Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2202
    Yonaz
    Deltagare

      Är min wrx utrustad med dubbla? har endast hittat en?

      Sitter en på bakre katalysaton, sitter det någon på DP också?
      har ej lyckats se någon men har inte monterat bort värmeplåtarna.
      Kikade lite på en annan wrx Ferrita 3″ från turbo:
      Han har endast en lambda den jag lyckats hitta på min.
      Dock lyser motorlampan ibland på hans wrx.
      Någon som vet nåt?

      #50235
      Yonaz
      Deltagare

        Upp?

        Även funderingar, gissningar är uppskattade:)

        #50237
        Yonaz
        Deltagare

          Det du skriver är sanning, fick det förklarat på samma vis på Gelleråsen.
          Ska riva i skiten senare i höst, återkommer säkert med 100 frågor:)
          Svårt att låta grejerna bara ligga och glänsa i garaget, men ska låta bilen rulla orginal en stund till..(garanti är bra skit)

          #50239
          Yonaz
          Deltagare

            Kan du/någon med säkerhet säga att problemet försvinner med en ECUTEK map?

            Ska ringa prospeed/JRM på måndag…

            #50232
            ExOrdis
            Deltagare

              Är det inte en snävare tolerans på lambda signalen på de senare ECU
              modellerna 01 och framåt? Har för mig att det är därför de får fnatt
              vid ändrat luftflöde men är långt ifrån säker. Har inte pillat med WRX. Det finns en signalkorrigeringsmodul för att bli av med felmeddelanden från lambdan, men det känns som lite fel väg att gå.

              #50233
              ExOrdis
              Deltagare

                Det sitter två lambdasonder på din kärra, enligt Subarus egna scheman.
                Den första sitter på grenrörssidan före turbon, den andra sitter som du redan märkt före huvudkatalysatorn.
                Jag tror därför inte att det är någon bra idé att sätta lambda2 efter huvudkatalysatorn eller racekatalysatorn pga för låg syrehalt i avgaserna efter
                förbränningen i katalysatorn.
                De två signalerna jämförs och måste hållas inom ett förbestämt intervall. Kan du med säkerhet veta om det stämmer?
                Alltså förhållandet i lambda före turbon och efter tomgångskatalysatorn.

                #50234
                ExOrdis
                Deltagare

                  ECUTEK kanske?

                  #50236
                  Yonaz
                  Deltagare

                    Ok..
                    Hur skall jag då gå tillväga..

                    Kan jag köra 3″ hela vägen med endast EN fullflödes kat mitt på systemet och sedan montera lambdasonden efter FF-katen?

                    Nu sitter lambdan innan orginal katen och mäter värdet efter DP borde det inte fungera att ta bort DP-katten och sätta lambdan efter sista katen?
                    Eller får den helt fel värden då?

                    #50238
                    Yonaz
                    Deltagare

                      Lyfter denna tråd..

                      Ni andra som kör wrx, wrx sti hur har ni löst det hela?

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.