Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35751
    MickeM
    Deltagare

      Klurdags?

      Har en Impreza GT99 vars ena fläkt eller bägge börjar gå efter nån kilometers körning. En stund. Sen stänger de av, för att gå igång igen lite senare. Kan handla om halvminut, minuter på/av. Så där håller den/de på. De går inte när jag stänger av motorn. Men inte alltid. Speciellt nu när det är minusgrader så går dom.

      Kylvattentempmätaren visar inget speciellt, samma som den brukar, mitt i skalan.

      Har förstått att det är två olika kylvattentempgivare, en för mätaren och en för ECU? Finns det kopplingsschema nånstans?

      Allt detta började efter komplett kamremsbyte (samt kylpumpsbyte), origdelar.

      Ingen Check engine-lampa. Inga felkoder enligt samma Subaru-auktoriserad verkstad. Alla värden visar rätt. Detta när jag bytte LMM då vi var tveksamma till att det var den. De kollade mycket under de timmarna den var på verkstaden. “motorn går bra, värden är rätt, ingen fellog, ingen checkengine” osv.

      LMM är bytt också nån månad senare men det påverkade inget, den hade gått slut (fjärde jag köpt sedan jag köpte bilen för nästan 2 decennier sedan).

      Går kylvattentempgivaren för ECUn sönder så har jag förstått att motorn inte ska starta?

      Sen till på det… vilket “kan” ha med saken att göra, men ändå inte…!?
      Den har tagit ca en liter olja senaste 6-7000 km jag kört (sedan aug i fjol).
      Den har också druckit kylarvätska. Fyllde på 1-2 liter i aug i fjol. Bytte kamrem och kylpump vid nov i fjol och då fick den kylarvätskan tömd och fylld. Men nu har det minskat igen. Dock har fläktproblemet varit konstant oavsett den haft dessa oljor och vätskor på grej. =)

      Oljan ser svart ut fast den är 7000km gammal, ingen rök i avgaserna. Inte kollat övertryck i slangar eller bubblor. Slang kladdig som sjutton på höger sida av motorn, oljeläckage? Hur är det med vevhusventilation på dom här?

      En skum grej när jag kört några km så är motorn varm (kylvattenvarm alltså) och så brukar värmen börja komma, men numera blir det jävligt kallt istället (som om ACn var igång) nån km och sen luktar det nåt konstigt nån km och sen kommer värmen och allt är normalt. What?!

      ACn funkar inte. Men nån sa att den kan ha med fläkten som spökar att göra.

      Ett annat fenomen som också dykt upp är att nu när det varit minusgrader så har gasen ibland inte reagerat, idag tryckte jag gasen i botten på fyran, inget händer, växlade ner så blir det normalt igen.
      Även vart med om att motorn suckat lite nån gång efter ca 10 km körning. Lite som att bränslet inte kommit fram, eller som att tändningen dör bort lite halvt, som att den håller på stannar helt enkelt. Detta under några sekunder. Nån gång i veckan.

      En massa skumma saker har hänt senaste halvåret!!! Fattar inte. Bilen går annars helt normalt och bra förutom dessa nycker ovan. Den är pigg. Jag kan märka lite mer motorbromsning nu när det är kallt, men jag kan tro det har att göra med de fenomenala Hakkapelitta 9orna jag satte på i början på vintern, jäklars vilka däck! Bra grejer!

      Hur som… skroten nästa? 😀

      Den har gått 200tkm och skötts av auktoriserad Subaru-verkstad hela livet. Jag har kört lugnt med, varit försiktig med den, inte våldat eller ens varvstoppat den. Rallyblå med guldfälgar juh! För många år sedan så körde jag mer aktivt, men nu är den bara punkt A-B bil. Korta sträckor… kilometrar.

      Var börjar man? Lämnar in den till en verkstad och ger dem kortet?

      /MickeM

      #288004
      MickeM
      Deltagare

        Problemet löstes i fjol.
        Kylarvätskenivån var för låg.
        Fyllde på, gick bra igen.
        Orsak var läckage på kylaren, söndervittrad (dagens ekokylarmedie som inte skyddar lika bra?), köpte ny kylare och bytte, problem solved.

        Den långsamma oljeminskningen var en ventilkåpspackning.

        ACns nivå hade sjunkit för lågt, tydligen “dunstar” det bort 50 gram per år eller va det var. Så det var ju bara fylla på (20 år sedan senast). Funkade sen.

        Nya problem dock… i annan tråd. 🙂

      Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.