SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Kylarvätska?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2217
    Subbarist
    Deltagare

    Du får väl smaka på vätskan som har runnit ut, är det kylarvätska smakar det sött är det vatten från AC´n smakar det ingenting

    #50352
    christopher
    Deltagare

    Men vänta nån dag tills den värsta bakfyllan lugnat ner sig 😀
    /

    #50354
    Nurka
    Deltagare

    Subbarist, Jag som inte är riktigt klok i huvet.. Är du seriös? =)

    Har fått för mig att kylarvätska är rackarns farligt att inmundiga..
    Men om det inte är det så kan man stila lite och göra som du säger..

    #50353
    Subbarist
    Deltagare

    >Subbarist, Jag som inte är riktigt klok i huvet.. Är du
    >seriös? =)
    >
    >Har fått för mig att kylarvätska är rackarns farligt att
    >inmundiga..
    >Men om det inte är det så kan man stila lite och göra som du
    >säger..

    Alltså du ska inte stå och klunka i dig skiten (som allan har gjort
    😉 ) utan du doppar fingertoppen i vätskan först kan man ju lukta på det ifall man känner igen det på lukten, men om man inte känner någon lukt så tar man fingerspetsen och sätter den mot tungspetsen och känner därefter av lite smak och sen kan man gå vidare 😉 😛 :+

    #50349
    ExOrdis
    Deltagare

    >Någon som kan svara på de andra frågorna ang vätskenivå och
    >påfyllning?

    Trycklocket vid påfyllningen uppe på motorn ska släppa övertrycket vidare
    till expansionskärlet framför batteriet under/efter högre belastning under varma sommardagar. Inget konstigt så länge det inte är stora mängder. Håll koll på nivån när bilen är kall och yttertempen sjunker
    framöver.

    BTW, har detta fenomen upphört på min kärra efter att Waterwetter
    blandats i kylvätskan.

    #50350
    Allan
    Deltagare

    Piskade subban rätt hårt i helgen på Uråsa flygfält. Fyra repor på preppad konbana blev det. Saken är den att den började läcka kylarvätska tror jag. En del påstod att det kunde vara kylmedia från AC:n. Nåja jag tror ändå det är/var kylarvätska eftersom det verkade komma från slangen som sitter under expansionskärlet för kylarvätska.

    Nu till min igentliga fråga..(pust)..hur vet jag att jag har rätt mängd kylarvätska i systemet? I expansionskärlet är det helt tomt ingen vätska så långt ögat kan se där. Men om jag skruvar av kylarlocket så är det fullt upp till kanten.

    Och om jag har för lite vätska..vart fyller jag då på? I kärlet eller behållaren med locket som man skruvar av?

    /Allan – “duktigt bakis som inte skall dricka alkohol på 100 år”

    #50351
    Allan
    Deltagare

    Japp det var sött..alltså kylarvätska…

    Någon som kan svara på de andra frågorna ang vätskenivå och påfyllning?

    /Allan

    #50359
    Building Micke
    Deltagare

    Om man har för lite kylarvätska i bilen, är de tempen som avgör de då bara. Har kollat nu i min efter de satt i min motor igen.

    Då är de typ nästan fullt på där man fyller på vid motorn men helt tomt där vid batteriet?

    Kan de ta nån skada på på de nya packningarna fast de ej hänt något me tempen å så`? den är deä den ska vara.

    #50363
    .zip
    Deltagare

    Behållaren vid batteriet brukar oftast vara tom 🙂
    Det har en tendens att skvalpa ur lite vätska när man gasar och svänger.
    Huvudsaken är att expansionkärlet är fullt + att behållaren är full, det som åker ur går inte att göra så mkt åt.

    //.zip

    #50360
    Building Micke
    Deltagare

    jaha, men om den oftast brukar vara tom, den vid batteriet, då är de ju bara en behållare som kan vara full den vid kylaren. eller hur?:)

    #50364
    .zip
    Deltagare

    Radiatorn fyller du upp via plastbehållaren så låt bilen stå på tomgång med fläkten på max värme.
    Fyll på tills det är fullt överallt och tills det har slutat bubbla upp luft.
    Ut och kör, kolla alla behållare igen, fyll på om det behövs, klart.

    //.zip

    #50361
    Building Micke
    Deltagare

    okej, ja de är ju en verkstad som fyllt på. och jag vill ju inte blanda kylarvätska, de ska väl veta men tydligen inte. ska dit nästa vecka, men är de nått som kan ta skada när bara den behållaren till kylaren är full?

    #50355
    b20mannen
    Deltagare

    Kylaren skall vara knökfull med kylvätska.
    Samlingstanken ska vara knökfull med kylvätska.
    Expansionskärlet ska fyllas till max-strecket med kylvätska, och återfyllas om nivån går under min-strecket.

    Kylvätska är inte vatten. Däremot så ingåer der ganska mycket vatten i kylvätska. Resten brukar vara ex.vis watervetter eller helst glykol.

    PS: Jag lider med alla bilmotorer som har enbart vatten i kylsystemet, och likaså lider jag med alla bilstackare som “råkar” möta vintern med watervetter i stället för glykol, bara för att bilägaren ser sig som en ouppnåelig räsergarageexpert. 😉

    #50346
    Palm
    Deltagare

    Behållaren vid batteriet är väll bara övertrycksuppsamlare så att säga!? Man kan inte fylla kylet via den få den är bara ansluten till utgången uppe vid expansionskärlet vill jag minnas när jag bytte kylet på min häromveckan. jag fyllde mitt system via alubehållaren och körde motorn och kollade många gånger så att all luft hade försvunnit ur systemet, att de är tomt i plastbehållaren beror säkert på att efter dom tyckte dom var klara efter motorbytet på verkstaden så har det sjunkit undan ännu lite mera där uppe, kolla nivån i den behållaren när bilen kallnat lite och är det för lite där så åk till dom och be dom fylla upp det sista.

    #50356
    b20mannen
    Deltagare

    *Suck* 🙁

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.