› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lägre moment vid grövre avgassystem
- Detta ämne har 6 svar, 988 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av
Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
17 september, 2009 kl. 19:13 #4526
Gilarski
DeltagareHej på er,
En polare till mig hade hört att man skall inte ha för grovt avgasrör på en sugmotor, då detta sänker momentet. 😮 Eftersom jag är rookie vill jag höra med er om samma gäller på Turbo, eller om han fått allt om bakfoten ?
17 september, 2009 kl. 19:36 #65981Crippe
Deltagaregrövre avgas på en turbo gör det lättare för motorn att andas!
3″ från turbon rekomenderas vi trim, avgaserna expanderar av värmen som bildas efter turbon.
så att det skulle vara sämre vet jag inte riktigt om jag håller med om!
samma gäller vid sugisar men 2,5″ räcker för man måste ha ett visst motstånd på en sugis.
17 september, 2009 kl. 19:40 #65980specialized
DeltagareHej på er,En polare till mig hade hört att man skall inte ha för grovt avgasrör på en sugmotor, då detta sänker momentet. 😮 Eftersom jag är rookie vill jag höra med er om samma gäller på Turbo, eller om han fått allt om bakfoten ?
Momentet ? Antar du menar vridmomentet ?
Är det en 2-taktare han menar så har han helt rätt 😉
De ger mest effekt med ett visst mottryck.
Expansionskammare, elektronisk ställbar avgas-ventil etc. är saker som ger en 2-taktare mer effekt/vrid och bredare register.4-taktare däremot,jobbar oftast bäst med så lite mottryck som möjligt.
Däremot kan grenrör mm. portas och/eller ha noggrann beräknad längd,för att få avgaspulserna att stämma så bra som möjligt, och därmed få bättre flöde..
Dock så gäller väl att 4-takts sugmotorer som varvas mycket, är känsligare ( läs : effekten påverkas mer ) när det gäller avgassystem än en turbomotor, detta gäller ju insugssidan med, då det är just en sugmotor 🙂_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg17 september, 2009 kl. 19:42 #65978STIred
DeltagarePå turbomotorer kan man i princip säga att ju friare flöde desto bättre. Helst köra utan avgasystem mao 😀
/r
17 september, 2009 kl. 19:43 #65982Gilarski
DeltagareTackar. 🙂
Hittade en firma här nere i gbg som bygger system upp till 5″ i rostrfritt, men 3″ kanske är good enough 🙂
17 september, 2009 kl. 19:47 #65979STIred
DeltagareTackar. 🙂 Hittade en firma här nere i gbg som bygger system upp till 5″ i rostrfritt, men 3″ kanske är good enough 🙂
Sen beror det iofs på vilka effektnivåer vi snackar om också. Kör man med uppåt lite drygt 400 hk med en turbo som är avsedd för den effekten så blir inte ett 3″ system nån större begränsing. Man kan tom köra med 3 tum fram och 2.5″ i slutburken utan att det ger nåt markant mottryck i systemet. En katt i vägen(även om det är en racekatt) gör mer än t.ex att gå ner tll 2.5″ i bakre dämparen.
Edit: min gamla STI(som jag sålt) rullar nu för tiden med ett system som går ner till 2.5″ i bakre dämparen för att få ner ljudet. Och det var dryga 600hk i den motorn och över 500hk på hulen ;). Gjorde faktiskt inget på varken effekten eller vridet att det byttes till 2.5″ slutburk. Lite justering av mappningen behövs dock.
/r
17 september, 2009 kl. 20:19 #65983Gilarski
DeltagareHaha, jag hoppas på sikt kräma ur 350 hk, det får räcka. Med andra ord kan jag gott nöja mig med 3″ }(
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.