› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Laddtryck i GT -99
- Detta ämne har 6 svar, 1,579 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 4 månader sedan av
Desen.
-
FörfattareInlägg
-
26 juli, 2004 kl. 05:43 #629
Fulingbusen
DeltagareHur mycket laddar en GT -99 orginal?
Hur mycket kan man ställa på laddtrycket med org bränsle/tändning? (3″ hela vägen)
26 juli, 2004 kl. 14:08 #39319Kvarnis
Deltagare>Hur mycket laddar en GT -99 orginal?
~0.9 men tappr efter 6000rpm
>Hur mycket kan man ställa på laddtrycket med org
>bränsle/tändning? (3″ hela vägen)1.15Bar är lämpligt med en kort lite högre peak
2 augusti, 2004 kl. 12:02 #39321Mujo84
DeltagareLigger fuelcut:en lika på alla modeller? TÄnkte på att jag har en 97:a och det e väl inte samma turbo som i en 99-00:a?
//Mujo2 augusti, 2004 kl. 13:34 #39320Kvarnis
Deltagare> TÄnkte på att jag
>har en 97:a och det e väl inte samma turbo som i en 99-00:a?
>//Mujoehh JO typ en TD04
sen så skiljer sig FC mellan modelrna..men har för mig att den ligger ~lika from 97>
19 december, 2005 kl. 06:19 #39318Manor
DeltagareHej !
Original laddar den cirka 0.9 – 1.0 bar (med högre peakar). Vid cirka 1.2 bar bryter fuelcut:en bränsletillförseln…så där är max laddtryck om du inte mappar om din ECU (eller byter mot annan). Många upplever så pass höga peakar med 3″-system att fuelcut:en slår till. Detta löses med annan storlek på restriktorn (finns även variabla restrektorer att köpa) eller den populära Dawes Device:en som också möjliggör att du kan höja laddtrycket något. Över 1.1 bar bör man inte lägga sig om man inte anser att man har 100% örnkoll på läget (laddtrycksmätare, Knock- samt LambdaLink och gärna andra mätare). Allt micklande görs dock på egen risk…och som de vise i forumet brukar säga…”man ska inte mickla om man inte har råd med konsekvenserna…”.
Lycka till / Mats N
13 december, 2007 kl. 19:12 #39323rickey
DeltagareHej !Original laddar den cirka 0.9 – 1.0 bar (med högre peakar). Vid cirka 1.2 bar bryter fuelcut:en bränsletillförseln…så där är max laddtryck om du inte mappar om din ECU (eller byter mot annan). Många upplever så pass höga peakar med 3″-system att fuelcut:en slår till. Detta löses med annan storlek på restriktorn (finns även variabla restrektorer att köpa) eller den populära Dawes Device:en som också möjliggör att du kan höja laddtrycket något. Över 1.1 bar bör man inte lägga sig om man inte anser att man har 100% örnkoll på läget (laddtrycksmätare, Knock- samt LambdaLink och gärna andra mätare). Allt micklande görs dock på egen risk…och som de vise i forumet brukar säga…”man ska inte mickla om man inte har råd med konsekvenserna…”.Lycka till / Mats N
Såg detta ovanstående inlägg och tycker det passar in ganska bra på min bil, det blir en lite hög laddtrycks peak sen trillar den ner rätt snabbt och lägger sig runt 1.0 bar där den stannar där. Det verkar inte vara något farligt alls, men man märker av det lite ibland.
Finns det något smidigt sätt man kan åtgärda det på, eller det är bara för att man har 3″ blås hela vägen som det blir så?
13 december, 2007 kl. 20:24 #39322Desen
DeltagareDet låter inte som ditt laddtrycksvaj är någon fara alls. Att trycket svajar lite beror på ditt större aga.
Om du läser ovan i tråden så finns ju redan en enkel lösning nämd, någon som kan gissa vad…… trumvirvel……….. dawes device.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.