› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › lager byte!
- Detta ämne har 15 svar, 1,453 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Crippe.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2009 kl. 10:44 #4576
Crippe
Deltagarejag måste byta mina ram lager och undrar hur mycket jobb är det att göra det själv? vet ju att det inte är som att byta på en vanlig motor,
vart hittar jag nya lager som pallar mer? och vad ska man tänka på?
går det att byta lagren utan att plocka ut kolvar och stakar, eller kan man bara dela motorn lite och sedan byta lagren?tänkte i samma veva byta alla packningar på motorn och även fixa ett olje läckage som droppar på uppipen,
all hjälp tips och knep är välommet!
:+
18 november, 2009 kl. 17:17 #66270Kvarnis
DeltagareAlltså….har du byggt flear motorer förut?
Annars så skulle jag bestämt avråda dig att göra det.Är man i sär med botten delen kan man lika gärna byta till bättre lager, smidda kolvar och stakar då det inte är så stora pengar när man ändå är i sär med allt… en 79mm vev oxå å plötsligt har du en 2.1 så håller för en ~500Bhp
Räkna med att det går lös på ca minst 20K bara i delar.
Jobbet i sig är en annan 5 🙂
18 november, 2009 kl. 18:07 #66273Crippe
Deltagarehar bytt på min 240 en gång i tiden och då lyfte jag bara veven med assistans av fordons läraren,
det jag mena var om man kunde byta lagren utan att plocka ur kolvarna genom att bara dela blocket lite eller om man var tvungen att riva hela motorn!
tänkte kolla med subaru vad dom vill ha för att byta lager, men det kommer nog bli dyrt..
tänkte köpa en annan motor och stoppa i men jag tänkte byta lagren i denna så jag kan ha den och åka i medans jag samlar kapital till motor eller en P1 tror det blir den senare som jag satsar på.
hade tänkt att byta till orginal lager och fixa olje läckaget och byta oljepump och lite till så den är körbar och i orginal skick tänkte ha den som brukis i framtiden. måste ju han nån användning av draget ifall jag hämtar en P1
tror det sitter kolvar och stakar från sti i denna finns några luddiga kvitton på lite sånt men det får man ju se när man river i sär den.
20k är ju lite pengar och vet inte riktigt om jag vill lägga det på delar eller köpa en till bil som jag kan lägga dom på, är ju lite kär i P1 modellen har hittat en för 130k som gått 7000mil enda modifieringen är prodrives big brake kit, 3″ avgas och prodrive mappning som ger 320Bhp en ägare och en hel pärm med kvitton sedan köpet på subaru uk. lite sugen är man allt.
tillbaka till min gt, enklaste lösningen med lagren vad tror du om det kvarnis?
18 november, 2009 kl. 18:13 #66274Crippe
Deltagarelr om det finns nån som har en frisk botten att sälja för en billig peng?
18 november, 2009 kl. 18:36 #66271Kvarnis
DeltagareBilligast… köp en org.botten del från UK.
.
Packningar,oljepump,bultar m.m och lager kommer kosta ca +6k
Och då pratar vi inte priser i Svedala.Du måste riva i sär motorn dela den utt med veven m.m
Dvs det är ett stort jobb, som är lika bra att göra riktigt.
18 november, 2009 kl. 18:49 #66275Crippe
Deltagarevart kan man hitta en botten? det kanske du kunde hjälpa till med? hur mycket kommer det kosta?
22 november, 2009 kl. 14:51 #66282Abbe
DeltagareOm du bara tänker använda bilen som bruksbil så skulle ja ju rekomendera att köpa en begagnad.
Jag fick lagerras på min för nån månad sen och tänkte precis som du, bara å byta lagrerna lite smidigt å sen köra igen…. Men sen visade de sej att veven va skev å en stake förstörd så de va bara å handla! Har nu en bunt kvitton på över 25 000 riksdaler och motorn är inte ens i bilen än! Då ska du veta att ja gjort allt själv och inget är köpt i dyra sverige! Om man väl börjar handla nytt å bättre så är de väldigt svårt att sluta.. :9Men har du väldigt gott om tid, bra lokaler och en hel del kunskap så kan du nog fixa de själv.
22 november, 2009 kl. 15:10 #66276Crippe
Deltagarenja gott om tid vet de f*n om man har! bra lokaler kan man ju fixa och kunskapen har man ju till viss del, men det finns mycket man behöver lära sig!
har kollat med grade-a i uk, inte fått nåt svar än, men det kommer nog snart, är det nån som vet andra ställen i uk man kolla med?
ja den kommer gå som lite små trimmad brukis, tänkte ju hämta en annan i uk och ha som bus ban och sommar bil……
25k 😮 och du skulle bara byta lager? det blev väl inte så att hk demonen slog till och du blev besatt? }(
22 november, 2009 kl. 15:26 #66283Abbe
DeltagareHaha jo kan va så! Mycke vill ha mer begäret slog till!:9
Men kan ju säga att de va jävligt kul att riva ner boxern! skulle kunna göra de igen om man hade fetare plånbok!
Men ganska mycke pengar går ju te sånt som man måste byta om man river ner som tex bättre oljepump, kamrem å alla rullar, helst vattenpump osv osv… De blir en slant men de är de värt!22 november, 2009 kl. 18:28 #66277Crippe
Deltagareen sån updatering av motorn får det bli i den andra bilen som jag köper,
om det nu inte blir en som redan är specad för 500bhp det vet man ju aldrig 😛23 november, 2009 kl. 16:32 #66272Mumin
Deltagarekan du göra mig en tjänt när du river ner??
mäta packboxen mellan motor och låda. sitter barkom svänghjulet. vore kanon !!
// johan
27 november, 2009 kl. 14:21 #66278Crippe
Deltagarehar kollat med grade-a i uk, inte fått nåt svar än, men det kommer nog snart, är det nån som vet andra ställen i uk man kolla med?
28 november, 2009 kl. 19:45 #66279Crippe
DeltagareÄr det ingen som har några tips om var man kan hitta en begagnad botten i england?
🙂
28 november, 2009 kl. 19:46 #66269SecretAgentMan
DeltagareAPI Engines, Grade A Subaru – börja där…
28 november, 2009 kl. 19:50 #66280Crippe
Deltagareok har mailat grade a men jag har inte fått svar än men ska kolla api tack för tipsen!! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.