SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor kylarvattnet försvinner?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Calle
    Deltagare

Angående en STi -03. Allt har varit helt perfekt och jag har haft kolla på oljan samt kylarvattnet. För drygt 1 vecka sedan så kollade jag kylarvattnet och då var det perfekt..Men igaår så skulle jag åka en liten bit ( Drygt 4 mil ) och när jag kört 2 mil, väldigt lugnt, så ser jag hur tempen sticker så jag stannar bilen och poppar huven.
      Väntar lite på att det ska bli svalt, kollar sedan kylarn = inget vatten:( Expansionskärlet var helt tomt samt den lilla tanken uppe på motorn (Nyinsatt i Impreza så vet inte riktigt vad den är =P)
      Samt den övre kylarslangen var det bara vakum alltså inget vatten.

Fyllde på sammanlagt 2,5 liter och pumpade runt allting.
      Körde sedan hem bilen (2 mil) tempen höll sig perfekt hela tiden och ingen tendens till att dra iväg.
      Kom sedan hem och tittade igen och då fanns allt vatten kvar och allt verkade prima??

har ingen läcka nånstans och den ryker ingenting eller något sådant..

Nån som varit med om något liknande? Har ingen aning om varför det helt plötsligt blev så??

Mvh/Calle

Gilarski
      Deltagare

Kolla så du inte har en vattenläcka nånstans…

Calle
        Deltagare

Ja det skulle ju vara något, men än så länge har jag inte hittat någon läcka. Men det blir övertryck i systemet väldigt snabbt så att den lättar på ”hatten” på kylarn. Finns liksom ingen riktig – cirkulation i systemet heller, kan ju bero på luftficka men eftersom att allt vatten var bort så är det inte så konstigt..

Mvh/calle

Kvarnis
          Deltagare

Luftfika alt trasig termostat.
            I värsta fall topp pakningen.

Prova att luftasystemet ordentligt.

Fixa en pet flaska som passar i expantionskärlet och skärav botten.
            Låt bilen gå och se till så kälet är fullt.

Värme fläktarna ska till slut starta annars så finns det luft/problem med nått i kylsystemet.

Calle
            Deltagare

Ok, tack för alla tipsen!
              Nu när du säger det startade aldrig fläktarna igår =S
              Ska prova det när jag är hemkommen från jobbet.

Mvh/Calle

Calle
              Deltagare

Sådär ja! Upptäckte tillslut att det var en ganska lång men riktigt fin spricka i kylarn högst uppe på plasten, läckte bara när man varvade över 5000rpm…då sprutade det..
                Men ändå, vad kan det vara som har orsakat att kylarn har spruckit?
                Inte så att termostaten har lagt ned och vägrar öppna??

Mvh//Calle

Calle
                Deltagare

Nån som vet nåt sjyst ställe där man kan
                  få tag i en ny kylare eventuellt en bra eftermarknadskylare som
                  är ”bolt on” ??

Edit: Kanske denna? http://www.h2mracing.se/webbutik/product_info.php?cPath=2_1203&products_id=4447

Eller är den för krallig? bilen används till vardag och lite aktiv körning.

Mvh/Calle

Kvarnis
                  Deltagare

Du lär inte få problem med att bilen blir för kall med en för ”bra” kylare.
                    Möjligtviss något längre tid för att nå arbetstemp när du kör.
                    Man lider oftast av för dålig kylning.

Calle
                    Deltagare

Tack så mkt för svaret!
                      Då blir det till att handla ny kylare samt byte av termostaten när man ändå håller på;-)

Mvh/Calle

lunkan
                      Deltagare

..Men igaår så skulle jag åka en liten bit ( Drygt 4 mil ) och när jag kört 2 mil, väldigt lugnt, så ser jag hur tempen sticker så jag stannar bilen och poppar huven

5000rpm = väldigt lugnt 😉

Calle
                        Deltagare

Haha, ja det kanske inte låter vettigt…
                          men det var dagen efter när jag jag försökte hitta felet så, gasade till ett par ggr och när den slog mot 5000rpm så sprutade det ut vatten. inte så att jag låg och pressade på 5000rpm 😉

Mvh/Calle

abacus
                          Deltagare

kan bara tillägga med detta att jag hade samma fel nästan, det sprutade under huven över 3500 rpm, och det är kylargaveln som ger sig tydligrn

kan länka till denna tråden då

http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=11227&mesg_id=11227&listing_type=search

hoppas att det hjälper

Calle
                            Deltagare

Hmm, verkar lite väl vanligt tycker jag att kylarna ger sig på dessa bilar 🙁 Eller det kanske inte stämmer..

har iallafall fixat en ny kylare (blev en Nissens).

En sak som jag undrar är vilken kylarvätska jag ska ha i?
                              har tyvär ingen verkstads handbok osv.. men det verkar vanligast med Ethylen? Eftersom att jag kommer att tömma hela kylsystemet så kanske det fungerar med att slänga i det?

Mvh/Calle

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.