Är min wrx utrustad med dubbla? har endast hittat en?
Sitter en på bakre katalysaton, sitter det någon på DP också?
har ej lyckats se någon men har inte monterat bort värmeplåtarna.
Kikade lite på en annan wrx Ferrita 3″ från turbo:
Han har endast en lambda den jag lyckats hitta på min.
Dock lyser motorlampan ibland på hans wrx.
Någon som vet nåt?
Det du skriver är sanning, fick det förklarat på samma vis på Gelleråsen.
Ska riva i skiten senare i höst, återkommer säkert med 100 frågor:)
Svårt att låta grejerna bara ligga och glänsa i garaget, men ska låta bilen rulla orginal en stund till..(garanti är bra skit)
Är det inte en snävare tolerans på lambda signalen på de senare ECU
modellerna 01 och framåt? Har för mig att det är därför de får fnatt
vid ändrat luftflöde men är långt ifrån säker. Har inte pillat med WRX. Det finns en signalkorrigeringsmodul för att bli av med felmeddelanden från lambdan, men det känns som lite fel väg att gå.
Det sitter två lambdasonder på din kärra, enligt Subarus egna scheman.
Den första sitter på grenrörssidan före turbon, den andra sitter som du redan märkt före huvudkatalysatorn.
Jag tror därför inte att det är någon bra idé att sätta lambda2 efter huvudkatalysatorn eller racekatalysatorn pga för låg syrehalt i avgaserna efter
förbränningen i katalysatorn.
De två signalerna jämförs och måste hållas inom ett förbestämt intervall. Kan du med säkerhet veta om det stämmer?
Alltså förhållandet i lambda före turbon och efter tomgångskatalysatorn.
Kan jag köra 3″ hela vägen med endast EN fullflödes kat mitt på systemet och sedan montera lambdasonden efter FF-katen?
Nu sitter lambdan innan orginal katen och mäter värdet efter DP borde det inte fungera att ta bort DP-katten och sätta lambdan efter sista katen?
Eller får den helt fel värden då?