› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Laddtrycksspärr Nollställning
- Detta ämne har 17 svar, 1,703 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
16 oktober, 2007 kl. 09:10 #1380
Anden
DeltagareJag monterade en DD på min i övrigt orginal MY99 GT, ställde laddtrycket till ca 1.1 bar.
Sen körde jag 1,5 dagar på SS utan problem då turbon plötsligt bara laddade ca 0,7 bar. Lyckades återställa laddtrycket genom att ta av ninuspolen ett tag, vred även ner DD:n ett varv. Provködre bilen på landsväg utan problem.
När jag körde nästa vända på SS återgick laddtrycket till 0,7, då hittade jag en sprucken slang från turbons trycksida till DD:n som jag självklart bytte.
Sen dess har jag inte lyckats återställa laddtrycksspärren och verkstan vill inte hjälpa mig utan att jag lämnar in bilen. Känns lite onödigt då jag har hört att det ska gå att återställa spärren utan datorhjälp./Patrik
16 oktober, 2007 kl. 10:51 #44593Anden
DeltagareHar inte gjort någon avläsning med dator så jag vet inte, men inget som tyder på det med tanke på lysande vaningslampor eller liknake.
Bilen går problem fritt iövigt.
16 oktober, 2007 kl. 11:02 #44589specialized
Deltagare1. Det finns ingen sådan laddtryckspärr i org-ecu (som du måste ”återställa” manuellt)
2: Bortse från det som stod här, var inte riktigt vaken när jag skrev 😉
Hur som helst finns det ingen `spärr`som kan sänka laddet konstant till lägre. Går du på spärren så rycker det till kraftigt, för att sedan fortsätta ladda på som vanligt igen.
Låter som läkage mellan turbon & Ic`n 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉16 oktober, 2007 kl. 19:16 #44594Anden
DeltagareLuftläckage är det inte, de va bland det första jag kollade.
Om det inte finns någon typ av spärr, vad skulle det då kunna vara istället? Tar jag bort DD:n och monterar allt till orginal så laddar det bara 0,5 bar!16 oktober, 2007 kl. 19:52 #44588GT99
DeltagareHej!
Här har du en sida med beskrvning av hur du läser av felkoder samt nollställer ecu:n.
http://www.derekcarswell.pwp.blueyonder.co.uk/pages/ecu.htm16 oktober, 2007 kl. 20:09 #44595Anden
DeltagareTack så mycket för den sidan, det va precis vad jag behöver.
Jag ska prova läsa av och nollställa ECU:n imorn, tack än en gång!!!16 oktober, 2007 kl. 20:41 #44584Manor
DeltagareSka man chansa på en felande LMM.
Om ECU:n gått ner i ”limp-home-mode” så bör du kolla upp vad problemet är innan du resettar ECU:n.17 oktober, 2007 kl. 03:51 #44590Desen
DeltagareMja, det är ju ofta att en LMM kan vara halvvissen utan att trigga CEL, men om ECU känner av ett problem och den går i limpmode, borde den inte då ECU´n tända CEL?
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
17 oktober, 2007 kl. 05:24 #44596Anden
DeltagareJo självklart ska jag kolla av ECU:n innan jag resettar den.
Men om det skulle vara LMM:en borde inte bilen gå dåligt då eller misstar jag mig då?17 oktober, 2007 kl. 17:10 #44597Anden
DeltagareDet gav inget resultat.
Det va inga loggade fel, prova nållställa ECU:n ädå men som väntat gav det inget resultat…17 oktober, 2007 kl. 17:15 #44591.zip
DeltagareVad har du för laddtrycksmätare?
//.zip
17 oktober, 2007 kl. 20:48 #44598Anden
DeltagareR serien från realcar, vet att det inte är nå bra grejer men visar iaf i närheten. Det känns att bilen inte har rätt turbotryck, är hur seg som helst…
Jag ska mäta med riktig mätare imorn tänkte jag.
Har monterat bort DD:n och monterat dit T korset så nu laddar turbon bara 0,5 bar…18 oktober, 2007 kl. 14:31 #44592.zip
DeltagareHar du rengjort DD? Det lilla ”lufthålet” kan klegga igen av olja.
Kolla även att kulan och fjädern är som dom ska va.
Men som du sa. En riktig mätare är att föredra om man vill vara på säkra sidan.
Kolla NOGA efter läckage. Det kan vara dumpen som har börjat på läka, så kolla den oxå.//.zip
19 oktober, 2007 kl. 05:07 #44599Anden
DeltagareJo då, DD:n har jag gått igenom sån den är grön!
Ja det skulle ju kuna vara dumpen, den har ju nått år på nacken nu, ska kolla på det oxå…
Men efter jag monterade tillbaka T korset istället för DD:n så ha jag fått en felkod på luftmassemätaren, motorlampan lyser då och då vid kallstart en liten stund. Så jag ska försöka leta rätt på någon i närheten som kan tänka sig låna ut en så jag kan prova om det är den trotts allt…19 oktober, 2007 kl. 06:08 #44585Manor
DeltagareJo då, DD:n har jag gått igenom sån den är grön!Ja det skulle ju kuna vara dumpen, den har ju nått år på nacken nu, ska kolla på det oxå…Men efter jag monterade tillbaka T korset istället för DD:n så ha jag fått en felkod på luftmassemätaren, motorlampan lyser då och då vid kallstart en liten stund. Så jag ska försöka leta rätt på någon i närheten som kan tänka sig låna ut en så jag kan prova om det är den trotts allt…
Det är väl klart att det är LMM:en.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.