9 september, 2003 kl. 09:44 #50631SubbahenkeDeltagareMvh Henke
11 september, 2003 kl. 12:01 #50633mokenDeltagareär inte en dawes devise bara en strypventil, dvs fjäder/kula?
Kan isådanafall enkelt tillverkas själv, alternativt köpa ngn billigare modell av tryckluftsregulator från typ biltema och montera…
Jag kör i 200:an just nu med först en ”preassure relief valve” kan inte det engelska namnet, men den står helt stängd tills inställt laddtryck uppnåtts för att förhindra creep till wg som gör att den börjar öppna, dvs jag får snabbare fullt laddtryck, och efter denna har jag satt en vanlig strypventil, för att sen ge ett lägre tryck till vastegaten och på så sätt lura den att ladda mer, bäst blir det om man även sätter en återcirkulation med en backventil som går från slangen mellan sista ventilen och vg och till slangen innan första ventilen så trycket försvinner snabbt från vg klocka när du släpper av, annars finns risken att den står öppen längre, med sämre ladd som följd… Och det är bättre att köra strypventil istället för blöda ut laddtryck, lite snabbare respons, men säkert bara marginellt… Iallafall, varför lura sej till att beställa ngn ”dawes device” dyrt från ngn snubbe i england när man kan köpa samma sak billigare i sverige?
Obs, kan ha fel, orkade inte läsa igenom hans sida på engelska om det hela, men tror nog det r nåt liknande beskrivet ovanför…11 september, 2003 kl. 12:24 #50632YonazDeltagareHar också lurat på det du skriver..
Finns liknade ventiler på bla hiflex för ~100:- och det borde funka som du skriver..12 september, 2003 kl. 09:44 #50634mokenDeltagarefinns lite att läsa om detta…
http://autospeed.com/cms/article.html?&A=0670&P=1 del 1
http://autospeed.com/cms/article.html?&C=articles&A=0685&P=1 del 2 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.