Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #264
    Allan
    Deltagare

      Asså vad betyder igentligen de olika lamdavärdena? Jag har ju förstått att det handlar om förhållandet luft/avgaser eller så. Men asså vad innebär det igentligen i praktiken att ha ett lågt lamdavärde (0.9) resp ett högt (1.1)

      Att jag undrar beror på att ecutek säger att lamdavärdet bör ligga runt 0.91 med tek2 men jag mäter upp mina värden till 1.05 på bilprovningen.

      Vad bör jag göra?

      /Allan

      #36528
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Du har nog massupf…missupfattat det hela, SBP mäter ‘la CO-halten, “lambda” 1 (stoiskt) är en luft/bränsleblandning på 14,7:1, det är det förhållande som krävs för att förbränna soppan så effektivt som möjligt (om jag minns rätt från mina studier 😀 ). Där ligger de flesta katalysatorbilar, just för att katten “kräver” denna blandning för att fungera, egentligen kan man köra snålare än så för att nå ekonomi.

        Allt detta gäller dock normal “transport-mode”…laddtryck och fullgas är en helt annan sak…

        Vid fullgas siktar man på ett förhållande över 12:1 – de flesta mappar dock soppan mot 10,5-11:1 (alltså mer sås för att kyla och minimera risken för oväsen och spikningar).

        12:1 är ungefär .86V från lambdan – beakta dock att lambdasonden “läser” snålare och snålare ju varmare den blir.

        🙂

        Finns lite intressanta saker här:

        http://www.vok.lth.se/CE/research/otto/gas/o_gas_sv.html
        http://www.roadster.se/Lambda.html
        http://go.to/lamda

        /J

        Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

        Banträffsansvarig SSI

        #36529
        SecretAgentMan
        Deltagare

          LAST EDITED ON Aug-20-02 AT 08:57PM (GMT)
          Och då standard “smalbandslambdan” är duktigt olinjär över 0,9 V, är 0,91V antagligen riktigt elakt fett – precis som standard, men Ecutekpojkarna vill nog inte rasa motorer misstänker jag – speciellt när de kör postordertrim.

          😉

          /J

          Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

          Banträffsansvarig SSI

          #36531
          Allan
          Deltagare

            tack jerry!

            Lika upplysande som vanligt..blev faktiskt mycket klokare =)

            Du nämner 0.86V men är det inte så att lambdavärdet skall ligga inom 0.9-1.1 V för att få godkännt på SBP? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

            /Allan

            #36530
            SecretAgentMan
            Deltagare

              SBP mäter inte utspänningen från lambdan….de mäter CO-halten i procent med en egen lambda.

              2 vitt skilda saker.

              Ett luft/bränsleförhållande på 12:1 (0,86V) ligger närmare 7% CO…

              🙂

              /J

              Subaru – The Beauty of All Wheel Drive

              Banträffsansvarig SSI

              #36532
              dlehtihet
              Deltagare

                Tjenare Doktorn,

                Då har även jag gått till klarhet i detta. Det tackar vi för 🙂

                Postordertrimm?? (* Garv *)

                //Danne

                ps. Kanske skulle dyka upp med sur-Saaben på G-åsen och varva er hela bunten…..Not 🙂 ds.

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.