› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Lätt metalliskt ljud…
- Detta ämne har 7 svar, 1,090 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2009 kl. 17:37 #4356
mikel_83
DeltagareHej.
Va ute o körde med bilen som är en GT-99, och när jag kom upp på 3:an och gasade på lite så kom ett lätt metalliskt ljud. Det följer motorvarvet och försvinner när jag inte belastar motorn…det låter mest på 3:an-5:an, inte ngt nämnvärt på de lägsta växlarna.
Det hörs inget när man står stilla och gasar.
Vi lyfte även upp bilen för att kolla under om det syntes ngt men icke…
Dock kom det fram ännu en fråga då, vid katten i downpipen på ser det ut som den bakre delen av DP bara är instucken i katten och är på inte fast utan rör sig…ska det vara så? Lite dålig beskrivning kanske…
Tacksam för svar.
Mikael Carlsson
16 mars, 2009 kl. 18:24 #64923STIred
DeltagareHar också haft det problemet vid nåt tillfälle. Kom tyvär aldrig underfund med vad det var innan det hann försvinna av sig självt. Försvann nästan lika plötslikt som det dök upp. Hade det i nån dag eller två sen var det borta.
Lät som att det var nåt i turbon/downpipen. Nästan som små stenar som slog stenårt i metall. Men det kan ju knappast ha varit. Som sagt det försvann av sig självt innan jag fattade vad det berodde på.
/r
16 mars, 2009 kl. 19:34 #64928Lillman
Deltagareknacka på katalysatorn och kolla ifall det skrammlar.
hade en metalliskt knackande ljud på min 00a. då var det cellpaketet i kat’n som hade släppt.
16 mars, 2009 kl. 21:28 #64929Lirkus
DeltagareÄr det originalsystem i fram ? Är det där de fjädrade bultarna sitter?
Tyckte de såg knasigt ut när jag bytte avgas, men det är konat vid baken på downpipen så den e bara lite instoppad och fastskruvad med knasiga bultar med fjädrar på :).
16 mars, 2009 kl. 22:31 #64926mikel_83
DeltagareTack så mycket!
Ska lyfta bilen imorn igen o se om jag kan komma underfund med vad det kan vara.
Grymt vilken snabb hjälp man får här 🙂
Mikael
17 mars, 2009 kl. 10:55 #64925specialized
DeltagareHej.Va ute o körde med bilen som är en GT-99, och när jag kom upp på 3:an och gasade på lite så kom ett lätt metalliskt ljud. Det följer motorvarvet och försvinner när jag inte belastar motorn…det låter mest på 3:an-5:an, inte ngt nämnvärt på de lägsta växlarna.Det hörs inget när man står stilla och gasar.Vi lyfte även upp bilen för att kolla under om det syntes ngt men icke…Dock kom det fram ännu en fråga då, vid katten i downpipen på ser det ut som den bakre delen av DP bara är instucken i katten och är på inte fast utan rör sig…ska det vara så? Lite dålig beskrivning kanske…Tacksam för svar.Mikael Carlsson
Det var inte så att du hade på AC:n när du hörde detta ljud ??
Jag har något liknande ljud i bland…men endast då Ac:n är påslagen ..:)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg17 mars, 2009 kl. 15:24 #64927mikel_83
DeltagareHej.Va ute o körde med bilen som är en GT-99, och när jag kom upp på 3:an och gasade på lite så kom ett lätt metalliskt ljud. Det följer motorvarvet och försvinner när jag inte belastar motorn…det låter mest på 3:an-5:an, inte ngt nämnvärt på de lägsta växlarna.Det hörs inget när man står stilla och gasar.Vi lyfte även upp bilen för att kolla under om det syntes ngt men icke…Dock kom det fram ännu en fråga då, vid katten i downpipen på ser det ut som den bakre delen av DP bara är instucken i katten och är på inte fast utan rör sig…ska det vara så? Lite dålig beskrivning kanske…Tacksam för svar.Mikael Carlsson
Det var inte så att du hade på AC:n när du hörde detta ljud ??Jag har något liknande ljud i bland…men endast då Ac:n är påslagen ..:) Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Nej, har inte haft den på alls när jag kört…
17 mars, 2009 kl. 20:32 #64924STIred
Deltagarekan vara wastegaten som låter, läs denna tråden. Inget farligt:
Iofs där lät det på tomgång så kanske inte samma problem.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.