Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1945
    hogmark
    Deltagare

      Hade min bil inne på verkstad.
      När jag hämtade ut den gick den som skit på tomgången. (och innan gick den klockrent)
      Åkte genast tillbaka, de kopplade in sin dator och konstaterade att lambdasonden var paj, för att den gav värde 0.8V hela tiden.

      Jag har nu bytt lambdasonden till en ny, men nästan som väntat…
      den går fortfarande som skit !
      Är nu förbannad som fXn !!!, de ha lovat att kika på den igen nu på måndag.
      Men det är ju flera dagar dit…
      Nån som har en aning om va det kan vara ?

      /Hogis

      #48092
      OzO
      Deltagare

        Påminn dom att inte bara förlita sig på datormätningar! Använda ögat, hjärnan och händerna i motorrummet… (Tänker på dokumentären som visades nyligen)

        Men LMM kanske? Solenoiden? Dom har välan kollat tändstiften antar jag?

        ________________________________________
        http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif

        “It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”

        #48086
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Lyser “check engine”-lampan?

          /J

          Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

          Banträffsansvarig SSI

          12,726 @ 177,17 😀

          #48096
          hogmark
          Deltagare

            Nej, det lyser ingen varningslampa.

            Och vore du LMM så skall den gå bra på tomgång men dåligt vid pådrag enl verkstaden. (i detta fall är det tvärt om)

            Har iof inte kollat tändstiften, men motorn går så himla jämt å fint i sig, ibland går tomgången ner på typ ett varv per minut, men den stannar ändå inte…

            Och, nej… det var inte en vanligt service 🙂
            De har lackat om 2 plåtar mm, men inget som borde påverka detta. ?!

            Eftersom den varit inne på försäkringsärende och funkade klockrent innan jag lämnade in den, så blir man ju extra upprörd !
            Lite Achbergvarning där !!!

            Har inte heller kollat magnetventilen… kan det påverka tomgången tro ?

            /Hogis

            Ps. Skall in nu på måndag igen, får se va de säger… de skulle snacka med IM då sa de 🙂 Men tålamodet tryter…

            #48087
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Det luktar vaakumläcka…eller en slut trottelpositionssensor.

              🙂

              /J

              Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

              Banträffsansvarig SSI

              12,726 @ 177,17 😀

              #48097
              hogmark
              Deltagare

                *asgarv*

                Och det betyder på svenska… ?

                Bilen har ju stått några veckor utomhus utan att blivit körd.
                (och med batteriet urkopplat)
                Men det skall väl en Subaru tåla !!!

                #48098
                hogmark
                Deltagare

                  Ok, skall kika lite under huven å se vad jag hittar.

                  Tänker inte dömma verkstaden förens jag pratat med deras chef nu på måndag, och se vad de/vi kommer fram till.
                  I övrigt är de så himla trevliga, och har skött tidigare service klockrent… så det vore synd att bli ovän med dem 🙁

                  Det KAN ju vara så att den började gå dåligt av ren tillfällighet…

                  #48099
                  hogmark
                  Deltagare

                    Nepp… drog ur kontakten till “trottelpositionssensorn” 🙂 (kul ord föresten ) 😀
                    Och dåååå snackar vi ojämn tomgång !!! 🙂 🙂 🙂
                    Så den borde det inte vara…

                    Kan det vara lambdasonden ändå ?
                    Jag köpte en universalmodell på mekonomen och bytte. Enl manualen man fick med, skall den passa… och snubben bakom disken var 100% säker.

                    Jo… nämnde jag tidigare att om jag drar ur kontakten till lamdasonden så går den betydligt bättre på tomgången.

                    Så det känns som att det har med lambdan / elektroniken som anpassar sig efter den att göra.

                    /Hogis

                    #48088
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Om du kom åt att mäta spänningen från lambdan skulle det kunna säkerställas…du har tre tåtar in i den, 2 är till förvärmning (mao en +12v och en jord) – den tredje är lambda utspänning, mät denna och jorda instrumentet mot svetsbulten på downpipen.

                      Den skall svaja lite runt .75 V på tomgång ( du kan säkert se toppar runt .85 och högre, likadant åt andra hållet).

