› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Lambda mätare
- Detta ämne har 7 svar, 1,150 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 11 månader sedan av
ADDE.H.
-
FörfattareInlägg
-
24 februari, 2003 kl. 19:07 #349
M3_GT
DeltagareHar köpt mig en Lambda mästar och tänkte höra om man kan koppla in den i Ecu´n istället för att dra massa kablar
24 februari, 2003 kl. 19:41 #37102SecretAgentMan
DeltagareJapp…men det är inte helt simpelt, du skall förutom lambdasignalen också norpa +12 vdc från ECU:n, jorden drar du ut till motorn (überviktigt, annars får man potentialproblem, och det räcker med i stort sett ingenting för att det skall visa snett på lambdamätaren).
Den blå kontakten vid ecu:n (på 99/00) skall du kika på, 2 kralliga gula med blå rand är +12 VDC, och lambdan är en vit som sitter i andra raden ”underifrån”, hyfsat i mitten.
LÖD allting (SKITNOGA – jag kan inte understryka detta nog), och använd krympslang om möjligt.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen24 februari, 2003 kl. 22:38 #37107M3_GT
DeltagareVarför måsta man ta + från ecu`n då ?
Då kanske det är lättare att ta den från lambda mätaren istället. Du råkar inte veta vilken sladd det är man ska koppla in sig på ?
25 februari, 2003 kl. 06:56 #37103SecretAgentMan
DeltagareKoppla nere vid ecu:n, du skall INTE vara på och fippla på lambdasonden (lite speciella kablar där, en av dem används som referens för syrevärdet ute i luften, och är du på fel går det inte bra).
+12v nere vid ecun är för att minimera risken för potentialfel, likaledes jordning vid motorn.
Gör rätt eller fel, välj själv… 😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen25 februari, 2003 kl. 13:55 #37108M3_GT
DeltagareJag gjorde FEL :-0
25 februari, 2003 kl. 13:58 #37104SecretAgentMan
DeltagareJa, vill man inte lita på att det är rätt värden man ser, utan nöjer sig med att det flimrar lite i lamporna så..
😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen5 mars, 2003 kl. 12:11 #37105SecretAgentMan
DeltagareDu har alltid potentialskillnader i bilens elsystem…så anledningen till att man tar +12V från samma tåt som ecu:n matas med är just att de skall få samma förutsättningar (exakt samma anledning till att jorda lambdamätaren så nära lambdasonden som möjligt).
🙂
Det är så små skillnader i spänning vi talar om som räcker för att ge helt snedvridna värden…
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen19 november, 2003 kl. 19:43 #37106ADDE.H
Deltagare>Ja, vill man inte lita på att det är rätt värden man ser, utan nöjer
>sig med att det flimrar lite i lamporna så..
>
>;)
>
>/J
>
>Banträffsansvarig SSI
>Stolt ägare till SilverpilenEn liten fråga!
Vad är det för skillnad om man tar plusen någon annanstans?
Plusen är väl bara till för att lamporna ska lysa?
Tacksam för svar!
/Adde -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
