Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1199
    lunkan
    Deltagare

      om det finns nån vänlig själ som hänger här o bor i eskilstuna som skulle kunna tänka sig att låna ut sin luftmassemätare i några minuter skulle jag vara riktigt tacksam 😉

      bilen det gäller är så klart en GT -00

      ring 0733120021 eller 0705543385

      /Micke

      Ämne justerat

      #43428
      lunkan
      Deltagare

        ;( ingen? Det är ingen vänlig själ som har vägarna förbi o kan tänka sig att stanna 20-30min o låna ut sin Lmm? Ser subaru verkstan om Lmm är trasig om dom kollar felkoder? Tänkte att CE lampan tänds ju inte om den är trsaig så då kanske dom inte ser det i sin data heller???

        Måttligt road av felsökningar just nu!!!!!! x(

        #43427
        Manor
        Deltagare

          Även om inte CE-lampan tänds så bör SelectMonitorn visa en felkod. Så var det åtminstone i mitt fall när LMM:en strulade.

          #43422
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Du kan ju läsa av eventuella felkoder helt själv! 🙂 Leta rätt på de två svarta kontakterna vid rattstången (ett enda flatstift), ihop med dem, på med tändningen och kika på hur “check engine” blinkar – den talar om vad som loggats. 🙂

            Sök på felkoder här, strat har postat en länk för länge sedan till en site som tillhandahåller en lista på blink/felkoder. 🙂

            /J

            #43431
            Mats
            Deltagare
              #43429
              lunkan
              Deltagare

                Har pratat med två subaru meckare här i eskilstuna o båda säger att just Lmm inte lämnar några felkoder då denna går på ett eget system, men ändå så lyser CE lampan om man drar ur kontakten!?

                Får leta reda på dom svarta kontakterna o se vad bilen har att säga 😉

                Har beställt en ny LMM så har man en i reserv om min är hel 🙂

                #43434
                fredde_77
                Deltagare

                  hmm jo den lämnar felkoder,om felet är tillräckligt stort.
                  be dom kolla med selecten hur fort spridarna sprutar,bör vara ca 17 millisekunder,är de under de värdet så är de föga troligt att lmm´en är sönder.

                  #43423
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Ummm…öppningstider på spridarna har en del att göra med hur mycket soppa man vill ha i (vilket beror på laddtryck och varvtal, eller kort sagt, luftflöde in i motorn), tror inte man kan generalisera riktigt sådär. 🙂

                    Tänds CE-lampan brukar det allt finnas en felkod, däremot kan LMM:en bli lite halvt vissen och inte trigga systemet, det är en pryl som lämnar en utspänning, det kan vara att den är inom ramarna för vad som är normalt max/min, men i alla fall får motorn att gå väldigt snålt på full effekt.

                    Det enda man kan hoppas på är att subaru motar för det där och har lite mer koll på värdena, och att boxen “vet” vad utspänningen borde vara vid ett visst tryck, och ett visst varvtal…men jag är skeptisk. 😀

                    /J

                    #43435
                    fredde_77
                    Deltagare

                      de e sant,jag har kört select i imprezor / forester och kontrollerat spridartiderna vid fullbelastning ( kört typ sakta på 3an och gett mackan upp,så man får turbon att ladda ordentligt ),dom bilarna som jag inte har fått upp till 17ms,har jag bytt lmm´en på och dom har börjat gå kanon:o med rätt spridartider;)

                      #43424
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Då pratar vi max spridarcykel mao, vilket var lite det jag menade, att bara hysta ur en siffra är lite oprecist om man inte nämner hur och var. 🙂

                        Har du några fenomen annat än CE-lampan Lunkan? 🙂

                        /J

                        #43436
                        fredde_77
                        Deltagare

                          ja precis,,,jag var nog lite luddig,sorry.

                          #43425
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Äsch, jag är bara onödigt petig, det är kanon med lite egna, praktiska erfarenheter, och att folk delar med sig! 🙂

                            /J

                            #43437
                            fredde_77
                            Deltagare

                              förstod de;) och jag håller fullständigt me dig ang att dela med sig av olika erfarenheter.

                              #43432
                              Edin
                              Deltagare

                                fått tag på nån lmm att låna än?

                                Säg till annars kan du få testa med min. bor ju i eskilstuna ja oxå..

                                #43430
                                lunkan
                                Deltagare

                                  tack men jag hann köpa en, i onödan tyvärr ;( Men man få se det som så att man har en i reserv nu 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.