                      Det låter som att ecu:n har kontakt med sonden eftersom det gör skillnad när du tar bort den, det som kan vara då är att sonden levererar underliga värden?

                      Man har du exakt samma fel nu som innan du bytte sonden?

                      /J

                      Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

                      Banträffsansvarig SSI

                      12,726 @ 177,17 😀

                      #48100
                      hogmark
                      Deltagare

                        Ja, det är exakt samma problem med nya sonden.
                        De mätte ju på den gamla, å då gav den 0.85V hela tiden… enl deras “gameboy” som de kopplade in i bilen.

                        Är på jobbet nu, skall leta efter en ampermeter… hittar jag en så tar jag mig en tur så att bilen blir varm och mäter sedan manuellt.
                        Jo… det är bara när bilen är varm som den går ojämt, dvs då den i normala fall ligger runt 800 varv.

                        /Hogis

                        #48101
                        hogmark
                        Deltagare

                          Ja, du Jerry… 🙂 Dina råd är grymma !

                          Har nu mätt direkt på sonden, den började lite snällt på ca 0.1V (bilen kall), sedan steg den sakta upp mot sin topp på 0.85V… sedan pendlade den från allt mellan 0.1 och 0.8 hela tiden… och då borde den väl funka ?

                          Skall bli askul att åka in till verkstan och be dom mäta med sitt “gameboy” igen. Visar den då konstant 0.85V som den gjorde sist… då kan jag leva lääänge på det !

                          Men detta har ju knappast löst mitt problem… kan det vara ECUn som spökar ?

                          /Hogis

                          #48089
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Ja lambdan verkar lira i alla fall…hmmm…ecu:n borde väl inte vara problemet…iofs om det hänt något med kabelstammen på vägen till boxen?

                            Vaakumläcka kanske? En burk startspray och blåsa lite runt slangarna brukar rendera i att tomgången höjs markant när man hittat läckan.

                            Kanske kan vara värt att prova?

                            Går bilen bra när du gasar lite?

                            /J

                            Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

                            Banträffsansvarig SSI

                            12,726 @ 177,17 😀

                            #48102
                            hogmark
                            Deltagare

                              Oj, då måste man tjacka boffflaska oxå !

                              Såhär ser jag ut när jag gasar: 😮 :7 😀 😛 …den går klockrent vid pådrag.
                              Likaså om jag ligger lite lätt på gasen utan växel vid 1500 varv, så går den jämt… skumt det där.

                              Den går oxå jämt på 1.500 varv när den är kall, det är när den blivit varm och ligger runt 800 varv, speciellt när man varvar upp till 3-4.000 och sedan släpper, då går den rakt ner till ca 200.

                              Men vaakumläcka är kanske ingen omöjlighet.

                              Är det bara att spruta runt lite eller ? *skrattar*
                              Kan man få en lite mer exakt beskrivning hur jag skall gå till väga ?

                              /Hogis

                              #48090
                              SecretAgentMan
                              Deltagare

                                Det där låter dumpventilsstrul iofs…har du någon att låna en standarddump av?

                                Du skall spraya lite runt typiska vaakumslangar, mao allt som leder till insuget.

                                Kolla först att alla slangar verkar sitta på plats, att det inte hänger någon lite diskret någonstans. 😉

                                /J

                                Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

                                Banträffsansvarig SSI

                                12,726 @ 177,17 😀

                                #48103
                                hogmark
                                Deltagare

                                  Jaha, en dumpventil… såna har jag några över i garderoben! …INTE
                                  Nej, allvarligt… används dumpen när turbon sover ?
                                  Hmm, undra vem man kan provbyta en sån med… har ju inga Imprezakompisar 🙁

                                  Tror jag avvaktar med ytterligare felsökning tills på måndag. Kanske hinner spana efter vaakumläcka och ge magnetventilen en rengöring…

                                  Om det nu visar sig på verkstan att deras instrument visar 0.85V som sist, då jag nu VET att det inte kan vara sant. Vad kan då vara felete? För då lär ju ECUn tro att lambdan alltid ger 0.85 och spruta in soppa där efter… Kan ECUn ha fått ryck då tro ? …men detta är ju rent hypotetiskt.
                                  Kanske bäst att vänta och se.

                                  /Hogis

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 22 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.