› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lågt oljetryck efter överhettning.
- Detta ämne har 6 svar, 1,479 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
Hellion.
-
FörfattareInlägg
-
23 juni, 2009 kl. 23:58 #4452
Hellion
DeltagareEfter att jag lyckats med konststycket att bli utelåst ur bilen med motorn igång och tydligen kylarfläktskontakten varit ur så att den blev överhettad har motorn fått ett underligt problem:
När motorn blir varm går oljetrycket ner till ca 2 kg oavsett om jag varvar eller den går på tomgång. Samtidigt som detta problem uppenbarade sig upptäckte jag att den läckte lite kylarvätska vid höger toppackning. Den har dock inte vitrykt eller haft olja i vattnet eller omvänt. När motorn var kall verkade allting normalt. Vid körning hördes inga konstiga ljud (vilket jag förutsätter skulle varit fallet vid lagerras).
Sagt och gjort, motorn är nu ur bilen och isärplockad. Jag kan dock inte se vad det är som orsakat oljetrycksproblemet. Mina misstankar lutar åt antingen en toppackning (höger då den läckte lite kylarvätska där), en sprucken topp, oljepumpen, oljetrycksgivaren eller ett vevlager.
Kolvarna och cylindrarna ser jättefina ut men när jag snurrar runt motorn för hand hörs ett ljud vid vändlägena, det låter som ett klickande ljud. Är detta normalt? Kan det vara så enkelt som att det är kolvringarna som låter lite när kolven vänder i cylinderloppet?
Bör jag dela på blocket för att se hur vevlagren ser ut eller ska jag skippa det?
Vad bör jag byta när motorn ändå är isär och ur bilen? Kamrem är ju självklart, men skall jag byta vattenpump, oljepump, topplocksbultar, kamrullar och spännare etc när jag ändå håller på?
Jag kan ju tillägga att motorn är trimmad (enligt uppgift skall det vara nån prodrive variant men vetefasen om det stämmer, bilen är importad från Danmark) och peakar på strax under 1,5 bar laddtryck. Original turbo, 3 tum avgas och annan downpipe. Det sitter någon liten grej på slangen till wastegaten som jag antar är laddtrycksstyrning men jag vet inte om den är ommappad eller inte (borde ju vara det tycker man med det laddtrycket). Den har gått ca 15000 mil och har inte knasat någonting tidigare så jag tycker att det inte borde vara trimmet som orsakat mitt nuvarande problem iom att oljetrycksfallet uppstod nu efter att den blivit överhettad.
Alla tips hjälper!
Mvh, /Henke24 juni, 2009 kl. 11:52 #65573NickeH
DeltagareBra om du anger vilken bil det gäller, gissar på att är en GT. Angående vad du skall byta när du ändå har isär motorn bör väl bero lite på hur mycket pengar du vill lägga ut. Jag skulle byta så lite som möjligt men tanke på mil, det drar fort iväg en hel del pengar som är svåra att få igen vid försäljning. Kolla servicebok om/när vattenpump ska bytas, oljepump behöver du inte byta. Spännare och kamrullar är dyra men bör bytas om dom inte fungerar, dom byts ofta vid 10.000 mila services så kolla när den gjordes och vad som byttes.
24 juni, 2009 kl. 12:41 #65570Hellion
DeltagareJo det är en GT det handlar om. När det gäller oljepumpen funderar jag på om det är den som kan orsaka oljetrycksfallet och om jag ska passa på att införskaffa en RCM modifierad när jag ändå håller på.
/Henke
29 juni, 2009 kl. 12:06 #65571Hellion
DeltagareHmmmm….. har alla gamla forumrävar gått på semester? 😛
/Henke
30 juni, 2009 kl. 10:52 #65568b20mannen
DeltagareJo det är en GT det handlar om. När det gäller oljepumpen funderar jag på om det är den som kan orsaka oljetrycksfallet och om jag ska passa på att införskaffa en RCM modifierad när jag ändå håller på./Henke
Oljetryckfall efter överhettning beror nog snarare på att nåt har hänt med topparna, (inre oljeläckage i packningsplanet). Eller på att något eller flera lager tappat formen i och med överhettningen. Eller beroende på nån tätning som gett upp i hettan.
Men klart du ska investera i en RCM oljepump när du renoverar. Absolut!
Original oljepump är ju defekt från början.30 juni, 2009 kl. 11:49 #65569Snowman
DeltagareAbsolut!Original oljepump är ju defekt från början.
Hmm… Jag läser med oro flera trådar där man klankar ner på original oljepump, betyder det att jag behöver vara orolig för min GT -00 med strax under 10k mil på mätaren och som gått ~6-7000k mil med 1,3 bar i ladd (ECUTEK JRM)?
Bör jag skaffa en oljetrycksmätare och stirra mig blind på den eller kan man anta att pumpen borde hålla för en lätt påställning av motorn och en förare som inte tok-kör och utnyttjar hela effekten jämt o ständigt..?
Kan tillägga att jag inte har några problem med bilen 🙂
/Markus
9 juli, 2009 kl. 12:14 #65572Hellion
DeltagareNu har jag plockat isär oljepumpen för kontroll och vad jag kan se så är det skavmärken / repor på ena sidan av kolven som reglerar oljetrycket. Det skulle kunna vara så att den har kärvat fast i öppet läge eller inte riktigt stängt ordentligt så att oljetrycket gått ner. Vad jag förstår är det problemet med just oljetrycksregulatorn i pumpen som gör att många byter till RCM.
Vetefasen dock om jag vågar lita på att det var den som orsakade allt så jag tar nog och delar på blocket och kollar att alla lager är friska när motorn ändå är isär. Det blir nog så också att jag skickar topparna på trycktest och kollar så att det inte är någon intern spricka i någon av dem.
/Henke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.