SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor kylarvattnet försvinner?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4530
    Calle
    Deltagare

      Angående en STi -03. Allt har varit helt perfekt och jag har haft kolla på oljan samt kylarvattnet. För drygt 1 vecka sedan så kollade jag kylarvattnet och då var det perfekt..Men igaår så skulle jag åka en liten bit ( Drygt 4 mil ) och när jag kört 2 mil, väldigt lugnt, så ser jag hur tempen sticker så jag stannar bilen och poppar huven.
      Väntar lite på att det ska bli svalt, kollar sedan kylarn = inget vatten:( Expansionskärlet var helt tomt samt den lilla tanken uppe på motorn (Nyinsatt i Impreza så vet inte riktigt vad den är =P)
      Samt den övre kylarslangen var det bara vakum alltså inget vatten.

      Fyllde på sammanlagt 2,5 liter och pumpade runt allting.
      Körde sedan hem bilen (2 mil) tempen höll sig perfekt hela tiden och ingen tendens till att dra iväg.
      Kom sedan hem och tittade igen och då fanns allt vatten kvar och allt verkade prima??

      har ingen läcka nånstans och den ryker ingenting eller något sådant..

      Nån som varit med om något liknande? Har ingen aning om varför det helt plötsligt blev så??

      Mvh/Calle

      #66002
      Gilarski
      Deltagare

        Kolla så du inte har en vattenläcka nånstans…

        #65995
        Calle
        Deltagare

          Ja det skulle ju vara något, men än så länge har jag inte hittat någon läcka. Men det blir övertryck i systemet väldigt snabbt så att den lättar på ”hatten” på kylarn. Finns liksom ingen riktig – cirkulation i systemet heller, kan ju bero på luftficka men eftersom att allt vatten var bort så är det inte så konstigt..

          Mvh/calle

          #65991
          Kvarnis
          Deltagare

            Luftfika alt trasig termostat.
            I värsta fall topp pakningen.

            Prova att luftasystemet ordentligt.

            Fixa en pet flaska som passar i expantionskärlet och skärav botten.
            Låt bilen gå och se till så kälet är fullt.

            Värme fläktarna ska till slut starta annars så finns det luft/problem med nått i kylsystemet.

            #65996
            Calle
            Deltagare

              Ok, tack för alla tipsen!
              Nu när du säger det startade aldrig fläktarna igår =S
              Ska prova det när jag är hemkommen från jobbet.

              Mvh/Calle

              #65997
              Calle
              Deltagare

                Sådär ja! Upptäckte tillslut att det var en ganska lång men riktigt fin spricka i kylarn högst uppe på plasten, läckte bara när man varvade över 5000rpm…då sprutade det..
                Men ändå, vad kan det vara som har orsakat att kylarn har spruckit?
                Inte så att termostaten har lagt ned och vägrar öppna??

                Mvh//Calle

                #65998
                Calle
                Deltagare

                  Nån som vet nåt sjyst ställe där man kan
                  få tag i en ny kylare eventuellt en bra eftermarknadskylare som
                  är ”bolt on” ??

                  Edit: Kanske denna? http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=2_1203&products_id=4447

                  Eller är den för krallig? bilen används till vardag och lite aktiv körning.

                  Mvh/Calle

                  #65992
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Du lär inte få problem med att bilen blir för kall med en för ”bra” kylare.
                    Möjligtviss något längre tid för att nå arbetstemp när du kör.
                    Man lider oftast av för dålig kylning.

                    #65999
                    Calle
                    Deltagare

                      Tack så mkt för svaret!
                      Då blir det till att handla ny kylare samt byte av termostaten när man ändå håller på;-)

                      Mvh/Calle

                      #65993
                      lunkan
                      Deltagare

                        ..Men igaår så skulle jag åka en liten bit ( Drygt 4 mil ) och när jag kört 2 mil, väldigt lugnt, så ser jag hur tempen sticker så jag stannar bilen och poppar huven

                        5000rpm = väldigt lugnt 😉

                        #66000
                        Calle
                        Deltagare

                          Haha, ja det kanske inte låter vettigt…
                          men det var dagen efter när jag jag försökte hitta felet så, gasade till ett par ggr och när den slog mot 5000rpm så sprutade det ut vatten. inte så att jag låg och pressade på 5000rpm 😉

                          Mvh/Calle

                          #65994
                          abacus
                          Deltagare

                            kan bara tillägga med detta att jag hade samma fel nästan, det sprutade under huven över 3500 rpm, och det är kylargaveln som ger sig tydligrn

                            kan länka till denna tråden då

                            http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=11227&mesg_id=11227&listing_type=search

                            hoppas att det hjälper

                            #66001
                            Calle
                            Deltagare

                              Hmm, verkar lite väl vanligt tycker jag att kylarna ger sig på dessa bilar 🙁 Eller det kanske inte stämmer..

                              har iallafall fixat en ny kylare (blev en Nissens).

                              En sak som jag undrar är vilken kylarvätska jag ska ha i?
                              har tyvär ingen verkstads handbok osv.. men det verkar vanligast med Ethylen? Eftersom att jag kommer att tömma hela kylsystemet så kanske det fungerar med att slänga i det?

                              Mvh/Calle

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.