Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #36167
    Eyriktish
    Deltagare

      Hej!

      Har en Outback 2.0D -10 som gått knappt 14000 mil.

      Har problem med att den vid fullgas ger bra respons i början av acceleration men hugger till vid ca 2500 rpm, för att sedan bli märkbart kraftlös. Märks tydligast på 2:an eller när man ska växla ner vid omkörning på motorväg, då den kan börja hugga väldigt våldsamt flertalet ggr så man tvingas släppa på gasen.

      Gasar man jämt men inte ger full gas hugger den inte till men är fortfarande märkbart kraftlös efter 2500 rpm.
      Vid gassläpp/växling vid lite kraftigare acceleration kan man ibland höra ett skallrande ljud.
      Att få upp bilen i 130-140 km/h går otroligt segt och ibland inte alls.
      I stadstempo märker man inte av något.

      Inga varningslampor eller dylikt tänds.

      Vad kan vara felet?

      #289184
      Kvarnis
      Deltagare

        Kan ju inte diesel något vidare, men partikelfilter ev motstånd i avgssytemet kan vara trolig orsak.
        Annars är ju typ lmm, lamdasonder som ställer till det

        #289185
        Eyriktish
        Deltagare

          Tack för svaret!
          Bytte själv LMM utan någon förändring. Lämnade in den på Subaru-verkstad som ska felsöka men första bedömning var att det eventuellt kan ha med EGR-ventilen att göra. Jag frågade om vad det kunde kosta att reparera om det var EGR-ventilen som spökade och fick då svaret strax under 10 000kr! Någon som har några tankar kring detta?

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.