› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Laddtrycksmätare som strular *igen*
- Detta ämne har 9 svar, 1,426 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 11 månader sedan av
Adam K.
-
FörfattareInlägg
-
1 augusti, 2006 kl. 18:11 #1075
.zip
DeltagareJa då var man här igen med nya problem. Förhoppningsvis inget som man måste klia sina gråa för.
Mätaren är en Autometer Phantom 1.
Var ute och körde idag och hörde plötsligt ett rasslande ljud från a-stople där extramätarna sitter.
När jag tittade på laddtrycksmätaren så ser jag att den åker fram och tillbaka, visar helt fel laddtryck (max 0,5, och när bilen står på tomgång så pekar nålen nästan rakt ner/vilar mot stoppnålen.
Jag kan med nästan 100% säkerhet säga att mätaren fungerade felfritt igår.
Tänkte plocka fram lite verktyg och skruva ut mätaren, men då slog det mig att jag kanske bara gör saken värre eftersom jag har ingen aning hur det ser ut där bak.Kan det vara fel någon annanstans eller är det mätaren?
//.zip
1 augusti, 2006 kl. 21:01 #42274Nikke McRae
DeltagareÄr det en elektrisk, alltså vakuumslangen går till en givare som sedan för signalen via en sladd till mätaren? Eller är den mekanisk med vakuumslang till mätaren?
Om den är elektrisk, kolla ifall signalkabeln ligger nära någon tändkabel eller annat som kan störa? Hade det problemet med mina Stri. Löstes genom att dra kabeln en omväg.
Mekanisk, kan inte vara så mycket annat än fel på mätaren, om slangen sitter ordentligt o inte läcker.
1 augusti, 2006 kl. 23:20 #42276.zip
DeltagareDet har jag faktist ingen aning om. Dom satt där när jag köpte bilen och jag vet inte ens hur man monterar dessa.
Hur ser man detta lättast? Plocka ut mätaren eller ser man inne i motor rummet?//.zip
2 augusti, 2006 kl. 04:02 #42275Desen
DeltagarePlocka ut mätaren och kolla på baksidan av den. Om trådarna som är dragna bara ärkopplade till lampan så är den mekanisk. Går där trådar in i mätaren är den elektrisk.
Det låter som din mätare är kass, om det varit läcka på slangen så borde den ju visat för lite åt båda hållen.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
Blå GT -992 augusti, 2006 kl. 09:09 #42277.zip
DeltagareDet går två kablar till lampan och en vit/transparant plast slang till en koppling på nederkanten av mätaren. Så detta är en?
Vart går denna slang under huven?//.zip
2 augusti, 2006 kl. 09:23 #42272Mats
Deltagare*Trumvirvel*
Mekanisk mätare.
Verkar som den e kaputt. Känns som de e bara o handla en ny från Dalhems. Finns nu också med metrisk skala (Bar).
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg2 augusti, 2006 kl. 10:25 #42278.zip
DeltagareVar ute nyss och kolla under huven och en extra gång bakom mätaren. Alla kablar och slangen sitter som dom ska, så det lutar nog mot att jag måste köpa en ny mätare.
Tack för all hjälp//.zip
8 augusti, 2006 kl. 18:38 #42279.zip
DeltagareBörjade tänka på en sak. Är det vanligt att dessa mätare från Autometer går sönder? Mätaren är inte äldre än ca 6 månader.
Tänkte om man skulle satsa på ett annat märke kanske.//.zip
8 augusti, 2006 kl. 18:59 #42271Manor
DeltagareBörjade tänka på en sak. Är det vanligt att dessa mätare från Autometer går sönder? Mätaren är inte äldre än ca 6 månader.Tänkte om man skulle satsa på ett annat märke kanske.//.zip
*host* Defi *host* ;-).
8 augusti, 2006 kl. 21:30 #42273Adam K
Deltagare’Har ni imprezaåkare grupprabatt på Defiprylar?’ frågade besiktingsmannen förra året 😀
Men har man köpt en Defi behöver man ju inte byta dem för att de går sönder 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.