Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #349
    M3_GT
    Deltagare

      Har köpt mig en Lambda mästar och tänkte höra om man kan koppla in den i Ecu´n istället för att dra massa kablar

      #37102
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Japp…men det är inte helt simpelt, du skall förutom lambdasignalen också norpa +12 vdc från ECU:n, jorden drar du ut till motorn (überviktigt, annars får man potentialproblem, och det räcker med i stort sett ingenting för att det skall visa snett på lambdamätaren).

        Den blå kontakten vid ecu:n (på 99/00) skall du kika på, 2 kralliga gula med blå rand är +12 VDC, och lambdan är en vit som sitter i andra raden “underifrån”, hyfsat i mitten.

        LÖD allting (SKITNOGA – jag kan inte understryka detta nog), och använd krympslang om möjligt.

        /J

        Banträffsansvarig SSI
        Stolt ägare till Silverpilen

        #37107
        M3_GT
        Deltagare

          Varför måsta man ta + från ecu`n då ?

          Då kanske det är lättare att ta den från lambda mätaren istället. Du råkar inte veta vilken sladd det är man ska koppla in sig på ?

          #37103
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Koppla nere vid ecu:n, du skall INTE vara på och fippla på lambdasonden (lite speciella kablar där, en av dem används som referens för syrevärdet ute i luften, och är du på fel går det inte bra).

            +12v nere vid ecun är för att minimera risken för potentialfel, likaledes jordning vid motorn.

            Gör rätt eller fel, välj själv… 😉

            /J

            Banträffsansvarig SSI
            Stolt ägare till Silverpilen

            #37108
            M3_GT
            Deltagare

              Jag gjorde FEL :-0

              #37104
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Ja, vill man inte lita på att det är rätt värden man ser, utan nöjer sig med att det flimrar lite i lamporna så..

                😉

                /J

                Banträffsansvarig SSI
                Stolt ägare till Silverpilen

                #37105
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Du har alltid potentialskillnader i bilens elsystem…så anledningen till att man tar +12V från samma tåt som ecu:n matas med är just att de skall få samma förutsättningar (exakt samma anledning till att jorda lambdamätaren så nära lambdasonden som möjligt).

                  🙂

                  Det är så små skillnader i spänning vi talar om som räcker för att ge helt snedvridna värden…

                  /J

                  Banträffsansvarig SSI
                  Stolt ägare till Silverpilen

                  #37106
                  ADDE.H
                  Deltagare

                    >Ja, vill man inte lita på att det är rätt värden man ser, utan nöjer
                    >sig med att det flimrar lite i lamporna så..
                    >
                    >;)
                    >
                    >/J
                    >
                    >Banträffsansvarig SSI
                    >Stolt ägare till Silverpilen

                    En liten fråga!
                    Vad är det för skillnad om man tar plusen någon annanstans?
                    Plusen är väl bara till för att lamporna ska lysa?
                    Tacksam för svar!
                    /Adde

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.