SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Läckage – kylarvätska

• Detta ämne har 14 svar, 2,850 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år sedan av Building Micke.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Strat
    Deltagare

Har lokaliserat ett litet läckage till höger (framifrån) under motorn, precis där slangen från kylarn ansluter till pumpen (visst?). Är det nåt känt fel med läckage i pump/termostat? Värt att köpa nya samco slangar om man ska byta vätskan?

Jag som trodde att det var värmebandaget som luktat :+

MickeM
      Deltagare

Undrar om verkstan inte bytte slangarna på min GT99 samtidigt som vätskan vid 50tkm-servicen. Står så i schemat… om det är till nån hjälp!

/MickeM

Strat
        Deltagare

Eftersnack: Min tråd…

Var bara en skruv i termostathuset som ploppat bort. Puh! En ny pump var inte billig att byta…

Building Micke
          Deltagare

Min har läkt i påfyllnadsburken till kylaren. Var ute och körde lite hårt och gick lagningen upp lite, jaha lagade det och tänkte att det slutat läka, men det verkar som det hänt något annat nu… Det droppar på passagerar sidan under tänstiften nånstans, svårt att veta.

Dropppar på värmeplåten och ryker som fan när man står på tomgång.

Va kan det vara rå?

En Legacy turbo.

moken
            Deltagare

Eftersnack: Min tråd…Var bara en skruv i termostathuset som ploppat bort. Puh! En ny pump var inte billig att byta…

Hade samma på min… Trodde det var vattenpumpen, men det var en skruv och ny packning till termostathuset som gällde…

Har nån pillrat runt där på din på sistone? Lossat kamremskåpan tex? Kanske tagit loss fel skruv då och inte dragit den ordentligt sen, för den ska ju inte kunna lossna bara sådär…

Building Micke
              Deltagare

Å fan, tänkte att det var topppackningen;(
                men du tror att det är det??

Svårt att koma åt?

Nä ingen som pillat om inte nån råtta vart framme då 🙂

vart sen jag vart ute och gasat lite hårt

moken
                Deltagare

Å fan, tänkte att det var topppackningen;(men du tror att det är det??Svårt att koma åt?Nä ingen som pillat om inte nån råtta vart framme då :-)vart sen jag vart ute och gasat lite hårt

Hm, på din tror jag inte det är termostathuset, det sitter på förarsidan i framkant.

Kan det vara vattenrören till turbon på din? Eller så får du kolla om det bubblar i kylsystemet ev. mäta Co halt i kylaren och se om du trycker ut avgaser där.

*edit* du kan ju även provtrycka systemet och ev. då se bättre vart det läcker.

Building Micke
                  Deltagare

Hm tråkigt… Det är ju inte från turbon, är ju röd glykol som jag har i kylaren som droppar. Och jag tycker det låter som om den bubblar när den kommit upp i arbetstemp, alla fall i expationskärlet

Building Micke
                    Deltagare

Okej om det bubblar nu då när den nått arbetstemp, är det klart att topppackningen är dålig?? Eller kan det vara nån annan orsak.. Så man inte lämnar dne till nån som tar ur motorn och lämnar dne på renovering

Building Micke
                      Deltagare

Okej var ut och kollade nu.. När jag gasar så bubblar det och blir skum.. men när den står på tomgång så är det lungt, kände också vid avgasröret, blir fuktigt på handen, nästan blött..

Topppackningen va?:( gråter

Building Micke
                        Deltagare

Men det luktar inga avgaser i kylaren, det är inte grumlit, den går som vanligt.. Ryker inge bak, har inte dragit vaten förut. påfyllnadsburken läcker som jag lagade, såg det droppade under den och ner på motorn och sedan rinner väl det ner på avgasröret, men är ej säker om det är bara den?

Zeb_Macahan
                          Deltagare

Men det luktar inga avgaser i kylaren, det är inte grumlit, den går som vanligt.. Ryker inge bak, har inte dragit vaten förut. påfyllnadsburken läcker som jag lagade, såg det droppade under den och ner på motorn och sedan rinner väl det ner på avgasröret, men är ej säker om det är bara den?

Åk till en firma som sysslar med kylare och renoveringar av dito. Dom felsöker din bil på 2 minuter och sen behöver du inte spekulera mer.

/Jens

Impreza GT -99

Building Micke
                            Deltagare

Mm får ta och göra det, men har beställt en ny burk alla fall för den måste ändå bytas ut. Men kan det var a nått annat som gör att det blir typ turbulens i kylaren när man gasar??

Och det droppar väl inte kylarvatten om packningen gått??

moken
                              Deltagare

Vattenpumpen kan skapa turbulens i kylaren när du gasar, så det behöver inte säga nåt… Röd glykol kan droppa från turbon eftersom turbon är vattenkyld.

Building Micke
                                Deltagare

Jaha är vatten pumpen dålig då eller?? Men turbon är väl ej vattenkyld eller ju intercoolern då, men den har grön glykol. men tror icke det är den.. Bytte burken nu och ja det verkar som om det inte läcker, men det rykte lite först ,men kanske var gammal glykol som inte hade torkat upp?? Måste kolla lite mer..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.