Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35706
    VictorD
    Deltagare

      När jag köpte min 2003 forester nyligen så var det helt tomt i expansionskärlet, frågade förra ägaren vad han haft i och fyllde upp innan jag tog den till verkstaden för en stor service där dom även bytte ut kylarvätskan på min begäran då det var propylenglykol innan och osäker på om det var en bra idé. Kollade kylarvätskan igen efter att ha kört ett par gånger och det var helt tomt igen, fyllde på i expansionskärlet, körde en gång igår och idag tomt igen, fyllde på i expansionskärlet igen…det här är min första bil, jag har alltså inte stor koll på sånt här, men jag har läst att det är normalt att behöva fylla på såhär några gånger efter man bytt kylarvätskan?

      På verkstaden gick dom igenom bilen och dom borde väl ha sett om bilen läcker kylarvätska då, inte kan dom väl missa en sån sak? Själv ser jag inga tecken på det med mitt otränade öga, när jag kollar runt i motorn och under bilen. Verkstaden sa att jag skulle ta in den till dom direkt om det fortsätter, men var går gränsen för att börja oroa sig?

      Med det jag fyllde på idag och ej ännu kört bilen så har jag hällt i sammanlagt 1 liter 50/50 kylarvätska och vatten, har en halvliter koncentrerad kylarvätska kvar hemma.

      Tacksam för hjälp!

      #287769
      Thornblom
      Deltagare

        När jag köpte min 2003 forester nyligen så var det helt tomt i expansionskärlet, frågade förra ägaren vad han haft i och fyllde upp innan jag tog den till verkstaden för en stor service där dom även bytte ut kylarvätskan på min begäran då det var propylenglykol innan och osäker på om det var en bra idé. Kollade kylarvätskan igen efter att ha kört ett par gånger och det var helt tomt igen, fyllde på i expansionskärlet, körde en gång igår och idag tomt igen, fyllde på i expansionskärlet igen…det här är min första bil, jag har alltså inte stor koll på sånt här, men jag har läst att det är normalt att behöva fylla på såhär några gånger efter man bytt kylarvätskan?

        På verkstaden gick dom igenom bilen och dom borde väl ha sett om bilen läcker kylarvätska då, inte kan dom väl missa en sån sak? Själv ser jag inga tecken på det med mitt otränade öga, när jag kollar runt i motorn och under bilen. Verkstaden sa att jag skulle ta in den till dom direkt om det fortsätter, men var går gränsen för att börja oroa sig?

        Med det jag fyllde på idag och ej ännu kört bilen så har jag hällt i sammanlagt 1 liter 50/50 kylarvätska och vatten, har en halvliter koncentrerad kylarvätska kvar hemma.

        Tacksam för hjälp!

        Man kan få fylla på upp till en liter efter byte ja, men inte så mycket mer.
        Är det blött under bilen? Ligger bilen på normal arbetstemp när du kör? Bolmar det vit rök ur avgassystemet även när den är varm?

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.